Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning - helt basalt  (Læst 11539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Sv: Rugning - helt basalt
« Svar #15 Dato: 13 April , 2011, 14:53 »
Og så kan jeg da bidrage med min nylige erfaring, nu du er bekymret for om der kun kommer et par stykker. Lad endelig de andre æg ligge i maskinen, for jeg havde 1 kylling på 21. dagen, 6 på 22. dagen og den sidste kom så efter 23 dage  :o

Held og lykke!

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 13 April , 2011, 17:49 »
Tusinde tak til jer alle for jeres gode råd og lykønskninger! :)

Der er ikke kommet flere kyllinger - men jeg lader maskinen stå et par dage endnu - man ved jo aldrig :)

De drikker allerede vand - og jeg vil straks begynde at sorterer de største stykker fra af startfoderet.

Det skal bare gives tørt, ik?
Mange hilsener
Stine :)

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 13 April , 2011, 19:47 »
jo det skal bare gives tørt, og du bør hver dag sålænge de er så nye se dem efter i måsen, så der ikke sætter sig en klat fast i dunene så det bliver til en prop for det er skidt , det er bare et blik når du alligvel er nødt til lige at tage dem op og se nærmere på dem, og de bliver jo enormt tamme af at blive rørt ved,,, godt du fik to  /o de bliver et forkælet par.

Som forkælelse kan du give finthakket hårdkogt æg, finthakket agurk eller meget fint hakket salat. og altså hirsefrø.
God fornøjelse
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 13 April , 2011, 22:03 »
Hvor længe skal jeg regne med at de har brug for at varmelampen er tændt 24 timer? Er det primært den første uge eller ?
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #19 Dato: 13 April , 2011, 22:24 »
Mine er nu på lørdag 3 uger, og de har lampen tændt 24-7 men når nu vejret bilver varmt, så slukker jeg om dagen så de kun har varme om natten, når de er fuldfjerede kan der slukkes hvis det er sommer, og de kan finde ud af at gå ind og ud, kommer der kolde nætter skal lampen være tændt, og du skal huske at de kun er to, og ikke en hel flok til at holde varmen sammen.

De bliver nok lidt dyre i drift, men der er jo ikke andet at gøre, med mindre du vil låen dem ud til en med en skruk eller en varmelampe der er tændt i forvejen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Stine R

• Passiv bruger
Nyudruget kyling - anatomi
« Svar #20 Dato: 14 April , 2011, 13:01 »
Mine to små lader til at have det godt. Den ene (A) er fin og fluffy - mens den andens (B) dun har vlret ret sammenklistrede - jeg har forsøgt megetforsigtigt at rense dem med lidt vand og det er gået ok.

men jeg har nu et spørgsmål til anatomien - nærmere bestemt bagsiden :) Der er to ågninger - den øverste tror jeg er kønsdelen, mens den nederst er til kloakken...har jeg ret?

På kylling B er der ligesom et sår der hvor den nederste åbning er - jeg troede til at begynde med at det var dens tarm der var vokset ud...men jeg er ikke sikker...den skider som den skal, jeg har renset med vand og det er ikke skidt - men derimod et sår - der kom en smule blod da jeg prøvede at fjerne det...selvom jeg var forsigtig...

Hvad skal jeg gøre? Den lader til at være i god form ellers...

Forsøgte at tage et billede, men mangler en makro til at tage så tæt på...

Jeg har vasket den i helt almindeligt vand (altså meget lidt vand :) ) men er i tvivl om såret måske bare falder af af sig selv på et tidspunkt...eller om det er dyreplageri at jeg lader den være - jeg ved jo ikke om det gør ondt...

HJÆLP!
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

GKV

• Gæst
« Svar #21 Dato: 14 April , 2011, 13:55 »
En kylling har kun een åbning, der rummer både tarm og kønsåbning, den nederste er navlen og her skal du altså være lidt forsigtig med at "pille" for der kan trænge bakterier ind i bughulen, hvis såret åbnes. Lad det læge af sig selv, nogen gange går det godt andre gange ikke.

Det klistrede stads vil forsvinde hen ad vejen af sig selv, jeg synes ikke det er så godt at vaske o.s.v. lige nu, hvor der tilsyneladende er lidt vrøvl ved navlen. Ellers har jeg med held hodlt sådan en fedtet kylling under vandhanen med lunkent vand og bagefter tørret den med føntørrer.

Held og lykke med de små pus.

VH Gunni.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #22 Dato: 14 April , 2011, 17:04 »
Laad den endelig være Gunni har ret, det er navlen og den skal hele af sig selv, hvis den kan flytte benene og bevæge vingerne og hovedet, så skal de lidt klistrede fjer nok blive floffy, ellers venter du et par dage, og ser hvordan det går
Venlig Hilsen INA

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 15 April , 2011, 18:59 »
Lidt lunkent vand klarede sagerne pg kylling B er nu fit for fight og er fin.

Så kom der endnu engang pippelyde fra rugemaskinen - et æg havde et lille hul indefra, så jeg ventede spændt - efter et par timer var der ikke sket mere - jeg måtte på arbejde - da jeg kom hjem var der kommet endnu et lille bitte hul, men det var det hele. Ingen pippelyde...

Jeg ventede en times tid, så valgte jeg at åbne ægget for at hjælpe kyllingen - den hev efter vejret, og lå helt sammenkrøbet - jeg fik den helt fri - bortset fra navlestrengen, som ikke vil slippe og jeg vil helst ikke trække...

Kyllingen pippede ihærdigt, men det er ligesom den ikke kan blive rettet ud - den kan ikke stå på benene og lægge på siden. Der hvor navlestrengen stadig sidder fast kan man se at maven (vil jeg tro det er) er helt fuld og meget mørk...jeg tror ikke denne kylling har det godt...hvad skal jeg gøre?

Skal jeg aflive den? Hvis ja, hvordan afliver jeg så sådan en lille størrelse?

Eller skal jeg klippe navlestrengen af og håbe at den kommer sig?

Håber meget på hurtigt svar fra jer - har det så skidt med det...skulle ikke have blandet mig, men blev bare så desperat at jeg tænkte at jeg måske kunne hjælpe med at åbne skallen lidt...!
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 15 April , 2011, 19:32 »
Jeg har nu aflivet den, den lå bare på siden og hev efter vejret, så jeg endte med at hive hovedet af den...føj hvor var det en grim oplevelse, men jeg kunne ikke holde ud at se den lide mere...

Nu holder jeg lige en pause med rugeriet - resten af æggene er gennemlyst og er helt tomme, så de er røget ud, så håber jeg på bedre held næste gang...
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #25 Dato: 15 April , 2011, 21:46 »
@Stine
Jeg mistede lige overblikket, så hvor mange kyllinger endte du op med at have ?
Venlig Hilsen INA

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 16 April , 2011, 05:50 »
Kun de to fra onsdag...

Min hane er jo helt nybagt (han er fra sidste sensommer), så han begyndte først at hoppe på pigerne i februar, så jeg går ud fra at han skyder med halvløst krudt, siden der var så dårlig træfsikkerhed...3 ud af 13.

Jeg både lyste og lavede vandtesten på de resterende æg - der var ingen døde fostre i æggene, for de flød fint, men der var til gengæld heller intet at se i dem - andet end en lidt mørk skygge fra blommen.

Men til gengæld har kylling a og b det fint :) Er ret sikker på at det er en hane- og en hønekylling og er meget spændt på hvad farve de får - hanen er gul orpington, og jeg tror at de kommer fra en af mine orpington damer.
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #27 Dato: 16 April , 2011, 09:33 »
Har du studset din orper i måsen, det kan være meget svært for hanen at ramme med den store pudderkvas både damerne og han selv har, det er en god ide at klippe fjererne korte, uden at de begynder at stikke, for så mister han helt sikkert modet.

Godt der dog kom to, så de kan holde hinanden med selskab,,,,
Venlig Hilsen INA