Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Amerikaner  (Læst 7488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
Amerikaner
« Dato: 03 April , 2011, 22:11 »
Hej derude

Jeg er stadig en novice inden for hønsehold. Og en del spørgsmål presser sig på i ny og næ.
Vi har blandt andre 4 brune amerikaner,.. de er ganske vist røde i mit univers, men hedder de "Amerikaner"?
Synes ikke at kunne finde Amerikaneren under "racer".
Men hvad hedder de så?

Mvh
Mona
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund
:-)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Amerikaner
« Svar #1 Dato: 03 April , 2011, 22:17 »
Mon ikke det er en generel betegnelse for hybrider som brun ægland, isa braun..

Røde amerikanere kaldes de også
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #2 Dato: 03 April , 2011, 22:26 »
Hej Lene
Tusind tak for svar.

Super - så jeg kan med rette forsætte med at kalde dem amerikaner.
De er ihvertfald gode æggelægger og super hyggelige og rare  :-*

Jeg ville gerne have flere af denne "race" men kan ikke finde nogen til salg. Måske det hjælper at jeg ved at jeg ligeledes kan søge efter Isa Braun.

Mvh
Mona
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 April , 2011, 22:29 »
Mener det er en krydsning imellem hvid Italiener og New Hampshire..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 03 April , 2011, 22:37 »
Oprindeligt stammer hybrider fra racehøns, såsom Italienere, New Hampshire og Rhode Island Rede, nu er det stærkt forædlede/indavlede linier med forskellige numre som bruges til produktion af hybridhøns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #5 Dato: 03 April , 2011, 22:48 »
Hej Lene

Er det godt ellers skidt?

Jeg synes min 4 er fantastiske, nemme at "opdrage" og gode æglægger.

Mvh
Mona
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 03 April , 2011, 22:50 »
Tja - det er jeg vist ikke den rette til at spørge om.  ;) ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 April , 2011, 23:13 »
Jeg er også startet med isa Brown. Og jeg har været rigtig glad for dem. De er sjove, søde og har virkelig personlighed. Jeg startede med 6 i sep 2009. En af de nærmeste dage er jeg nede på 3. Igen kan jeg se at en af dem er syg. Jeg tror det er lidt hårdt for dem at lave alle de æg.

Jeg er med tiden blevet nysgerrig på nogle af de andre racer. Har nu besluttet at skabe en broget flok af forskellige racer. Forestiller mig at jeg med tiden finder en helt særlig ynglings race. 

Isaernes er nogle skønne høns, men min erfaring er at de er meget racistiske. Det betyder, at man skal overveje nøje hvordan man præsentere nye høns for dem, og være klar med en plan B, hvis det viser sig at de ikke bliver slyngveninder.

Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 04 April , 2011, 00:07 »
@MonaKu

Jeg vil godt knytte en relativt objektiv kommentar til dit spørgsmål.

Der er ikke noget i vejen med at have hybridhøns.

Det er industrihøns, som er fremavlet med det ene formål, at producere flest mulige æg, på den korte tid de holder, i industrien.
Men hvis du har sådanne individer som havehøns/kælehøns, får de jo uden tvivl et meget bedre liv end de ville have fået i en industriel produktion.

Og da du formentlig ikke skal leve af deres evne til at lægge æg, får de sikkert også lov at blive hos dig længere end den korte periode hvor de er mest produktive, stort set med et æg om dagen.

Så, så længe du tager dig pænt af dine høns kan det være ligegyldigt om det er racehøns eller hybrider.

Og tro mig, ligegyldigt hvordan man kommer ind i at have høns, så får man snart 'fugleinfluenza' og 'hønsefeber', og lige pludselig får man øje på den, ååh så kære race, man absolut også må have i sin hønsegård. Og vaccination hjælper ikke mod denne 'sygdom'.  ;D

Lige for at afslutte så findes hybriderne under ihvertfald et par navne mere: Isa Warren, Lohmann - men det er det samme.

Hybrider går iøvrigt fint sammen med racehøns af nogenlunde samme størrelse. Bare så du ved det hvis du skulle begynde at mærke 'feberen'.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 April , 2011, 11:03 »
hvis du fortsat leder efter hybrid-høns til salg, så er http://www.raunsmed.dk/ et udemærket sted at få fat i dem.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

thorleif

• Gæst
« Svar #10 Dato: 04 April , 2011, 11:25 »
Hej Mona.
Tillykke med din "jagt" efter kyllinger. Har du forsoegt Bangs, der averterer paa venstre side af denne side?
Stoedt vores annonsoerer, de stoedter os!

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #11 Dato: 05 April , 2011, 17:49 »
Hej Allesammen

Hønsefeberen er allerede i udbrud her - den startede allerede i sep. 2010 ved indkøb af de 4 isa warren :-D ..... købte 3 mere af ubestemmelig race. Men feberen går efter flere isa warren :-)

Tusind Tak for link - kontakter dem.

Jeg elsker bare de høner. Hver morgen står de nærmest i "kø" for at blive sluppet ud i friheden på 4,1 HA og om aftenen går de selv ind og derefter kan vi lukke alle døre efter dem.
 Vores lab/hønsehund hjælper gerne med en stille og roligt udgang og tilsyn af de 6 høner. Hunden kan også sagtens gå med hønerne ude i det fri uden problemer.
Jeg ved at vi har en klog hund. Igen og igen og med netop hønerne har King (hunden) virkelig bevidst hans værd. Han er en jagthund af blod  -  men fungere kun som familie hund og musejæger. Hønerne har også vænnet sig fint til ham. Den ene unghøne (den racistiske) har gennemskuet ham og hakker med glæde ud efter den store vovse uden at få krummet et dun.

Men hensyn til racisme, så  er det her i vores hønsehold, den  "skrappe" madame som ligeledes gerne tager en bid af hunden -  der med glæde springer på min lille fjerfodet kryds, hvis hun lige står i vejen. Så på en måde ville jeg gerne have et par hvide mere sådan at den ene høne har nogen allierede.

Og sådan kan vi jo blive ved  ;D

Mvh
Mona
Tusind tak for et fedt forum
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund

Offline Bøstrup

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 April , 2011, 19:51 »
Det kan også være R.I.R, de blev i gamle dage kaldet Amerikaner.
Bøstrup

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 05 April , 2011, 20:03 »
Her kunne et par billeder af hønsene så være nyttige.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Kim Stenderup

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 April , 2011, 18:36 »
Jeg har 5 Isa Waren-damer og de er mere kælne end min kat. Det meste af fodretiden går med at løfte damerne op fra foderkassen, mens jeg forsøger at få fyldt deres madsilo. De nærmest står på mine træsko, hver gang jeg træder indenfor i hønsegården - hyggeligt men besværligt  :D
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.