Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane uden lyd  (Læst 13184 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrid T.

• Bruger
  • Små ællinger - Rouen ænder
Hane uden lyd
« Dato: 05 April , 2011, 10:41 »
Hej

Jeg har hørt, at nogen dyrlæger skærer struben af hanen således den ikke kan gale .... er der nogen som også har hørt dette?

Jeg tænker: er det ikke ulovligt :-\
Personligt kunne jeg godt tænke mig en hane, men jeg bor i et parcelkvarter og må ikke have en hane.

vh
Ingrid
:o
vh Ingrid T.

0,1 New Hampshire & 0,2 Sussex & 4.2 kyllinge dotter & 1.1 Rouen ællinger

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Hane uden lyd
« Svar #1 Dato: 05 April , 2011, 10:50 »
Jeg har aldrig hørt om det - og det lyder godt nok ulækkert.  /d
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 April , 2011, 10:53 »
Hvorfor så have en hane når det ikke er en hane mere?

En hane skal kunne gale - sådan er det bare!
Mvh

Claus

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 April , 2011, 11:52 »
Jeg ved at de i England gør det med hunde så de ikke kan gø men jeg har ikke hørt det om haner.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 05 April , 2011, 12:02 »
Jeg vil da ikke håbe, der er nogle der praktiserer dette >:(

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 April , 2011, 12:10 »
Nu er dyrevelfærd jo rigtig mange ting. Een af tingene er i min optik, at et dyr skal kunne lave/udstøde/producere den lyd, det nu engang er naturligt for arten.
Selvom jeg har rigtig mange avlshaner, 2-3 stk. med hver sin avlsstamme i hver af de 5 farver af Orpintoner vi avler/opdrætter, så syntes jeg aldrig det er en belastning, at der er 10-15 avlshaner der går og galer.
Og vores hund - en Hovaward - (sådan direkte oversat til gårdvogter), gør/advarer os, hvis en bil kører fra hovedvejen over ½ km væk og ind på grusvej. Det kan han nemlig høre, skønt han ikke har fri udsyn i den retning.  /o  Men herligt med dyrelyde. Bare ærgeligt at nogle mennesker, ikke kan tåle noget så naturligt. Men støj fra biler osv. klager de selv samme mennesker sjældent over.  /d

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 05 April , 2011, 12:16 »
For at vende tilbage til spørgsmået... Det har jeg aldrig hørt om!

Men det lyder som noget man kunne gøre i lande hvor debarking er tilladt. Jeg er sikker på det ikke er tilladt herhjemme, fordi vi har jo (vel ???) en lov der beskytter dyrene således at de kan udføre deres naturlige adfærd  ??? Sjovt nok kun en regel der gælder for vores "kældedyr" og ikke vores produktionsdyr  /d

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 April , 2011, 12:18 »
Mener ikke det er tilladt hehjemme ligesom halekupering heller ikke er, ellers må vi have Finn på banen /o for det kan ikke være rigtigt!!
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 05 April , 2011, 12:22 »
For et stykke tid siden var der en debat om dette i Danmark med at "lyddæmpe" hunde og det er forbudt men nogle gør det tilsyneladende alligevel..
http://politiken.dk/indland/ECE1014645/det-bliver-forbudt-at-skaere-hundes-stemmebaand-over/

I USA sker det også med haner, netop for at kunne holde haner uden lyd. Men jeg har ikke hørt/set om det herhjemme. Ligesom med hunde førhen er det ikke tilladt ifølge dyreværnslovens generelle bestemmelser, så jeg går da ud fra at ingen dyrlæger i Danmark gør det og heller ingen ansvarlige hønseejere der gør
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 05 April , 2011, 12:26 »
Jeg har aldrig hørt om produktionsdyr der i DK, får stemmebåndene skåret over  ;D

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 05 April , 2011, 14:00 »
Nej det får de ikke Rudy...

Du ved jo godt jeg mente noget lignende, at man må ikke halekupere en hund...men gerne en gris  ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 05 April , 2011, 14:40 »
I Danmark må dyr ikke lide unødvendig overlast - men de må godt lide nødvendig overlast, såsom halekupering af grise, hvis det er nødvendigt.

Men ellers er der regler for alt, også for produktionsdyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 05 April , 2011, 15:06 »
Ja...hvis det så bare var nødvendigt  ;)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 April , 2011, 15:12 »
Fint nok med regler i Danmark, men er reglerne for stramme i dk. flytter produktionen bare til udlandet, prøv at se i bunden af din nyindkøbte rullepølse, hamburgryg, røget filet osv. fra Coop Danmark, Made en Polski badutski... Regler kan måske også blive så stramme, at produktionen flytter til udlandet, her kan vi ingen forskel gøre, for produktet sælger i dk. alene pga. prisen, et er hvad folk gerne vil betale når vi taler om det, noget helt andet er hvad folk vil betale når de står med mulen over køledisken.

Offline Mico

• Passiv bruger
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
« Svar #14 Dato: 05 April , 2011, 15:14 »
Åh, det ville være syndt for hanen...

Det hører til deres natur at gale og det er også dejligt at høre på de lyde høns nu går rundt og laver.
Jeg har ikke hane, men mine høns larmer også en del og de lyde de laver virker for mig afslappene.

Mico.
Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/