Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Påskekyllinger - 8 fine små kyllinger so far...  (Læst 10778 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Labaniet

• Passiv bruger
Påskekyllinger - 8 fine små kyllinger so far...
« Dato: 01 April , 2011, 22:33 »
Ja, så ser det endelig ud til at jeg har fået mig en skruk, eller får det meget snart. Mine to gule orper lå begge på reden i formiddags (de ligger der ofte sammen og lægger æg), men så her til aften da jeg kom ud var den ene væk igen, og det var den hele aftenen, og ganske rigtigt lå den på reden. Så snart jeg kom ind af døren til hønsehuset for at fodre de små, begyndte hun at snakke, og de plejer de ikke når de bare ligger der for at lægge æg, så mon ikke den er god nok.

Nu skal jeg i byen med ponyerne hele dagen i morgen, og hvis hun stadig ligger der når jeg kommer hjem, så regner jeg med at flytte hende, og hvis hun så stadig ligger på reden søndag får hun sig nogle æg. Går alt så vel og hanen har gjort sit arbejde ordentligt (han gør i alt fald et ihærdigt forsøg, men jeg har ikke klippet dem bagi, så nu må vi se), ja så skulle det jo gerne give kyllinger 3 uger senere, altså til påske = Påskekyllinger.

Nu skal der så bare krydses fingre :-)
« Senest Redigeret: 25 April , 2011, 10:35 Fra Labaniet »
Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Påskekyllinger
« Svar #1 Dato: 01 April , 2011, 22:40 »
Skruktesten.

Stryg hende med hånden fra nakken ned over ryggen. Bliver hun liggende, puster sig lidt op og kommer med pludrende lyde er hun skruk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 April , 2011, 22:50 »
De pludrene lyder kommer bare jeg kommer ind i hønsehuset, hun blev liggende da jeg strøg hende over ryggen, men pga redens udformning, havde jeg lidt svært ved at se om hun pustede sig op.

Jeg er bare lidt i tvivl om hvad jeg skal lægge under hende hvis jeg flytter hende, da jeg kun har ét snydeæg (havde en saltbøsse der har samme facon også, men den kan jeg ikke finde) For vil helst vente med at lægge rugeæggene under hende til jeg er sikker på hun bliver liggende efter flytning.
Venlig Hilsen

Heidi

0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #3 Dato: 02 April , 2011, 00:11 »
Læg et par hårdkogte æg... men jeg ville vente lidt længere med at flytte hende ;)
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline easter

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 April , 2011, 01:59 »
jeg ar brugt golf bolde  ;D det vorker også

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 April , 2011, 21:45 »
Jeg har nu flyttet hende her til aften, hun har lagt troligt på æggene i over et døgn nu, og jeg har kun én rede til mine 4 høns, så hun kan ikke rigtig blive i hønsehuset længere, da jeg ikke kan komme helt ind under hende og tjekke (et stort lukket kattetoilet)

Hun har fået et kaninbur, hvor der ikke er så meget plads ud over reden, hvor jeg så regner med at lade hende komme ud af et par gange om dagen (hun har selvfølgelig mad og vand derinde). Jeg endte med at lade hende komme på æggene med det samme, så må det briste eller bære.
 Hun lå der stadig pænt da min mand kom forbi en time senere, så må vi se om hun også gør imorgen.

Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline hestelone

• Bruger
« Svar #6 Dato: 02 April , 2011, 22:07 »
 :)

Kan det virkelig lade sig gøre, at flytte dem helt væk fra de vante omgivelser og så stadig have en skrukhøne

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 April , 2011, 22:33 »
Det kan jeg fortælle dig imorgen :-) Det er min eneste mulighed for at have en, da jeg ikke kan spærre af i hønsehuset som det ser ud nu, så jeg er nødt til at prøve.
Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 02 April , 2011, 23:34 »
Det tror jeg sagtens lader sig gøre i mange tilfælde. Med lidt forsigtighed og omtanke selvfølgelig.
En høne der er gået skruk, har stort set kun én ting i hovedet. ;D
Mvh
Erik Andersen

hoejberg

• Gæst
« Svar #9 Dato: 03 April , 2011, 01:14 »
Det kunne vi godt sidste år  ;D

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 April , 2011, 09:37 »
Hun ligger der fint endnu, selvom hun var lidt utilfreds lige da jeg flyttede hende, og jeg måtte flytte hende over på æggene igen.

En ledig redekasse har så resulteret i at den anden gule har lagt sig (siger manden i alt fald, men hun kan ikke have nået at ligge ret længe endnu). Da jeg nu ikke har flere steder at have skrukhøns til at ligge, vil jeg prøve at få hende her til at ligge i en anden kasse inde i hønsehuset, eller prøve at lære de andre at lægge æg i en anden rede. (Min hoppe har valgt at gå over tid, så dybstrøelseshesteboksen er ikke ledig endnu, det var ellers planen at skrukhønsene skulle bo der med deres kyllinger i starten, samt ruge derinde)

Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 08 April , 2011, 20:22 »
Den kære høne har nu lagt troligt på æggene i en uge nu, efter de første par dage har jeg haft lågen åben hver dag, så hun kunne komme ud og røre sig lidt, men indtil videre har der kun været tegn på at hun har været ude i går. Nu håber jeg så bare for hende at æggene er befrugtede, så hun ikke kommer til at ligge forgæves. Ellers må jeg ud og have fat i nogle kyllinger til hende.

Den anden høne som min mand mente var blevet skruk også, var alligevel ikke helt god nok, hun har dog lagt længere og længere på reden i løbet af ugen, og i går aftes besluttede hun sig så for at lægge sig på reden igen efter hun havde lagt æg, og der har hun ligget siden. Jeg har ikke rigtig flere steder at flytte hende hen, så nu har jeg prøvet at sætte lågen i kattebakken som bruges til rede i håb om at det kan holde de andre derfra, og så har jeg givet de to resterende høner en ny rede som jeg håber de vil synes om. Ligger der så ingen æg under hende i morgen aften, så kommer der et hold rugeæg under hende også, og så vil jeg så overveje om jeg skal lukke helt af ind til hende, så lågen ikke kan åbnes. Jeg vil om alle omstændigheder tage den af en periode hver dag så jeg er sikker på at hun kan finde ud af at komme ud, hvis det er det hun vil.

Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 08 April , 2011, 20:47 »
Der *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 April , 2011, 21:50 »
Så har høne nr. 2 lagt i en uge, og nr. 1 har godt en uge igen før der kommer kyllinger. Jeg har desværre ikke fundet ud af at lyse æggene endnu, men satser lidt på at arbejde på en løsning imorgen, da jeg skal have fundet nogle kyllinger til dem ellers. Det er blevet en hel barselsafdeling, da jeg har en pony til at gå i boksen på modsat side af gangen der nu er 14 dage over termin, det betyder også at der går en hoppe i boksen ved siden af hønerne, men de plejer først at ville ud og strække vinger og ben efter at hestene er kommet ud. For en uges tid siden ville høne nr. 1 dog ud lidt tidligere, så da jeg kom ind i stalden igen, stod hun midt i hesteboksen, og hesten var gået helt over i hjørnet, senere stod den mellem bagbenene på hesten.

Min mand synes at det er vældig morsomt at de to høner ligger der side om side i hver deres kasse/bur, de skal I da ikke snydes for synet af :-)

Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 15 April , 2011, 21:56 »
Det ser da hyggeligt ud /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk