Jeg har i øjeblikket 15 høns og (desværre) 2 haner... Det fleste er af racen Sussex.
Sidste år gik der lidt ged i rugningen hos to af hønsene - enten var æggene ikke befrugtede eller også havde hønerne forladt reden i lidt for lang tid. Jeg endte i hvertfald med at købe nogle daggamle høns af forskellige racer til dem. Heraf er den ene kylling blivet en flot rød hane (amerikaner).
Jeg skal have truffet en beslutning nu om, hvilken hane som jeg skal beholde...
Den gamle hane er fra 2007. Han er meget godmodig over for sin flok. jeg har ikke rigtig noget forhold til ham, mens resten af flokken er temmelig tamme.
Den unge hane er jo en smule mindre end hovedparten af min hønseflok. Han er helt tam, og løber hen og sidder på skødet af mig når jeg kommer. Lige nu sidder han udenfor i vinduekarmen og kigger ind på mig. Jeg har lidt tabt mit hjerte til ham... Han kalder på flokken hver gang han finder mad (lige nu har jeg ham løs i haven indtil det er sovetid, så de ikke slogs, men det er ikke en holdbar løsning på sigt.)
Hvor længe kan den gamle hane blive ved med at befrugte høns?
Vil den nye hane fysisk kunne befrugte de store høns? Han forsøger nu, men bliver jaget væk af den gamle...
Hvilken ville I beholde? Rent logisk burde jeg nok af med dem begge, og købe en ny lys sussex hane med frisk blod, men den lille hane gør min tid i hønsegården, så meget bedre...
Jeg knytter mig vist lidt for meget til mine høns....

Jeg skal for øvrig ikke have kyllinger til salg, men kun til slagt til næste år.