Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: misdannede kyllinger  (Læst 7274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tækker

• Passiv bruger
misdannede kyllinger
« Dato: 05 April , 2011, 12:06 »
Hejsa

Har et stort problem som jeg håber I kan hjælpe med. Vi har udruget 3 hønseæg,hvoaf den en kun udklækkede. Desværre havde den misdannelser som den ikke overlevede, kun i ét døgn hvorefter den døde. De to andre udklækkede ikke. Da det er et projekt i forbindelse med uddannelse, vil vi rigtig gerne høre om andre ved hvad der er gået galt og hvorfor det ser således ud. Det er barske billeder, som jeg håber I vil bære over med at vi indsætter. Vi ønsker for alt i verden ikke at det gentager sig, og ved at søge på nettet har vi desværre ikke kunne finde oplysninger om hvorfor det er sket :( Vores underviser mente I var det rigtige forum at spørge i. Det første billede er af den kylling der udklækkede selv, det andet billede er af den døde kylling der var i ægget. som vi åbnede for at se om det samme var gældende for denne kylling. Som jo desværre var tilfældet. Æggene fik vi på et rugeri, og der var på det tidspunkt kun 1 uge tilbage inden vi skulle have udklækket. Den der udklækkede kom én dag over tiden og den vi selv åbnede var tre yderligere dage over tiden.
Håber virkelig I kan komme med ideer til hvad der er gået galt og hvordan det fremover kan forhindres.

karina dj

• Gæst
Sv: misdannede kyllinger
« Svar #1 Dato: 05 April , 2011, 12:22 »
For mig ser det ud til de ikke er færdigudviklede (ikke misdannede), altså at maven ikke er lukket... Der kan være forskellige årsager til at den ikke er færdigudviklet, og der vil sikkert komme en masse forklaringer for det fra andre...temperaturer osv.

Jeg har været overrasket over at se en kylling der var ved at klække (næsten halvt ude af skallen) som ikke var ordentlig lukket... så ligger den lige og sunder sig lidt...og senere på dagen klækker den færdig...fuldt udviklet  :o Så den der proces kan åbenbart gå meget hurtigt!

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 April , 2011, 12:28 »
Kyllingerne er ikke færdigudviklede - temperaturen har sikkert været for lav eller for svingende !

Havde I kontrolleret rugemaskinens termometer ?

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 05 April , 2011, 12:35 »
Den øverste der klækkede er det man kalder en "navle-kylling". De overlever sjældent, men det sker. Den anden er død i ægget lige før den klækker. Det sker tit. (Jeg har i hvert tilfælde ofte sådan et par stykker i mine rugninger).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tækker

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 April , 2011, 12:46 »
Tusind tak for jeres hurtige svar. Det er en fuldautomatisk rugemaskine til 3 æg vi har lånt. Temperaturen har hele tiden stået på 37 gr., den bipper når der skal påfyldes vand og den vender selv æggene hver 3. time.

Men kunne godt tænke mig at høre hvad en "navle-kylling" er? Hvad er årsagen til at det sker? Og kan vi gøre noget for at undgå det?? ???

Jeg ved snart ikke om har har lyst til at fortsætte, synes altså det er lidt hårdt at se den lille kylling dø på den måde.

Men det beroliger mig lidt at det også sker for I andre.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 April , 2011, 12:51 »
Det kan være at termometeret i maskinen ikke viser den korrekte temp.
Prøv evt. at ligge et andet termometer i for at checke.

Her er et fejlrugnings skema :
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=32

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 April , 2011, 12:52 »
37 grader er for lidt hvis det er en fuldautomatisk med blæser i, den skal op på 37.8 grader, og som Lene skriver så prøv at kontrolere temp med er andet termometer, allerhelst et gammeldags kviksølvtermometer, men ja det sker også for os andre så du skal ikke have dårlig samvittighed, men bare prøve igen /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 05 April , 2011, 16:43 »
Velkommen på forum, Lya :D
Sikke ærgerligt med jeres rugeresultat, jeg tror som de andre at rugetemperaturen har væer for lav.
Navlekylling er, når resten af æggeblommen ikke er trukket op i bughulen på kyllingen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tækker

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 April , 2011, 09:09 »
Tak for jeres svar og søde måde at være på. Jeg var lidt nervøs over at sætte billederne ind, frygtede at blive "lynchet" for de barske billeder. Så dejligt at opleve at så mange reagere så hurtigt, tak for det ;)

Vi har fået rigtig meget ud af jeres side, hold op der er mange gode og brugbare oplysninger for "førstegangs-hønsefolk". Og vi er blevet så meget klogere.

Vi arbejder videre med projektet, men har besluttet at vente med at udruge kyllinger til senere. Vi ville dog gerne have haft et par kyllinger med på vores udstilling på mandag, når der er eksamen. Ville det være ok at låne et par og tage dem med, såfremt vi kan finde nogen vi kan låne?? Eller ville kyllingerne ikke kunne klare det??

thorleif

• Gæst
« Svar #9 Dato: 06 April , 2011, 09:32 »
Kyllinger er meget haarde, saa det gaar nog godt. Min erfaring tilsiger at Lys Sussex er en af de haardeste racer, se om du kan faa "laane" etpar.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 06 April , 2011, 12:06 »
Hvor i Sønderjylland bor du? Jeg er sikker på, at hvis nogle af vores "synnejyske" medlemmer har nogle maskinudrugede kyllinger, kan I låne dem. Hvis bare kyllingerne har mad, vand og varme klarer de det fint.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 April , 2011, 14:23 »
Jeg har godt nok nogen, men de er 13 dage gamle imorgen :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 April , 2011, 00:04 »
Jeg har også nogen kyllinger. De sidste er klækket for 3 dage siden. De næste klækker i den kommende weekend.
I din profil står der at du kommer fra sønderjylland... Men det er jo et vidt begreb. Jeg bor ved 6640 Lunderskov hvis det skulle have interesse.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tækker

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 April , 2011, 13:21 »
Det lyder vildt godt med at låne nogle kyllinger, fantastisk  :)
Jeg er fra Aabenraa og skal bruge dem mandag til fremvisningen. Såfremt der ikke kommer andre tilbud nærmere end Lunderskov, vil jeg gerne tage imod tilbudet fra Danny. Så håber jeg vi kan aftale nærmere, Danny  ;)
Fantastisk med den velvilje og hjælp man får herfra. Bliver helt glad  :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 07 April , 2011, 16:46 »
Fantastisk med den velvilje og hjælp man får herfra. Bliver helt glad  :)
Det er forum i en nøddeskal /o
Held og lykke med fremvisningen. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk