Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af race orpington vs. australorps  (Læst 7765 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ChrisG

• Passiv bruger
Valg af race orpington vs. australorps
« Dato: 05 April , 2011, 14:58 »
vi skal ha´havehøns inden længe ;)
vi har kigget på orpington eller australorps. vil i komme med fordele/ulemper ved de 2 racer.
vi ønsker os høns der ligger pænt med æg og som kan ruge selv, så vi evt også kan få et hold kyllinger engang imellem...

I Hønsegården:
1,2 stor Australorps
Håber der kommer nogle nye høner inden længe ...

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Valg af race orpington vs. australorps
« Svar #1 Dato: 05 April , 2011, 15:17 »
Nu kan jeg "kun" svare omkring Orpington, da det er den race jeg kender til.
Mine Orpingtoner lægger pænt med æg. Pt. 4-5 dage i træk og så en dags pause. I vinters 1-2 dage med æg og så en dags pause.
Lige nu er den største trussel mod min ihærdige indsamling af rugeæg, at de så gerne vil blive skruk. Og hvis mange af dem bliver det, ja så kniber det med at få mange kyllinger.
En anden fordel ved Orpington er at man kan holde dem bag relativt lavt hegn. Mine voksne Orpingtons forcerer ikke et 90 cm højt hegn.
Dertil kommer at de (hos mig/mine Orpintons) er utrolig rolige og tillidsfulde. Og jeg har altså ikke kun 5-10 stk. I sæsonen har vi med avlsdyr og ungdyr flere hundrede gående i de 5 farver vi opdrætter.
Eneste ulempe, er hvis man ikke helt forstår at fodre Orpington, da de så bliver for fede. Men jeg må tilstå at det problem har jeg aldrig oplevet.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 05 April , 2011, 16:25 »
Jeg har Australorps. De er i mine øjne en utrolig rolig og omgængelig og meget smuk race, nøjsomme og lægger MANGE æg. Mine har endda lagt æg i rigelige mængder hele vinteren igennem.

MEN - jeg har hørt noget om at de ikke er så gode til at skrukke, men det kunne jo evt. løses med et par silkehøner eller måske et par dwærgwyandotter - begge er kendt for at skrukke meget villigt...

Australorps fås (almindeligvis) i to farver, sort og blå - men der findes også en "splash" (spættet som kan opstå ved avl af "blå på blå") og en hvid variant, men den er temmelig svær at få fingrene i.

Jeg ELSKER mine Australorps! (og jeg har 19 kyllinger gående lige nu...  ;))
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 05 April , 2011, 16:39 »
Det er begge dejlige racer.

Og desuden er Orpingtonen sammen med Croad Langshan stamfædre til Australorpsen, som i starten blev kaldt Australorpington.

Dengang ønskede man at lave en lettere version af Orpingtonen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 05 April , 2011, 17:30 »
Velkommen på forum, Christina :D
En mulighed kunne jo også være halvt af hver slags.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 April , 2011, 19:11 »
Jeg har begge racer, og er super glad for dem begge. Australorpsen er dog mere produktiv, og i øjeblikket har jeg to der ligger skruk.  ;D
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 April , 2011, 20:04 »
Kunne løsningen ikke være en stor sort, grønskinnende australorpshane (smuk, kan anbefales ;) ) og så både australorpshøner og orpingtonhøner?

Australorpshøner er mere stabile æglæggere (også om vinteren), og orpingtonerne er oftere skruk.
Jeg har begge racer og synes, at de hver især har deres fordele og charme  /o

Og jeg er sikker på, at krydsningen australorps-orpington er velsmagende  ;D og ønsker man racerene kyllinger, kan man jo købe racerene rugeæg.
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline ChrisG

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 April , 2011, 21:36 »
Det lyder til at min forhåbning om at kunne mixe dem ikke er så tosset en ide. Så kan vi jo starte med den ene og udvide på sigt... De kan sagtens gå i samme indhegning, altså selvfølelig kun med en hane ik´..?

Så må vi bare se at få hønsegården færdig og få fat i nogen høns. Kan næsten ik vente  ;D

I Hønsegården:
1,2 stor Australorps

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 05 April , 2011, 21:49 »
Lige nu er den største trussel mod min ihærdige indsamling af rugeæg, at de så gerne vil blive skruk. Og hvis mange af dem bliver det, ja så kniber det med at få mange kyllinger.

Jov da, forstås du måske ikke får så mange rugeæg, men hvis hønsene lægger sig skruk ville du jo få masser af kyllinger hvis du ikke 'stjal' deres æg. *f

Så kan vi jo starte med den ene og udvide på sigt...

Og feberen er allerede ved at få overtaget. Inden der er kommet høns på matriklen. Det tegner godt.  *g

De kan sagtens gå i samme indhegning, altså selvfølelig kun med en hane ik´..?

Hvis jeg siger at alle høns i min underskrift går i samme hønsegård og deler hønsehus, tror jeg du har svaret på dit spørgsmål.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline ChrisG

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 April , 2011, 10:23 »
Ja, lidt hønse-feber har man vel altid  ;D - Vi har haft Kochin før, men dem snuppede måren eller illeren, så blev vi træt af det.
Nu prøver vi med en ny hønsegård, der er bedre sikret.

Hvis jeg siger at alle høns i min underskrift går i samme hønsegård og deler hønsehus, tror jeg du har svaret på dit spørgsmål. 
Kan du holde dem Race-rene eller hvordan gør du ??
I Hønsegården:
1,2 stor Australorps

Offline lucky7

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 April , 2011, 11:09 »
Erik hvor stor er din hønsegård og hus siden du kan have så mange haner sammen?
Jeg har 4 haner og 16 høns på 200 kvm og jeg skal helt sikkert finde et andet sted til 2 af hanerne de slås som tossede om damerne
Venlig hilsen Trine

2,8 store Wayandotter  1,0 Dansk Svensk gårdhund.
0,1 Norsk skovkat

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 April , 2011, 15:21 »
jeg fik 4 orpington i lørdags og jeg er virkelig glad for mit valg..de er så rolige og kælende og så er de bare vildt smukke!...
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 06 April , 2011, 21:11 »
 /o /o /o /o /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 06 April , 2011, 23:08 »
Hvis jeg siger at alle høns i min underskrift går i samme hønsegård og deler hønsehus, tror jeg du har svaret på dit spørgsmål. 
Kan du holde dem Race-rene eller hvordan gør du ??

Jeg laver en lille hønsegård i den store hønsegård, med egen bolig osv, for dem jeg ønsker at avle på. Derved kan jeg sikre racerenhed

.
Erik hvor stor er din hønsegård og hus siden du kan have så mange haner sammen?
Jeg har 4 haner og 16 høns på 200 kvm og jeg skal helt sikkert finde et andet sted til 2 af hanerne de slås som tossede om damerne

Jeg har aldrig målt op, men ville tro at gård er ca 100 m2 og hus ca 15 m2.

Jeg har da også fra tid til anden oplevet slagsmål. Faktisk så sent som i mandags. Et hold kyllinger fra august-september 2010 indeholdt 7 hanekyllinger. 3 af disse blev slagtet for 3 uger siden. Af de resterende 4 var især 2 af dem så 'hormoniserede' at det var helt galt fat. Og mandag aften da jeg kom hjem måtte jeg lige lære hanerne hvad der sker hvis man ikke kan opføre sig anstændigt. De 2 opholder sig nu ved ca - 18 C, og er blevet ganske rolige at have med at gøre. *g *g
Mvh
Erik Andersen