Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man flytte påbegyndte rugeæg?  (Læst 3312 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Kan man flytte påbegyndte rugeæg?
« Dato: 05 April , 2011, 08:24 »
Jeg har en skruk der desværre ligger på blanke æg :'(.
Derfor vil jeg høre, om nogle har erfaring med at flytte påbegyndte rugeæg, der har været ruget på i ca. en uge ???? Jeg synes, det er synd at hun ligger og ruger forgæves :-[.
Hvis det er muligt, at flytte æg, så vil jeg nemlig efterlyse æg fra maskine her i området (Aalborg-Nibe) :).
Det blev lige en tråd med spørgsmål, og en efterlysning /o.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Kan man flytte påbegyndte rugeæg?
« Svar #1 Dato: 05 April , 2011, 08:33 »
Det kan man måske godt, hvis man kan holde æggene varme under flytningen. Men jeg tror ikke, jeg ville garantere for, at det går godt.
Ville nok hellere finde nogle nye æg og lægge under skrukken  - og så sørge for god mad til hende, mens hun ligger lidt længere end normalt.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 April , 2011, 08:34 »

Jeg turde godt flytte æg hvor rugning var påbegyndt, tag nogle af de fryseelementer og varm den i stedet og pak så det hele godt ind, så kan man sagtens flytte dem i en ½ times tid, måske endda lidt mere.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 April , 2011, 08:49 »
Ja, at flytte dem er ikke noget problem, pas kun paa at du ikke laver "transport-arrangementet for varmt.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 05 April , 2011, 08:56 »
Du kan sagtens flytte æg under rugning.
Helle Skiøtt hentede æg hos mig på Stevns, der var tæt på at klække, og nogle der var flere dage til klækning, og de blev transporteret i en opvaskebalje med et par viskestykker om, hele vejen til Odsherred, ingen problemer i det.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 April , 2011, 08:57 »
Jeg gjorde det sidste år. Jeg hentede 12 Orpington rugeæg, der var ca. 1 uge henne i forløbet fra en rugemaskine. Puttede dem i en spand foret med et tykt håndklæde og skyndte mig hjem til skrukhønen og lagde dem under hende. Jeg havde ca. 10 km at køre. Ingen problemer med klækningen!

Held og lykke!
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 05 April , 2011, 09:01 »
Tusind tak for svar!
Er der så nogen i nærheden af Nibe-Aalborg der har et par rugeæg til min skruk <+?
Nogen andre der mangler en hane der har masser af gal, men med "løse skud" ;D?