Jeg er virkelig stor fan af orpington

Det var min første racehøne og uanset om der på et tidspunkt kommer til at være nedgangstider for antallet af høns på min matrikel, så tror jeg altid, der vil være orpington at finde. Vi har et billede, som jeg desværre ikke lige kan finde af vores søn på 3, der slæber rundt på en kæmpestor orpingtonhanekylling

De er en fryd for øjet, har et dejligt gemyt og er rigtig gode slagtedyr

Men når det er sagt, så er de faktisk ikke specielt gode æglæggere. Jo, nu hvor det er forår er min orpestamme dem der giver allerflest. Der er 4 høner og jeg får helt fast 3-4 æg fra dem om dagen, oftere 4 end 3. Det er der altså ikke nogle af de andre racer, der kan hamle op med. Til gengæld holder de sig en solid pause vinteren over og det tror jeg vil irritere dig, hvis du ikke har plads til mere end en race...
Jeg har også faverolles og det er de tammeste høns jeg nogensinde har mødt. De er faktisk så tamme, at jeg indimellem kan blive lidt irriteret på dem

De voksne høner kan min søn bare gå hen og pille op fra jorden uden videre. Det kan han trods alt ikke med orperne

Generelt er alle mine hønsracer egentlig ret tamme, i al fald dem jeg har haft fra kyllinger. Tag det med i dine overvejelser, at dem man har fra kyllinger, er nemmest at gøre tamme. Hvis du køber voksne høns fra en der ikke kan håndtere dem, så kommer du sandsynligvis heller ikke til at kunne det, med mindre du lægger virkelig meget tid i at gøre dem tamme.
Held og lykke med projektet

(Ps. Skriv en PM til Christina, hun er også dagplejer. Hun kan sikkert hjælpe dig med regler osv.)