Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Deforme fødder og tær?  (Læst 10278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Deforme fødder og tær?
« Dato: 03 April , 2011, 13:12 »
Hvad skyldes det hvis kyllingerne fra rugemaskinen klækker med deforme fødder og tær? Ud af mit lille kuld på 13 styk var der  med deforme tær og fødder. Den ene var så gral at den ikke kunne bevæge sig, den fødder sad nærmest helt forvredne. Den anden har bare et par meget skæve tær på den ene fod, den går ikke lige så godt som de andre, men ind til videre kan den da følge med, så de får chancen. Uheldigvis døde en anden, så er nede på 11, men fint nok.
Nogle bud på hvad de deformiteter skyldes? ::)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mico

• Passiv bruger
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
Sv: Deforme fødder og tær?
« Svar #1 Dato: 03 April , 2011, 13:25 »
Tja, mit gæt er overdreven avl.
Læste engang en bog om sådan noget, skabte deforminger.

Men er ikke sikker på det ???.

Ellers kan jeg ikke hjælpe dig.
Mico.
Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 April , 2011, 13:29 »
Overdreven avl, er ikke sikker på hvad du mener :)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 April , 2011, 14:08 »
Mon ikke det er en tilfældighed når det "kun" er 2/13...? Irriterende er det dog alligevel  :-\
Jeg havde samme problem sidste år med en enkelt portion rugeæg, hvor nogle af kyllingerne fik skæve tæer. Det var kyllinger af samme race, de øvrige kyllinger fra andre racer var normale. I den forbindelse læste jeg mig til, at det kan skyldes vitaminmangel eller forkert rugetemperatur... Ingen af de to har vel været på spil hos dig, så jeg tror måske det er tilfældigt.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

thorleif

• Gæst
« Svar #4 Dato: 03 April , 2011, 14:19 »
Der ser ud at vaere saa mange teorier, fugtighed eller temperatur ved rugning, vitaminmangel, overdeven avl (hvordan kan det ene aeg vide om du rugede ud, eller aad det andre aeg), men jeg tror det er kun TEORIER. Min teori er at det betinges af race, for jeg har nu 2 racer jeg avler ifra, og jeg har ikke haft NOGEN "krogben" de sidste 5-6 aar.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 April , 2011, 14:22 »
Rugetemperaturen fra dag 19 til 21 varierede en del, men lå alligevel mellem 37.0-38.0 grader, dette da det sådanset bare var en flamingokasse, så den var meget let påvirkelige fra omgivelserne, men tror da ikke at det betyder det store når det blot er de sidste par dage, der er kyllingen jo så godt som færdig? :) I den anden maskinen lå temperaturen fast mellem 37,6-37,9, så her tror jeg heller ikke fejlen er.

Hønsene får jævnligt vispumin + frosne bær fra efteråret udover deres almindelige mad, så tror næppe at det er vitaminmangel.

Det kan godt være at du har ret i at det er et tilfælde, men som du selv skriver er det skide ærgerligt :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 April , 2011, 14:24 »
Thorleif, jeg kunne fristet til at give dig ret, men det er en kylling fra hver race, både en landkylling og en marankylling, så hælder mere til omgivelserne, men er ellers enig med dig, for har haft samme problem ved maran før. Den gang tror jeg det var pga. for høj indavlsprocent :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 03 April , 2011, 14:26 »
Rugetemperaturen fra dag 19 til 21 varierede en del, men lå alligevel mellem 37.0-38.0 grader, dette da det sådanset bare var en flamingokasse, så den var meget let påvirkelige fra omgivelserne, men tror da ikke at det betyder det store når det blot er de sidste par dage, der er kyllingen jo så godt som færdig? :) I den anden maskinen lå temperaturen fast mellem 37,6-37,9, så her tror jeg heller ikke fejlen er.

Hønsene får jævnligt vispumin + frosne bær fra efteråret udover deres almindelige mad, så tror næppe at det er vitaminmangel.

Det kan godt være at du har ret i at det er et tilfælde, men som du selv skriver er det skide ærgerligt :)

Og de havde det da de kom ud af ægget, går jeg ud fra? For de kan jo også få skæve tæer af at få for varmt underlag under varmelampen (som f.eks. sand)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 April , 2011, 14:29 »
De havde det netop da de kom ud af æggene. Den ene så jeg klække og opdagede det med det samme. Den anden opdagede jeg det først med seks syv timer senere, men den var stadig i rugemaskinen, så intet varmt underlag. De er desuden under en skrukhøne  :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 03 April , 2011, 14:31 »
De havde det netop da de kom ud af æggene. Den ene så jeg klække og opdagede det med det samme. Den anden opdagede jeg det først med seks syv timer senere, men den var stadig i rugemaskinen, så intet varmt underlag. De er desuden under en skrukhøne  :D

Og hende kan vi nok ikke give skylden ;D Mine havde det også fra ægget. De voksede alle op og blev fine slagtekyllinger /o
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 April , 2011, 14:32 »
Vil desuden blære mig lidt. 13 ud af 13 færdigudviklede kyllinger. Alle klækkede, de to sidste var døde for en uge siden, så dem kom der ikke meget ud af, så dette tyder heller ikke på at der har været et eller andet galt :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 April , 2011, 14:33 »
Den lille der stadig lever har jeg også tiltænkt netop det formål, alt tyder nemlig på en hane, men skulle det blive en høne, så kan hun jo sagtens komme i en en hygge gård et sted, tænker jeg :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 April , 2011, 14:55 »

En svingning på 1°C er for meget Mikkel, jeg tror det er det der er skylden i de deforme kyllinger, hvordan så/ser det ud med kyllingerne fra den anden maskinfuld, havde de det også ? Riboflavinmangel som kan give krogede tæer kan afhjælpes med at give avlsdyrene mælk, evt i deres blødfoder hvis de får det, men jeg tror på at det er temperaturen der har været en anelse for lav når temperaturen har svinget en hel grad.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 April , 2011, 15:00 »
Også når det kun er fra dag nummer 19 til 21? Resten af tiden har den jo kun varieret med 0,3 grader. Jeg kan bare ikke tro at det er de sidste dage der gør det, men det er det måske? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 April , 2011, 15:03 »
Den maskine der kun variere 0,3 grader er de i til starten, så bliver de sat i den anden til klækning :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.