Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kan jeg have to racer sammen?  (Læst 818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
kan jeg have to racer sammen?
« Dato: 26 Marts , 2011, 14:47 »
tja er jo grøn i det her med høns.. jeg har lånt en masse bøger på bibloteket som: den store hønsebog, høns i haven og alt om høns... og nu var der jo lige billeder af de forskellige racer...

jeg har valgt sussex da den kan få en masse køkken affald og er en god ægligger samt en god kødhøne... men men men min veninde har orpington høns og fortæller om hvor rolige de er og sådan.men jeg kan læse mig til at de ikke må få for meget køkkenaffald da de nemt bliver for tykke?????.. men det jeg kan læse er at de ikke ligger helt så mange æg som susex..passer det?

så nu vil jeg høre jer efter om jeg godt kan have 4 susex høner og 4 orpington høner i samme hønsegård??????????????????
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2011, 14:49 Fra farm-svendsen »
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Rudy

• Bruger
Sv: kan jeg have to racer sammen?
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2011, 14:59 »
Man kan godt have flere racer gående sammen i en "pærevælling" når det blot er dyr af ca. samme størrelse.
Jeg hører selv til dem der helst vil have farverne af mine Orpingtoner gående i hvert sit stammerum. Men det er mere fordi jeg syntes at det andet ligner sådan en krydsnings-central.
Mine Orpingtoner bliver aldrig fede, men de skal fodres alsidigt og "arbejde" for føden. Det gøres ved at strø f.eks. havre i strøelsen.
Mht. til æg så har jeg nu i lang tid fået æg daglig fra mine Orpintoner, sådan at mange af dem lægger et æg 4-5 dage i træk og holder så en dags pause. Når vi kommer lidt længer hen, går de måske ned på at lægger æg 2 dage og holde en dags pause. Men selv det syntes jeg da er fint /o

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2011, 15:06 »
Ja da det kan du sagtens
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2011, 15:36 »
Jeg har aldrig haft sussex, men ligenu er mine orper dem der lægger flest æg /o Jeg har 4 høner og ligger 3-4 æg pr. dag, typisk 4. Men om vinteren holder de sig en solid pause, men det tror jeg altså også sussex gør...?

Det er ikke svært at holde sine orpington slanke, men hvis de bare får lov at æde, så bliver de fede og lægger ingen æg. Mine får præcis ligeså meget husholdningsaffald som de andre høns. Men man skal ikke fylde foderautomaten op med majs og hvede, for så spiser de bare løs ;D

Jeg er virkelig gald for mine orpington. Mere hyggelige høns skal man lede længe efter /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2011, 18:22 »
Du kan sagtens have flere racer sammen, men skal du have kyllinger fra dem bliver det blandingshøns, og du skal ikke have dværg-høns til en stor hane men gerne omvendt.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2011, 13:12 »
jeg får ikke kyllinger da jeg ingen hane skal have... men jeg har set orpington hos en veninde i dag og de er bare dejlige... så jeg tror jeg skal have 4 orpingtonér og 4 sussex..i min hønsegård...det skal være store høns
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder