Når jeg regner er det altid som følgende:
Jeg lyser på ca. 7-dagen og udregner her en befrugtningsprocent (antal befrugtede / antal æg)
Herefter ryger de ubefrugtede æg ud.
Ved klækning regner jeg så klækkeprocent af de befrugtede da jeg ligesom Ina mener at de ubefrugtede er uinteressante i den sammenhæng. Jeg bruger netop klækkeprocenten til at vurdere om jeg har indstillet maskinen forkert eller gjort noget galt i rugningen, eller til at vurdere vitaliteten i flokken. Min klækkeprocent hedder derfor: Antal kyllinger / antal befrugtede æg.
Når jeg tænker mig om har jeg egentlig lidt svært ved at se hvad man kan bruge en klækkeprocent i forhold til antal æg man lagde i maskinen fra start. For den giver jo ikke et reelt billee af om man (eller hønen) har gjort noget rigtigt eller forkert under rugningen...
Befrugtningsprocenten bruger jeg til at vurdere om hansemand gør sit arbejde godt nok, eller måske har for mange damer.
Jeg sørger dog for altid at gøre opmærksom på at jeg regner på den måde, når jeg præsenterer folk for en klækkeprocent.
Og ja, manipulation og statistik eller procentregning går ofte hånd i hånd, men hvis man gør opmærksom på udregningsmetoden er der jo ikke tale om manipulation.
Men egentlig er der vel ikke nogen fastsat og forudbestemt "korrekt" måde at regne det ud på, eller hvad? og hvis der er - hvem har så bestemt den?