Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: så kom de!  (Læst 13039 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: så kom de!
« Svar #15 Dato: 01 April , 2011, 22:52 »
En af kyller står ikke på det ene ben... hmmm det er lige som om"knæleddet"  på det ene ben er lidt mindre end på det andet.
Jeg har tjækket benet og der er ellers ikke noget at se, nogle bud?
her billeder:

@ Anna

Det ser ud til at være en mild grad af spagatben. Sæt en piberenser eller snor mellem benene et døgns tid og se om det ikke hjælper. Men snarest muligt. Det skal korrigeres så tidligt som muligt efter klækning. Snor/piberenser skal bindes så du forhindrer unormal afstand mellem benene. Det er ikke altid kyllingen kan reddes ad denne vej, men det falder heldigt ud i ganske mange tilfælde.

Held og lykke med det.
Mvh
Erik Andersen

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 02 April , 2011, 08:43 »
som jeg har forsået så spagatben er en fejlstilling i hoftelledet, det er ikke tilfældet her, kyllingen strækker ikke sin"knæ" eller hvad det hedder. HAr prøvet at tape leddet(stivgjort) og så ser jeg lige tiden an...
Har jeg ndre muligheder?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 02 April , 2011, 10:52 »
Det var da ærgerligt Anna, det er ellers en køn landkylling. JEg har ikke bedre bud på det, har ikke oplevet det samme. Jeg tror at den gule kan være den fra Danny, hvis den har fodbefjering og du siger at der var maran inde over, så kunne det jo godt være den, men farven undre mig så lidt, for det bliver jo nok hvid i det :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 02 April , 2011, 21:21 »
Den gule med meget lidt dun på benene kan godt være en Orpington. Orpington kan sommetider godt få enkelte dun på benene ligesom eks. Wyandotter. I udstillings øjemed er det dog ikke noget der skal avles videre på.

Jeg kan ikke lige huske hvor mange æg du fik af mig men du var jo mest interesseret i at få nogen æg med forskellig farve.
De "mug grønne" stammer fra nogen maran/araucana høner som går sammen med en del hanekyllinger (der venter på hr. økse). Disse haner består af både Maran/Araucana blandinger, guld/gøgespættede maraner, skånske blomsterhøns og Faverolles.
De mint grønne æg stammer fra Araucana høner. I denne hønsegård er der pt. både araucana haner og en enkelt Maran hane.
Så udfaldet kan være lige så forskelligt, som en gennemsnitlig dansk skoleklasse ;)
Dog burde alle kombinationerne lægge "sjove grønlige" æg, i givet fald at det er høner, selfølgelig.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 02 April , 2011, 22:11 »
som jeg har forsået så spagatben er en fejlstilling i hoftelledet, det er ikke tilfældet her, kyllingen strækker ikke sin"knæ" eller hvad det hedder. HAr prøvet at tape leddet(stivgjort) og så ser jeg lige tiden an...
Har jeg ndre muligheder?

Du har to muligheder.

1. Antag at det er en form for spagatben og bind benene sammen som før omtalt. Bindingen skal sidde mellem tæer og knæ.
2. Afliv
Mvh
Erik Andersen

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 03 April , 2011, 19:28 »
den lille kylle  med fejlstilling i benet  har fået bundet benene (som spagatben kyllinger) men det hjælper  ikke(endnu) han står slet ikke på benet, men klarer sig fantastisk flot på 1 ben( gad vide hvor længe /d)
  vi har overvejet aflivning hvis det ikke går bedre...

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #21 Dato: 03 April , 2011, 19:31 »
Der kan godt gå nogen dage for du kan se en bedring...
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 03 April , 2011, 19:32 »

"De "mug grønne" stammer fra nogen maran/araucana høner som går sammen med en del hanekyllinger (der venter på hr. økse). Disse haner består af både Maran/Araucana blandinger, guld/gøgespættede maraner, skånske blomsterhøns og Faverolles."

- der fik jeg 2 æg og der kom 1 kylle ud af den - meget spændende hvad det nu bliver :D
regner med det er den på vedhæftet billede...

"De mint grønne æg stammer fra Araucana høner. I denne hønsegård er der pt. både araucana haner og en enkelt Maran hane."
 - de var ikke befrugtet(æv, men sjovt var det at vise det til børnene /o

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 21 April , 2011, 21:28 »
så har vi 3 uger og er i fuld gang...
Hvem er vi så  er der nogen derude der kan se om det er  haner eller hunner?

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 22 April , 2011, 21:56 »
nogen må da vide det :D
drengene skal til at vælge navne til dem de skal have(helst høns) så må jeg give dem  hjælpende hånd med valget....

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #25 Dato: 23 April , 2011, 08:18 »
Prøv at kikke på deres løb, haner har oftest kraftigere løb end høner. Haner har oftest tidligere udvikling af kam og ofte er haner bagud i fjersætning.
Du kan finde en artikel om kønsbestemmelse ude til venstre på siden under "Hent Filer".
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 24 April , 2011, 20:58 »
Jeg kan ikke umiddelbart se nogle landhøns i mellem dem? Ved landhønsene kan du få et godt vink om det når de er cirka fire uger. Jeg har landhøns gående fra den 1. april, og jeg kan da begynde at kende haner og høner fra hinanden. Du skal kigge på kammen, på hanerne bliver de ved landhønsene ret hurtigt meget kraftige :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 25 April , 2011, 11:27 »
Jeg kan ikke umiddelbart se nogle landhøns i mellem dem? Ved landhønsene kan du få et godt vink om det når de er cirka fire uger. Jeg har landhøns gående fra den 1. april, og jeg kan da begynde at kende haner og høner fra hinanden. Du skal kigge på kammen, på hanerne bliver de ved landhønsene ret hurtigt meget kraftige :)
ja landhønsene er flyttet til anden familie, og hygger sig der. Dem vi har tilbage gående ligner meget hinanden i udviklingen så enten er det alle haner eller alle høner... tiden må vise det...

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #28 Dato: 25 April , 2011, 21:33 »
Jeg tror orperne er lidt for unge til at du kan se forskel. Jeg plejer at være rimelig sikker når de er 5 uger. Du kan kende hanerne på at de har tykkere løb og antydning af kam og hagelapper.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 08 Maj , 2011, 22:12 »
så er de blevet store nok til at kunne se forskel på dem ...eller
kunne i lige kikke og se hvad vi har her- haner, høns?