Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mystik  (Læst 14472 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Mystik
« Dato: 03 April , 2011, 15:59 »
Jeg har nu genne en uge fået et æg næsten daglig i en hel anderledes farve. I den hønsegård er der ingen Araucanaer.
Jeg har luret af her i weekenden om en fasan skulle have fundet redekasserne. Det er der ikke, men der er to muligheder:
En ung Maran af Belgisk afkom, som ikke har været helt racerene, (Katja købte nogle kyllinger af mig for 2 år siden og jeg mener hun sagde at en af dem lagde olivenfarvede æg.
En anden mulighed er en ung Sumatra. Forældrene gik hele sidste sommer frit i hele haven her, hvor der også er en del fasaner.
Kan en fasan finde på at parer sig med en Sumatra ? Den unge æggelæggende Sumatrahøne ser helt normal ud.
På billedet er det alm. Araucana øverst, de mystiske i midten, og nederst et Maran, og mit allerførst englske Araucanaæg

« Senest Redigeret: 03 April , 2011, 16:01 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mystik
« Svar #1 Dato: 03 April , 2011, 16:16 »
Jeg tror ikke, det er en blanding af fasan og høne, for ganske vist kan de parre sig, men afkommet bliver sterilt. Jeg hælder nok mest til maranen af belgisk afkom.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 April , 2011, 16:48 »
Sterile kan da også producere æg Marianne,der er blot intet i dem,mine Mullards lægger da meget gerne æg hvis de får lov at nå alderen,før de kommer på bordet.
                 Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 03 April , 2011, 17:15 »
Sådan som jeg har forstået det lægger sterile høns ikke æg, Niels.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 April , 2011, 19:50 »
Jeg tror mere, der er en af dem, der har haft en affære med et oliventræ!

Spøg til side; Jeg tror mere på maranen, hvis der før er set olivenfarvede æg i familien.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 03 April , 2011, 20:14 »
Nu er det jo et slot... og en krimi... Så jeg tror på butleren :D
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #6 Dato: 03 April , 2011, 20:28 »
Nu er det jo et slot... og en krimi... Så jeg tror på butleren :D

haha jeg tror det er gartneren :D :D

Men jeg sætter mine penge på maranen har araucana/barnevelder blod i årerne :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 03 April , 2011, 20:59 »
Jeg tror bestemt ikke det er fra Sumatraen, så må det være Maranen, som ikke er helt ægte.

Flotte æg forøvrigt  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 April , 2011, 21:14 »
Jeg har sendt en pm til Katja som fik 2 eller3 af de første kyllinger der kom ud af ægene fra Belgien.
Hun skrev, "helt begejstret", at den ene lagde olivenfarvede æg, og det var faktisk det hun arbejde hen imod, så hun kom en hel generation foran.
Dem jeg har her er så en generation efter, for det er mørkebrune æg af egen avl,(efter de belgiske) jeg har ruget ud, og som nu lægger disse æg.
Hilsen
Peter

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #9 Dato: 03 April , 2011, 21:21 »
Sterile kan da også producere æg Marianne,der er blot intet i dem,mine Mullards lægger da meget gerne æg hvis de får lov at nå alderen,før de kommer på bordet.
                 Vh Niels
Dine hvaffor nogen?

Så vidt jeg har forstået kan relativt tætbeslægtede dyr undertiden give afkom, selvom de har forskelligt kromosomantal (som høns og fasaner), men afkommet vil være sterilt. Stort set. Muldyr skulle vistnok godt - i sjældne tilfælde - kunne lave føl eller æselunger, men ikke muldyr-unger.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 April , 2011, 21:53 »
Dine hvaffor nogen?

Så vidt jeg har forstået kan relativt tætbeslægtede dyr undertiden give afkom, selvom de har forskelligt kromosomantal (som høns og fasaner), men afkommet vil være sterilt.
Så muligheden for en fasanfar er der, når jeg får plads separerer jeg lige de unge høns så jeg ser hvor ægene kommer fra.
Magnus, jeg ser i din underskrift "Kommende grønsagsdyrker" Skal du i gartnerlærer? eller er det bare spinat til hønsene.
Hilsen
Peter

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #11 Dato: 03 April , 2011, 22:01 »
Er det ikke lidt ved siden af emnet?

Nej, jeg skal ikke i lære, men man kan måske sige, at jeg er ved at belære mig selv en del.
Mit foreløbige produkt kan stort set ses i vedhæftningen. Der skulle meget gerne blive lidt til mig selv også. :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #12 Dato: 03 April , 2011, 22:04 »
find en tråd der ikke svinger Magnus :D
tror Thorleif mener mulard... moskus/landand
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 April , 2011, 22:10 »
Er det ikke lidt ved siden af emnet?
Der skal være plads til lidt sidespring.
Hvad skal du dyrke af grønsager?
Hilsen
Peter

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 April , 2011, 22:13 »
Hvem husker ikke tråden om "Høsan"

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1265.0