Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: gode råd til valg af hønserace søges  (Læst 15735 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Markvardsen Brag

• Passiv bruger
gode råd til valg af hønserace søges
« Dato: 29 Marts , 2011, 15:24 »
Hej alle.

Jeg er helt ny her og ny i hønseverdenen også.

Endelig har jeg fået overbevist min skønne mand om at vi skal have en lille flok i haven, jeg har 3 små børn som også skal være med på sidelinien, jeg går hjemme så vi bruger meget tid i vores have.
Vi har en indhegning i haven hvor der gik racekatte og der  skal flokken bo.
Er bare lidt i tvivl om hvilke høns der passer bedst til os? nogen gode råd og erfaringer? Har kigget i bøgerne af Jørgen liljensøe og han råder til at få fat i 5-7 uger gamle kyllinger så de kan blive virkelig tamme, hvad siger i?
Jeg vil gerne have høns der ruger, jeg synes om at de selv kan forplante sig og vil også gerne opleve det.

Mange spændte hilsner fra

Mette Markvardsen Brag

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: gode råd til valg af hønserace søges
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2011, 15:26 »
Velkommen til /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2011, 16:12 »
Velkommen på siden!
At give gode råd om hønserace er som at vejlede om, hvliken bil du skal have. Vil du hovedsagelig bruge dem som oplevelse for familien, lægger du vægt på stort udbytte i æg, eller tænker du på at få lidt kød af kommende slagtekyllinger? Prøv at beskrive dine tanker om hønseholdet nærmere, så kan du få bedre vejledning ud fra det. Vi høres ad senere.  :)
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline akmc

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2011, 16:16 »
Min favorit er Faverolles, jeg har i min korte tid som hønse mand haft fornøjelsen af flere racer. men min ynglings høne er og bliver Faverolles.
de er meget rolige (pas på ikke at træde på dem) og meget nemme at gøre tamme /o

de "snakker" meget og mine spinder ind imellem når de ligger æg  <A hvorfor ved jeg ikke.

Det var mit bud, god fornøjelse

mvh christian
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2011, 16:47 »
Jeg har mest haft krydsninger,men har lige købt en hane med 3 damer af RIR racen.Jeg kan mærke at dem blir jeg glad for.De er ikke så farvestrålende men rolige og med pæn facon.De er modige selv om de er kommet et nyt sted hen og tør komme hen til én når der fodres.De lægger flittigt pæne brune æg.Nogle halvstore kyllinger af den type tror jeg i kunne blive glade for.Nogle som når at komme igang med æglægningen inden vinter.Held og lykke med projektet :)

Jeg har haft 2 succex-høner i min hønsetid.De har desværre skuffet mig med æg.Men kønne det er de.
Har da også én af dem pt :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2011, 17:40 »
Jeg er jo fuldstændig fortabt i Orpintonernes fortræffeligheder. Men har dog også haft Kochin dværge og Toppede Hollænder dværge i omkring 25 år. Også rigtig dejlige racer, men jeg syntes nu bedst om Orpingtonernes rolige gemyt. Mange af dem kommer og vil kløes på kinderne og under hagen. Jeg har skam ikke brugt tid på at dressere dem, man klør dem selvfølgelig engang imellem når de står der og ser bedende ud. Dertil får jeg altid nok med æg, og en slagtekylling (en af de helt store af slagsen) mangler jeg heller aldrig.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2011, 18:29 »
Velkommen på forum, Mette :D
En rigtig god begynderrace er dværgwyandotten, det er en rolig høne, som fås i utrolig mange farver. De er gode til at lægge pænt store æg, men meget store blommer, og de lægger også mange æg om vinteren. De er (i modsætning til faverolles) gode skrukker og gode kyllingeførere. Man kan næsten selv bestemme, hvornår man vil have dem skruk, for man kan lægge 8-10 golfbolde eller lignende snydeæg i redekassen, så bliver de skruk. Skulle I have lyst til at slagte, hvis I får ruget overskydende hanekyllinger ud, er det også en god slagterace.
Mange vil nok anbefale de racer, de hver især har i deres egen hønsegård, for der er jo en grund til at netop de racer går der.
Der er heller ingen lov, der siger, at man ikke kan have forskellige racer, måske vil I på et tidspunkt få lyst til at få forskellige farver på æggeskallerne, og så er der f.eks. araucana, der lægger turkise æg og maran, der lægger chokoladefarvede æg.
God fornøjelse og spørg endelig alt det du lyster.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2011, 18:41 »
Velkommen til  :D

Jeg sværger til dværgkochin. De er omgængelige, flyver ikke, er nemme at gøre håndtamme, skrukker gerne, er gode kyllingeførere og kan tulle rundt i hele haven uden at skrabe bedene sønder og sammen grundet fodbefjeringen.

Havde jeg forholdene til det, må jeg erkende, at jeg havde mindst 10 forskellige racer - der er rigtig mange skønne at tabe sit hjerte til  *h

Held og lykke - det bliver spændende at følge med i dit valg ...
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2011, 18:45 »
Ja dværgkochin er små skønne fjerbolde..men man kan få problemer hvis flokken skrukker samtidigt = 0 æg.. ;)

så ha altid et par goe æglæggere ved siden af..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2011, 18:49 »
Ja dværgkochin er små skønne fjerbolde..men man kan få problemer hvis flokken skrukker samtidigt = 0 æg.. ;)

Nå ja ... det glemmer jeg lige, hvergang jeg tænker på, hvor skønne de ellers er  *f
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Marts , 2011, 18:59 »
hej alle :D

tusind tak for den dejlige velkomst :) og alle jeres svar.

Jeg vil gerne prøve at slagte en kylling eller 2 så jeg vil gerne have høns der er gode til det også, så må jeg se om jeg kan få mig selv til det når det kommer til det, vi har en nabo der er meget dygtig jæger så han vil med garanti hjælpe mig med den slags ;)

Mht æglægning så gør det ikke noget at de er så flittige. Jeg regner med at de giver nok til os alligevel.

hvor er det bare spændende at læse jeres svar, mange tak!

hoejberg

• Gæst
« Svar #11 Dato: 29 Marts , 2011, 19:03 »
Velkommen til  /o
Måske Wyandotter i stor kunne blive racen.
Jeg er super glade for mine, og man kan få dem i mange forskellige farver.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #12 Dato: 29 Marts , 2011, 21:50 »
Tilføjer lige: næste gang jeg køber racehøns blir det sølv sortrandet wyandotter i stor..de er vildt flotte.
Hvor mange æg de lægger ved jeg ikke men det er også lige meget for dem jeg har i forvejen giver rigeligt til os :)
Prøv at kigge dem :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Marts , 2011, 22:03 »
har kigget på orpington, og synes de lyder perfekte til børn. men hvordan får jeg så lige fat i sådan nogen størrelser og hvor meget skal jeg forvente at jeg skal betale for dem?

Offline todda

• Bruger
« Svar #14 Dato: 29 Marts , 2011, 22:13 »
Ja dværg Kochin er ihvertfald gode rugere.Havde for et par år siden en der absolut ville ruge i august.Det måtte hun ikke så hun blev smidt ud af reden mange gange hver dag.Så fattede hun beskeden,men lagde sig i stedet udenfor i en hulning,
tilsidst blev jeg sur og lagde en rullesten på størrelse med hønen i reden.Der sad hun så ovenpå i et par uger.Så ønsker nogen gode rugere, er de at anbefale.Todda
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.