Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: min hane hænger  (Læst 2490 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline santino

• Passiv bruger
min hane hænger
« Dato: 07 April , 2011, 06:13 »
Jeg har en hane som ikke er særlig trivelig. Han tudser rundt med sin høne men hele hans kropsholdning er "hængende". Han er ikke aktiv som han tidligere har været, men lusker krumrygget rundt. Kan ikke umiddelbart se hvad det er men jeg har heller ikke forstand på høns. Hans høne er trivelig, ligesom vore tre silkehøns. Hvad kan jeg kigge efter, eller hvor på nettet vil jeg kunne finde en hjælpetråd? 

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: min hane hænger
« Svar #1 Dato: 07 April , 2011, 06:23 »
Hej og velkommen til.
Sikke noget....
Du er kommet det helt rigtige sted hen, hvilket du også meget hurtigt vil opdage /o
Kan ikke lige hjælpe men det er der helt sikkert en af de andre som kan.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 07 April , 2011, 07:16 »
Velkommen her på forum Lone  :)

Jeg vil næsten tro, at du kan finde alle informationer, og få næsten alt den hjælp, du har brug for her på Forum. Brug lidt tid på at lære at navigere rundt i de mange muligheder, der er her...og ellers spørg og spørg - sådan som du nu er startet på.

Ud fra de oplysninger du giver, er det svært at sige konkret, hvad din hane fejler...men sikkert er det dog, at han ikke har det godt. Min første tanke er dog, at han har orm eller utøj. Prøv at kigge dybt i dunene under hans vinger...se om der skulle være krible krable ved numsen. Orm kan du langt fra altid se i klatterne, så jeg vil nok anbefale en ormekur til ham og hans damer...han kan sagtens være den første, der er blevet angrebet. For at styrke hans immunforsvar skulle du give ham noget hønseguf med masser af hvidløg..opskriften kan du finde i bjælken til venstre (under "artikler om foder")

Jeg håber, at disse tiltag vil bedre ham....men spørg endelig videre.

Pøj, pøj med ham
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 April , 2011, 07:19 »
Min hane havde det nogenlunde ligesådan for nylig. Han havde ikke utøj, en ormekur til hele flokken afslørede kun få orm.

Men da han havde mærkelige klatter (helt grønne...) faldt mistanken på en maveinfektion. Efter en uges tid i 'eneværelse' med en antibiotika-kur er han så god som ny!

Jeg siger ikke det er det, men prøv at holde øje med hans klatter m.v., de kan måske give svaret.
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 07 April , 2011, 07:47 »
Velkommen på forum, Lone :D
Min umiddelbare tanke er, at han måske har utøj eller orm sådan som de andre også foreslår.
Prøv at tage ham op og kik ham efter på huden mellem fjerene ved kloakken, hvis han har utøj, kan du se små væsner pile rundt mellem fjerene. Hvis det er lus, er de brunlige og 2-3 mm store, hvis det er hønsemider, er de på størrelse med et punktum og fjerene vil også virke meget støvede i området nedenfor kloakken; blodmider har samme størrelse, men vil især være at finde i revner og sprækker samt under siddepinde i hønsehuset.
Som Marianne M. N. skriver skal du også lige holde øje med om hans klatter ser ud til at være i orden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk