Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Påskekyllinger - 8 fine små kyllinger so far...  (Læst 10764 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
Sv: Påskekyllinger
« Svar #15 Dato: 17 April , 2011, 09:45 »
Uh, hvor det spændende  /o

*k for at der kommer mange kyllinger  <L
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Labaniet

• Passiv bruger
Sv: Påskekyllinger - så er det tæt på...
« Svar #16 Dato: 22 April , 2011, 11:52 »
Ja, imorgen er det så 21 dage siden jeg lagde æg under høne nr 1. Jeg har forsøgt at lyse undervejs da jeg gerne ville vide om æggene overhovedet var befrugtet (har jo læst herinde at Orpington godt kan have svært ved det pga alle de fjer), men uden særlig meget held. Idag ville jeg så prøve med vandprøven som jeg kan huske vi har brugt derhjemme, også fordi jeg har læst herinde at kyllingerne kan have lettere ved at komme igennem skallen hvis æggene kommer 5 sek i vand før klækningen begynder. Jeg fik lagt 7 ud af de 10 æg (hun lå på reden og skældte ud) i vand, og de flød alle ovenpå, jeg havde lidt svært ved at vurdere om de vippede, da jeg ikke er sikker på om det blot var uro i vandet.

Nu er jeg så meget i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig de næste dage. Skal jeg bare lade hende helt være indtil hun selv tager kyllingerne fra reden. Eller skal jeg fjerne de tomme æggeskaller? Og bliver de skubbet ud eller bliver de liggende under hende?
Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 22 April , 2011, 19:30 »
Lad du bare skrukken bestemme, hun har styr på det /o
Jeg tjekker løbende på mine skruk, også under klækningen. Hvis der er tomme skaller fjerner jeg dem.
De sidste par døgn går hun slet ikke af reden, så der tilbyder jeg hende lidt korn og lidt vand, det plejer de at sætte pris på.
Jeg glæder mig til at høre om resultatet.
Mht. vandprøven skal man lade æggene ligge til vandet falder til ro, så er der som regel flere af æggene, der starter med at vippe ved egen kraft. man er slet ikke i tvivl   <.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 23 April , 2011, 10:36 »
Tak, det vil jeg huske ved den næste. Hvor tidligt kan man bruge vandprøven, og hvor længe må æggene ligge i vandet?

Venlig Hilsen

Heidi

0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #19 Dato: 23 April , 2011, 12:41 »
Man kan bruge vandprøven de sidste par døgn, man skal være 110 % sikker på, at ægget ikke er begyndt at språ, for så drukner man kyllingen. Æggene kan sagtens ligge ca ½-1 minut i vandet, bare så længe at vandet falder til ro, og du kan se æggene begynder at vippe selv. Efterfølgende skal ud ikke tørre dem af, men bare lægge de våde æg under hønen, den øgede fugt er kun en fordel. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Labaniet

• Passiv bruger
Sv: Påskekyllinger - nu klækker de første...
« Svar #20 Dato: 24 April , 2011, 23:06 »
Idag er de første kyllinger kommet ud, igår var alle æg hele endnu uden stjerner eller noget (hønen var af reden), og her til morgen var der to næsten tørre kyllinger, samt hul på et æg, og stjerne i en anden. Jeg er forsigtig kigget til hende her til aften, men hun ligger så jeg kun kan se den ene side, og der er i alt fald kommet to kyllinger mere, og stjerne på et æg mere.

Jeg synes jo at det er lidt sent de er kommet igang, men måske det bare er mig der har talt forkert. Hvad dag vil I mene det er i dag, når æggene kom under hønen om aftenen, lørdag d. 2. april?

Jeg har sat foder og vand klar til mor og kyllinger (skal der være andet end startfoder til dem?), hvor længe vil og må der gå før hun kommer ud med dem?

Nu har jeg jo den anden til at ruge ved siden af, som kom på sine æg 6 dage senere. Skal jeg være bekymret for at hun kan finde på at gå af reden når høne 1 kommer ud med hendes kyllinger? Jeg har flyttet høne 2 over i den anden ende af hesteboksen (6-7 meter), er det nok eller skal hun væk så hun ikke kan se når de kommer ud?
 Når kyllingerne er et par dage gamle, er det meningen at kaninburet som høne 1 går i, og som kan lukkes af, skal ud i min lille kyllingegård at stå et par dage så de kan komme ud, inden de skal lukkes sammen med resten af flokken ude i hønsegården. Jeg regner med at de kan blive ved med at bo i kaninburet indtil kyllingerne er store nok til at de kan komme ind i hønsehuset (der er lidt højt op)

Er utrolig spændt på hvor mange hun har med når hun en gang letter sig fra reden. Hvad vil være et godt resultat af 10 æg?
Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Labaniet

• Passiv bruger
Sv: Påskekyllinger - 8 fine små kyllinger so far...
« Svar #21 Dato: 25 April , 2011, 10:37 »
Her til morgen er der 8 tomme skaller (det er svært at tælle kyllingerne endnu, men vi har ingen døde fundet), 1 æg med hul på og 1 æg der endnu er hel, men som manden mener der er liv i. Ud af i alt 10 "hjemmelavede" gul/sortsømmede orpington æg, jeg kan vist være ret godt tilfreds. Der skal nok komme billeder så snart hun går fra reden med kyllingerne.

« Senest Redigeret: 25 April , 2011, 10:41 Fra Labaniet »
Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #22 Dato: 25 April , 2011, 10:38 »
Her til morgen er der 8 tomme skaller (det er svært at tælle kyllingerne endnu, men vi har ingen døde fundet), 1 æg med hul på og 1 æg der endnu er hel, men som manden mener der er liv i. Ud af i alt 10 æg "hjemmelavede" gul/sortsømmede orpington æg, jeg kan vist være ret godt tilfreds. Der skal nok komme billeder så snart hun går fra reden med kyllingerne.

Tillykke med kyllingerne /o!!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 25 April , 2011, 14:56 »
8 kyllinger i alt er det blevet til, nr. 9 fandt vi død under hønen, årsag ukendt, men den var ikke tør endnu. Æg nr. 10 er lagt under høne nr. 2 til i aften, da manden ikke vil opgive endnu. Er den stadig hel i aften ryger den ud, hvis ikke kommer den tilbage under høne nr. 1 i nat, den skulle jo helst ikke klække under nr. 2 så hun går fra reden for tidligt.

Kort efter jeg havde fjernet det sidste æg, valgte hun at gå fra reden med kyllingerne, som alle 8 er vældig friske, selvom det er tydeligt at se hvilke der er kommet først, og hvilke der er kommet som de sidste.

Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #24 Dato: 25 April , 2011, 15:36 »
Du kan jo også lægge ægget under høne 1 i aften, så har det jo hele natten til at klække /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk