Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: UPS!!!!!  (Læst 5215 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
UPS!!!!!
« Dato: 04 April , 2011, 21:10 »
Hej alle.

Da termostaten i min hjemmebyggede, gik i stykker, bestemte jeg mig for og købe en god "moderne" rugemaskine fra America.
Den virkede i 4 dage, indtil termostaten gik i stykker.
Temperaturen har kørt fra 35 - 42 uafbrudt.....
Jeg har været ved maskinen og reguleret den uafbrudt, da den svinger sådan...

I dag, var det 21. dag. Havde 30 æg, fra naboen. Der klækkede 28 stykker. en af dem var jeg nød til og stoppe, da der var æggeblomme over det hele....
Af mine 30 Dorking & Maran, klækkede 25....

Har fået en ny termostat, men kan resultatet blive meget bedre?

Hvad tåler vores små kyllinger ikke?

Naturluigvis, har jeg brugt meget tid, på at justere temperaturen hele tiden. Den har svinget helt vildt!

Ville bare fortælle. Synes resultatet er helt vildt!

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: UPS!!!!!
« Svar #1 Dato: 04 April , 2011, 21:12 »
Tillykke med de små <L
- ja de er utrolige. Hvad de dog ikke kan klare /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: UPS!!!!!
« Svar #2 Dato: 04 April , 2011, 21:13 »
Ja, det lyder helt vildt  :o
Men tillykke med det fine resultat  <L <L <L
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline bvarming

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: UPS!!!!!
« Svar #3 Dato: 04 April , 2011, 21:17 »
Hej Thomas

Det er da bare et super super flot resultat.  <M
TILLYKKE med kyllerne <I <I

Med venlig hilsen
Birthe Varming

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: UPS!!!!!
« Svar #4 Dato: 04 April , 2011, 21:21 »
Hold da op nogle seje små kræ  *o

Tænk at det kan lade sig gøre :) Tillykke med dem ..
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: UPS!!!!!
« Svar #5 Dato: 04 April , 2011, 21:31 »
Ja tillykke med dem og flot resultat  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: UPS!!!!!
« Svar #6 Dato: 04 April , 2011, 22:04 »
Tillykke med det gode resultat.

Har du undersøgt kyllingerne - er de alle 100 % i orden?

Det beviser vel egentlig at der er meget vi ikke ved endnu om rugning. Så er jeg ikke så nervøs for min hjemmebyggede maskine der også, af uvisse årsager, nogengange har ligget mellem 36,5 og 39,5 grader. Dog ligger den normalt mellem 37,5 og 38,0 grader.

Har f.eks. også undret mig over at der bliver skrevet mange steder at der skal være næsten sterilt i en rugemaskine og at man ikke bør røre æggene med hænderne (pga. fedt fra huden).

Når man tænker på hvordan æggene har det i en alm. hønserede. Der er der ihvertfald ikke noget der ligner sterilt...
Mvh

Claus

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: UPS!!!!!
« Svar #7 Dato: 04 April , 2011, 22:18 »
Når man skruer på temperatur regulatoren kan der gå op til et døgn før maskinen igen er stabil ,så det er en rigtig dårlig ide at blive ved med at regulere, maskinen skal være stabil inden man lægger ægene i, så er man mest på sikker grund.
flot resultat alligevel...
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: UPS!!!!!
« Svar #8 Dato: 04 April , 2011, 22:26 »
Hej Ina. Ja, temperaturen var stabil, inden den gik i stykker. Termostaten virkede slet ikke!

Har fået en ny termostat, der skal i i morgen.

Denne tråd, blev kun lavet, fordi at det altid er så meget snak om hvad det er den perfekte temperatur.
Har lige haft to udrugninger, som er gået i nul, fordi termostaten sendt temperaturen op i 40.

Det er ikke sådan her kyllinger, skal ruges ud, men det viser at de ikke er så følsomme, som vi sommetider tror.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: UPS!!!!!
« Svar #9 Dato: 04 April , 2011, 22:31 »
den blå vi brugte var også helt galt med, vi gik og regulederde den flere gange dagligt, ud af 15 befrugeted kom der 11 kyller  og vi pillede dem med hånden, ja da, for vi kunne ikke få dem vendt på anden måde.
godt gået - tillykke
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: UPS!!!!!
« Svar #10 Dato: 04 April , 2011, 22:32 »
Tror jeg at du har fuldstændig ret i Thomas men man føler et kæmpe ansvar for de små "fostre"

Normalt syntes jeg at jeg er temmelig sikker i mange af mine beslutninger men når det kommer til omgang med rugemaskinen er jeg jo nærmest "jomfruelig" usikker.

Det er måske noget kvinde noget ;)

Ellers rigtig sjovt at høre om dit rugeresultat. /o
Der er rigtig mange faktorer der kan spille ind i et ægs vej til kylling.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: UPS!!!!!
« Svar #11 Dato: 04 April , 2011, 22:37 »
Som sagt. Har også stort ansvar for mine kyllinger. Det er ikke kun "kvinde" noget...

Hvad skal man dog gøre, når maskinen ikke virker og reservedelerne er lang tid undervejs?

I øvrig Lene. Hvordan går det med dine æg? Er der snart kyllinger?

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: UPS!!!!!
« Svar #12 Dato: 04 April , 2011, 22:50 »
den blå vi brugte var også helt galt med, vi gik og regulederde den flere gange dagligt, ud af 15 befrugeted kom der 11 kyller  og vi pillede dem med hånden, ja da, for vi kunne ikke få dem vendt på anden måde.
godt gået - tillykke

Som også Ina skriver, skal man ikke gå og stille på temperaturen dagligt. Man kører maskinen ind, inden rugningen påbegyndes, og indkøringen kan godt tage noget tid, netop fordi man ikke må gå og ændre på indstillingerne konstant. Man skal have lidt tålmodighed, som med så meget andet i livet.

Jeg har selv Madam Blå, og har haft ganske mange succesrige rugninger i den efterhånden. Det tog lidt tid at få den indstillet korrekt på temperaturen, men herefter har den været 100 % pålidelig.

Fugtigheden reguleres meget simpelt. Fra start af rugningen er der vand i kammeret i den ene ende af maskinen og fra dag 18 er der vand i kamrene i begge ender af maskinen. Kamrende dækkes med volierenet for at klækkede kyllinger, der falder ned i underetagen, ikke skal drukne.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

  • Gæst
Sv: UPS!!!!!
« Svar #13 Dato: 04 April , 2011, 23:02 »
Det var dog et spændende resultat  /o

Jeg har osse den blå, og det kan godt være nogle har gode erfaringer med "bare" at indstille maskinen i god tid og så putte æg i uden at efterindstille.... Det dur altså ikke hos mig. Synes den blå er alt for sensitiv på temperaturene uden om den. Svinger temperaturen bare lidt i det rum den står i, påvirker det med svingninger der ligger op til 0,5. Men det er godt at høre om din oplevelse Psycho, for så skal jeg da ikke bekymre mig om sådan en "lav" svingning  :D

Måske er alle maskiner sensitive  ???

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: UPS!!!!!
« Svar #14 Dato: 04 April , 2011, 23:13 »
Hvis temperaturen rundt maskinen svinger meget vil det uvægerligt give problemer med at holde temperaturen i maskinen.

Logik for høns. Undskyld udtrykket.

Men jeg er sikker på at vi alle oplever det samme med vore boliger, som trods alt er noget større og for det meste bedre isolerede end rugemaskiner. Især på meget kolde og blæsende dage, vil det være nødvendigt at stille på termostaten på radiatorerne for at opnå den temperatur i boligen, som vi er vant til.

Så første lov ifm rugning bør være at maskinen (uden hensyn til type af maskine iøvrigt) placeres et sted uden træk, og med rimeligt stabil temperatur (ikke mere end 3-5 graders udsving mellem nat og dag temperatur).

Under sådanne forhold kan jeg kun sige at Madam Blå består prøven.
Mvh
Erik Andersen