Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår ringer man?  (Læst 4654 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Hvornår ringer man?
« Dato: 30 Marts , 2011, 07:01 »
Jeg har tænkt lidt på at blive medlem af DFfR for selv at kunne ringe mine kyllinger, men hvornår gør man det? Når jeg kigger inde på ringlisten, ser det ud til at der er forskel på ringstørrelsen mellem haner og høner.(1-2 numre) Er det rigtigt? Men det tager jo noget tid, inden man kan se hvilke køn kyllingerne har, så hvornår putter man ringene på? Bliver kyllingerne for store, kan man jo slet ikke få en ring på dem  :-\
Jeg har nemlig nogle silkekyllinger og nogle wyandotkyllinger, der er på vej, og jeg kunne virkelig godt tænke mig at ringe dem selv.
Udstilling kommer måske senere, men indtil videre har jeg ikke tid til at gøre så meget ud af det  :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvornår ringer man?
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2011, 07:41 »
Det er en god ide at ringmærke sit racefjerkræ, selvom man ikke skal udstille, for så er der aldrig tvivl om alderen.

Jeg vil tro at det er omkring 8-12 ugers alderen, nogle før (Fodbefjerede Dværge) men man kan jo altid prøve sig frem, bliver ringen siddende, så er det tid.
Men pas på, for lige pludseligt er det for sent.

Endvidere sættes ringen på hovedet, for så er det nemmere/hurtigere for en dommer at læse den, når de står med dyret. Ligeledes skal ringen på hanen flyttes over sporen, når det kan lade sig gøre.

Ved de racer, som det er svært at se køn på, der sætter man en hanering og en hønering på, for derefter at klippe den forkerte af.  
« Senest Redigeret: 30 Marts , 2011, 08:02 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #2 Dato: 30 Marts , 2011, 07:55 »
Haha da jeg lige læste overskriften var min første tanke efter 9 hverdage og ikke før 10 i weekenden :D :D

men det er vist en anden debat :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

johan10

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30 Marts , 2011, 08:05 »
Ha ha ja det kunne man godt tro Wanda.
Men tak for hjælpen. Tror at jeg vil ringe dem så  :) Hvilket ben sætter man forresten ringen på for at det skal være mest korrekt?

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2011, 08:33 »
Det bestemmer du helt selv, jeg sætte f.eks haneringe på højre og høneringe på venstre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #5 Dato: 31 Marts , 2011, 16:16 »
Hej Johan

PÅ silkekyllinger er det altid godt at sætte både hane og høne ring på, på dværgen skal men prøve allerede ved 6-7 uger aldern og på det tidspunkt kan man ikke se kønne på dem, så jeg dobbelt ringer altid silkehøns.

Hilsen
Tommy 

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 Marts , 2011, 19:34 »
Hvis jeg køber høns med ringe på og sælger ønsker at jeg udstiller dem, skal jeg så også ringe dem?

Har de så evt to ringe på eller skal jeg klippe de første af---- nej det er vel ulogisk for så tror alle jo at jeg er den dygtige opdrætter ik´.

Meget handlede høns bør jo så være meget langbenede ;)

Ps jeg ved ikke meget om ringe vel ???

Jeg har et eller andet sted et nummer jeg skal oplyse når jeg bestiller ringene, det er væk, ved dffr kontoret mon mit nummer
Venlig hilsen
Eva

johan10

• Gæst
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2011, 19:55 »
Tak for jeres svar. Glæder mig til at gøre det  :)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #8 Dato: 31 Marts , 2011, 21:46 »
Hvis jeg køber høns med ringe på og sælger ønsker at jeg udstiller dem, skal jeg så også ringe dem?

Har de så evt to ringe på eller skal jeg klippe de første af---- nej det er vel ulogisk for så tror alle jo at jeg er den dygtige opdrætter ik´.

Meget handlede høns bør jo så være meget langbenede ;)

Ps jeg ved ikke meget om ringe vel ???

Jeg har et eller andet sted et nummer jeg skal oplyse når jeg bestiller ringene, det er væk, ved dffr kontoret mon mit nummer

Du kan ikke ringmærke høns,kun kyllinger ;) ringene er så små at de først kan komme af igen den dag benet bliver separeret fra resten af dyret ;)
du kan så vidt jeg ved få omregistreret dyrene således at den ring de bærer kommer til at stå i dit navn, men det er vist både bøvlet og koster, nemmest er at lave nogle nye kyllinger på hønsene og så udstille dem, men dine ringe på ;) hvis sælger vil udstille så må han jo lave en aftale med dig om at låne dyrene til udstilligen evt.

Nu ved du lidt mere om ringe :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 31 Marts , 2011, 23:48 »
Man kan godt udstille med andres ringe på, men man kan ikke vinde pokalerne, for at sikre at det er folks egne ringe , så indleveres der en kopi af ringliste sammen med dyrene, på en udstilling.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: