Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øko-kylling - ikke overbevisende  (Læst 269 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Øko-kylling - ikke overbevisende
« Dato: 25 Marts , 2011, 13:34 »
Jeg købte forleden en økokylling - nedsat til kr. 85,- normalpris kr. 110-120. Tror den har vejet max. 14-1500 g.

Den røg så i en rømertopf med hvidvin og urter og hyggede sig et par timer. Så blev jeg "straks-indkaldt" til Kbh og måtte efterlade søn og kylling i hinandens selskab mens det nærmede sig aftenmadstide. Han skulle spise over/underlår og sætte resten i køleskabet.

Næste dag så retten lidt tam ud, så jeg forfremmede den til coq au vin. Jeg skulle adskille kyllingen, så jeg kunne brune lidt på skindet. Det kunne jeg gøre med hænderne!  Der var ikke meget muskel/led-modstand. Selve sovsen blev også tam i det, det virkede ikke som om den kylling var ret gammel.

Nu har jeg prøvet at google levevilkår for øko-kyllinger, men det er det sædvanlige, ingen almindelige producenter lægger sådanne oplysninger ud - formentlig fordi de ikke vil have det frem. Fandt dog dette: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Fakta_om_kyllinger/Fakta_om_kyllinger.htm

Til forskel herfra popper gårdbutikker op, som godt tør lægge billeder ud og forklare om opvæksten. De fleste af disse kyllinger er ikke økologiske, men det vigtigste for mig er ikke foderet, men levevilkårene. De ligner meget mere de kyllinger, jeg selv har ladet vokse op. Prøv f.eks. at se her   

 http://www.allegaardenskylling.dk/  Deres sommerkylling til kr. 68,- kunne jeg godt tænke mig at prøve.

Min konklusion:  Føtex' økokylling virker ikke en pind anderledes end en konventionel, den koster bare 2-2,5 gange så meget og så kan man (måske  ::)) have en god samvittighed (men ikke uden iblandet tvivl)

PS. Jeg har købt overlår et par gange. 4 stk. til kr. 55,- De har sådan set været OK, måske fordi jeg synes overlåret er det mest smagfulde på en kylling  :D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Øko-kylling - ikke overbevisende
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2011, 14:29 »
Så vidt jeg ved, er øko-kyllinger også hybrid-kyllinger, som vokser meget hurtigt. De lever lidt længere end alm. kyllinger og har bedre plads og udendørsarealer samt øko-foder, men de når jo ikke op på vores have-kyllingers levetid og levevilkår.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Øko-kylling - ikke overbevisende
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2011, 16:03 »
@ Jette
Tusind tak for link til Allégården. Det lyder som dyrevelfærd i min ånd, der vil jeg prøve at handle  /o

Købte forresten en fersk øko-kylling i Netto for nogle uger siden (kr 99,- for 1300-1700 g), den var rigtig god...
Med venlig hilsen
Lene

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Øko-kylling - ikke overbevisende
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2011, 17:58 »
Mmmm Allegårdens kyllinger. De smager godt!

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Øko-kylling - ikke overbevisende
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2011, 18:41 »
Jeg er kommet til at tænke på opvæksttiden. Jeg tror faktisk ikke den har fået lov at gå længe nok, for så var den blevet større og dermed dyrere.

Jeg har haft hybridkyllinger i haven (for mindst 10 år siden)  Det varede lige så længe for dem at blive store, som Sussex-hanerne. Måske er hybriderne blevet anderledes siden.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Øko-kylling - ikke overbevisende
« Svar #5 Dato: 25 Marts , 2011, 18:46 »
Det kommer jo også an på om det er æglægningshybrider eller kød-hybrider. Jeg hentede en kød-høne hos Lisbeth Pilkjær. Den var godt et år, men vejede 4,9 kg slagtet vægt. Den havde så også opgivet at gå! Der var mad til hele familien i 3 dage+suppe i fryseren på den høne! (Og mine "drenge" kan godt lide kød! ;D)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Øko-kylling - ikke overbevisende
« Svar #6 Dato: 25 Marts , 2011, 18:56 »
øko-kyllinger skal være mindst 63 dag og må højst vokse 35 gram om dagen, så de er langsomme og ældre end industri-kyllinger.  Men jeg synes stadig ikke at de kan måle sig med egne kyllinger
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi