Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke æg fra maskinen, skal jeg give min skruk-silke?  (Læst 4162 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Hvilke æg fra maskinen, skal jeg give min skruk-silke?
« Dato: 27 Marts , 2011, 16:09 »
Jeg er næsten sikker på at jeg har fået en skruk silkehøne... Vil dog lige give det nogle dage, så jeg er helt sikker, inden hun får æg.

1) Men hvilke skal jeg give hende, maran eller wyandotter?
2) Og hvornår? (Er på dag 10 i rugemaskinen nu)
3) Jeg ved at maranæg er lidt tykke i skallen, så jeg tænker at de har bedre chancer hos en skruk, end i en maskine?
4) Og hvor mange æg kan jeg give hende?
5) Vil hun kunne passe ca. 25 kyllinger (altså når de sidste i maskinen er klækket), hvis hun får en varmelampe ved siden af sig i kyllingehuset?

På forhånd tak ;D

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Hvilke æg fra maskinen, skal jeg give min skruk-silke?
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2011, 16:48 »
Halvt af hver? Er hun en erfaren skruk? Det ville da næsten være ærgeligt, hvis der går noget galt og du så kun har lagt en slags æg under hende, ville det ikke?
Jeg ved ikke hvor mange æg hun kan tage, der har vist lige været en lign. tråd, men jeg tror jeg ville lade hende ligge et par dage endnu, så du er sikker på hun mener det ::) Så når hun også at ligge på dem en uges tid inden de klækker, det er vel fint?

Jeg ved ikke om en silke kan passe 25 kyllinger, det lyder af mange... Hun gider sikkert ikke varmelampen og kyllerne følger vel "mor"..? Her må nogle andre på banen :D

Men god timing ellers, Christina /o Jeg håber, jeg får et par skrukker inden min næste portion i maskinen klækker, for det er bare så meget nemmere *k
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2011, 21:43 »
Jeg har fået anbefalet max 8 store æg under min store silke. Det har hun så fået idag. Jubii.

Syntes også det lyder af meget med 25, for når de bliver lidt større kravler de jo rundt ovenpå hende. Ved det ikke, men en god tommelfingerregel burde vel være-ikke flere kyllinger end antallet af æg hun kan udruge. ::)
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2011, 22:33 »
Syntes også det lyder af meget med 25, for når de bliver lidt større kravler de jo rundt ovenpå hende. Ved det ikke, men en god tommelfingerregel burde vel være-ikke flere kyllinger end antallet af æg hun kan udruge. ::)

Da en af mine store orper var skruk passede hun 22 kyllinger til bravour. Hun havde kun selv ruget de 8 kyllinger. Men det var varmere og 2 "dundynen" er vist også liiige lidt større end på en silke ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2011, 22:50 »
@ Christina

Hvis jeg var i dit sted ville jeg gøre følgende.

Lad skrukken få lidt æg fra hønsegården at ligge på. Og forsæt med maskinen på de æg du har i maskinen. Når du så har fået en 10-12 kyllinger fra maskinen, ville jeg efter ca 1 døgn, liste disse kyllinger ud til skrukken og tage hendes æg og lægge dem i maskinen i stedet.

Du vil heraf få optimalt udbytte af hvad du har i maskinen. Skrukken får 10-12 kyllinger som vil gøre hende glad/stolt. Hvis du lister dem ud under hende efter det er blevet mørkt finder hun aldrig ud af at hun er blevet 'bedraget'.

Held og lykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2011, 22:56 »
Men man kan vel også godt lade en stor orp ruge på 20 æg - når vi ser bort for risikoen for at hun træder halvdelen i stykker :P

Når min silke sidder og sover op af væggen og orpen sidder ved siden af, kan jeg overhovedet ikke se silken ::) så stikker jeg lige en hånd hen på pinden for at tælle hønsefødder ;D

sådan en orp har lidt af et underskørt og der er masser af plads til mange kyllinger kan putte sig i dundynen.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2011, 00:08 »
Jeg er næsten sikker på at jeg har fået en skruk silkehøne... Vil dog lige give det nogle dage, så jeg er helt sikker, inden hun får æg.

1) Men hvilke skal jeg give hende, maran eller wyandotter?
2) Og hvornår? (Er på dag 10 i rugemaskinen nu)
3) Jeg ved at maranæg er lidt tykke i skallen, så jeg tænker at de har bedre chancer hos en skruk, end i en maskine?
4) Og hvor mange æg kan jeg give hende?
5) Vil hun kunne passe ca. 25 kyllinger (altså når de sidste i maskinen er klækket), hvis hun får en varmelampe ved siden af sig i kyllingehuset?

På forhånd tak ;D

Ja jeg vil jo også sige du har svaret på det meste selv ;D men giv hende et par hårdkogte æg at ligge på og giv hende så alle kyllingerne og en varmelampe til hjælp,,, så har de alle en dejlig mor /o det er nu det bedste med en MOR /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2011, 07:52 »
En tommelfingerregel er, at skrukken kan passe ca. dobbelt så mange kyllinger, som hun kan ruge.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk