Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min gås er begyndt at ruge.  (Læst 16160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SkinnerupMark

• Passiv bruger
Min gås er begyndt at ruge.
« Dato: 02 April , 2011, 16:46 »
Så blev det min tur til at fortælle en lille historie og stille et par spørgsmål :D

Vi købte sidste år 1 gase og 2 gæs, en blanding af toulouse og grå dansk gås, så gæs af en passende størrelse.

Den 9 marts kom årets første gåseæg og meget kort tid derefter havde vi 4 gåseæg, disse 4 æg fik lov til at blive i den fine rede som de havde bygget og resten kom med indenfor i varmen. Jeg har så trofast vendt disse æg om 2 gange om dagen og forsat med at samle æggene ind.

Den 16 marts klokken sent aften, fik vi desværre besøg af Mikkel Ræv, men han fik intet med herfra og nåede heldigvis kun at få fat i den ene gås, som mistede et par fjer, fik en mindre flænge på måsen og en vinge som hang i 8 - 10 dage, så nu kommer er de blevet bedre sikret om natten, så den kære Mikkel må finde føden til sine unger et andet sted.

Den 1 April, gik jeg igang med forårsrengøringen ude i gåsehuset og fik det hele ryddet ud derude. Den flotte rede fik jeg løftet forsigtigt op og efter en ny omgang halm, kom den tilbage på samme plads som før rengøringen. Gåsen gik så på reden igår eftermiddags og forlod den ikke resten af dagen. Da jeg lukkede gæssene ud her til morgen, kom der kun 2 ud og den sidste gås blev på reden, men hun gik så ud for at spise et par timer senere og blev ude i 1½ - 2 timer. Imens hun var ude, skyndte jeg at hente de 14 æg som var blevet samlet sammen og få dem ud i reden og få fjernet de 4 helt gamle æg, så der nu ialt er 15 æg derude.

Gåsen gik på reden igen kort før middag og blev derinde i 3½ - 4 timer før hun igen gik ud for at spise og hygge med de andre gæs, for ½ time siden fik jeg taget et par billeder ude i gåsehuset og få minutter senere var gåsen tilbage på sin rede.

Hun er stoppet med at dække reden til, når hun forlader den. Men det er vel normalt eller ?
Hun er ude og spise / hygge med de andre gæs i 1 - 2 timer af gangen, er det også normalt ?

15 æg, godt spredt.

2 minutter efter det første billed, en forhåbentlig kommende mor.

0,5 Orpington ( i forskellige farver )
1,2 Indiske løbeænder

2,0 Katte - 1,0 Jordegern - 2,1 Børn - 0,1 Kone

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Min gås er begyndt at ruge.
« Svar #1 Dato: 02 April , 2011, 16:54 »
Nej, hvor er jeg altså misundelig på alle jer der har gæs /o
Held og lykke med gåsemor og de (forhåbentlig) kommende gæslinger <I
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 02 April , 2011, 19:43 »
Det bliver spændende at følge :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #3 Dato: 04 April , 2011, 11:36 »
1
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:20 Fra The Mother »

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #4 Dato: 04 April , 2011, 12:12 »
Det lyder rigtig spænende..og hyggeligt.
Held og lykke med det  :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 April , 2011, 16:20 »
Jeg ville også fjerne nogle æg,jeg tror jeg ville fjerne de 12 og komme dem i en maskine,hvis ikke selv du har en kunne du måske søge en plads til dem her.

Jeg har selv en del gæs,og generelt vil jeg sige de er ikke så gode til at ruge,og slet ikke hvis der er så mange æg de vil sidde på 5 den ene dag og på andre 5 den næste,så du måske kommer ud med 2 gæslinger
                        Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline The Mother

« Svar #6 Dato: 04 April , 2011, 19:04 »
1

Offline SkinnerupMark

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 April , 2011, 20:16 »
Både igår og idag, har hun kun været af reden i 1 gang om dagen, i 20 - 25 minutter, så hun er for alvor begyndt at ruge.

Jeg har begge dage været inde og se til reden imens hun har været ude og alle æggende virker varme. Hun har også samlet æggene meget mere end vist på billedet og laver reden lidt dybere, så de nu er endnu bedre pakket ind.

Indtil vidre får hun lov til at beholde alle æggene, jeg regner med at lyse dem om en uges tid, hvor jeg så vil fjerne dem som er ubefrugtet eller på anden vis gået til og er alle 15 iorden, så vil hun også få lov til at ruge vidre på dem.
1,2 Indiske løbeænder

Offline SkinnerupMark

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 April , 2011, 16:57 »
Opdatering.

Gåsen har af en eller anden grund valgt at flytte sin rede, hele 25 - 30 cm til den ene side. Hvorfor hun har valgt dette forstår jeg ikke, men hun glemte et par æg i forbindelse med flytningen og ligger nu "kun" på 13 æg.

Hun er meget stabil og forlader kun reden 1 gang om dagen og i max 15 - 20 minutter, så det tegner jo lovende.
1,2 Indiske løbeænder

Offline SkinnerupMark

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 Maj , 2011, 14:00 »
Opdatering.

Hun ligger nu på 31 - 32. dag og der er ingen gæslingere, så det ser jo ikke særlig lovende ud.

Hun flyttede 5 æg for cirka 10 dage siden, hvorfor ved jeg ikke. De var bare flyttet væk fra reden og jeg opdagede det ikke før de var helt kolde, jeg slog ikke hul på disse 5 æg, men rystede dem inden jeg smed dem væk og er 99 % sikker på at der var noget i 4 af dem, så befrugtningen fejler ingenting.

Men hvad pokker skal jeg gøre nu ?

Jeg overvejer at lade hende ligge på reden til weekenden og så købe nogle dag / uge-gamle gæslingere til hende og bytte dem ud med de æg hun har ligget på.

1,2 Indiske løbeænder

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #10 Dato: 04 Maj , 2011, 14:05 »
Min gås har desværre ikke villet ligge på reden  :-\

Men jeg lagde æg i rugemaskinen og 4 af dem udvikler sig som de skal, så håber jeg da at de vil ha gæslingene om de kommer ud ;)

HAr din gås ligget på dem hele tiden?
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline SkinnerupMark

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 Maj , 2011, 14:44 »
Hun har været så trofast siden den 3. April, hun er max af reden i 15 - 20 minutter 1 - 2 gange om dagen for lige at spise og drikke.

Så hun har passet og plejet dem som hun skal, men hvad der er gået galt ved jeg ikke.
1,2 Indiske løbeænder

Offline The Mother

« Svar #12 Dato: 04 Maj , 2011, 18:30 »
1

Offline SkinnerupMark

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 Maj , 2011, 19:18 »
Tusind tak.

Er nu ikke helt enig i at det ikke er farligt, men hun kom ud og æggene kom i vand og der er klart liv i 1 af dem og muligvis også i et par stykker mere.

Heldigvis er jeg hjemme de næste par dage, så jeg kan få dem dyppet hver gang hun forlader reden for at spise.
1,2 Indiske løbeænder

Offline The Mother

« Svar #14 Dato: 05 Maj , 2011, 08:07 »

1