Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Begynder søger råd - Hønsehus, høns hegn osv...  (Læst 31582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline larsnissen67

• Passiv bruger
    • Rundbjergvej4.dk
Begynder søger råd - Hønsehus, høns hegn osv...
« Dato: 24 Marts , 2011, 15:16 »
Hej

Jeg har endelig fået kæresten overtalt til at vi skal have lidt høns rendende rundt om ejendommen.

Jeg har derfor flere spørgsmål til Jer eksperter....

Jeg har planer om at bygge dette hønsehus: (Beklager de manglende evner med Paint, men håber I kan tyde det)

Hvor mange høns kan jeg have her? Regner selv med 3-4 stk.

Af race søge jeg en god æglægger og gerne en der kan gøres håndtam. Nogen forslag?

Jeg har et område på godt 100 m2 som jeg vil hegne ind til hønsegård.

Skal den være overdækket?

Hvor højt skal hegnet være?

Hvor meget skal jeg rævesikre gården, hvis hønsene bliver lukket forsvarligt inde om aftenen?

Håber I kan hjælpe mig da jeg synes at jeg kun er blevet mere forviret af at surfe rundt på nettet.
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2011, 05:24 Fra larsnissen67 »

Offline Kaffka

• Bruger
Sv: Begynder søger råd - Hønsehus, høns hegn osv...
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2011, 16:46 »
Huset ser da ud til at blive rigtig godt :)

Når du har 100 m2 gård vil jeg mene at du sagtens kan have flere høns. Ved ikke om I skal have en hane også men kan kun anbefale det. Det er bare bedre med hane.

Hvilke race er ikke så let at rådgive om da der jo er MANGE rigtig gode racer. Du vil nok erfare at de fleste vil anbefale dem de selv har. Synes dog du skal læse i leksikonnet og danne dig din dit eget indtryk.

Selv inden for de gode æglæggere er der stor forskel på farver, størrelser, tilgængelighed og til dels også temperament. Personligt kan jeg godt lide at have sjældne racer - det giver lidt flere udfordringer med at få fat i gode dyr og æg. Andre kan bedst lide de kendte og mere sikre racer.

Højden på hegnet og om det skal være overdækket afhænger udelukkende af hvilke race du vælger.

Kan næsten se på redekasse dimensionerne at I går efter store racer.

Gode æglæggere er f.eks.:
Australops
Sussex
Italienere
Danske Landhøns
Faverolles
Wyandotter
New Hampshire
Minorka
RIR
Barnevelder
Bielefelder

Men som sagt læs leksikonnet igennem og find din egen favorit
Mvh

Claus

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2011, 17:40 »
Tag og lån/køb "Den store hønsebog" af Liljesøe. Der får man alt og lidt til at vide.  ;) Det om gården skal være overdækket eller ej, kommer noget an på hvilken race/racer du vælger. De lidt lettere høns er meget flyvske, mens de tungere tit bliver inden for et hegn på 1 meter. Jeg har barneveldere og danske landhøns. Hos de danske landhøns har jeg overdækket, for de er ret flyvske. Men meeeget smukke og gode æglæggere og fine spisehøns. Barnevelderne er tungere og ikke så flyvske. Jeg har dog et par unghøner der snildt klarer et hegn på 2 meter! Når du har så god plads, kan du sagtens have flere racer med hver deres gård. Det er sjovt at se forskellen.
Når du bygger hønsehus, så overvej at bygge dem hævede. Det mindsker risikoen for rotter, og giver skygge og læ til hønsene under huset når det er enten meget varmt eller vådt. Held og lykke med projektet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2011, 17:44 »
Jeg ville nok overdække gården eller ihvertfald noget af den, for rammer vi ind i periode med fugleinfluenza hysteri igen med krav om overdækning, så er det klaret på forhånd.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2011, 17:57 »
Hæv huset lidt højere, så det er 60 cm over jorden og sørg for at du kan køre en trillebør lige ind under huset hvor døren er.. Så bliver det lettere at gøre rent.

Gør også huset lidt højere, så du kan stå oprejst derinde.

Hvis du overdækker (en del) af gården med trapez-plader, så kan du godt have 5-7 høner i det og stadig have meget fin plads.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 24 Marts , 2011, 18:31 »
Velkommen op forum, Lars :D
Jeg kan tilslutte mig de forslag, som Finn kommer med, og synes i øvrigt det ser rigtig fint ud /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Marts , 2011, 20:01 »
Enig med Finn.
Det er vigtigt med ståhøjde. Nøjj, hvor bliver man træt af, at man lige akkurat ikke kan rette sig op.
Og min trillebør er lige 10 cm for høj til at kunne står under døråbningen. Træls!!!
Dine redekasser skal være så store, at du en dag kan forelske dig i en kæmperace. De skal så kunne komme derind (mine blev lavet til silkehøns, og Brahmaerne kan ikke klemme sig derind).
Held og lykke med det! /o
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline larsnissen67

• Passiv bruger
    • Rundbjergvej4.dk
« Svar #7 Dato: 24 Marts , 2011, 20:28 »
Jeg har taget ideen om at hæve huset yderlig til eftertanke, men jeg har ikke planer om at ændre højde. Jeg planlægger der i mod at lave en stor lem bag i huset så jeg nemt kan stå bag huset og skrabe det rent..

Af racer tror jeg at det bliver noget hen af Sussex/Austalorps.

Måske røde amerikaner??? Da de er meget nemme at komme til!

Mht højden på hegnet vælger jeg nok 180 cm. Kan lige så godt lave det højt nok fra starten af.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 24 Marts , 2011, 22:29 »
Jeg har taget ideen om at hæve huset yderlig til eftertanke, men jeg har ikke planer om at ændre højde. Jeg planlægger der i mod at lave en stor lem bag i huset så jeg nemt kan stå bag huset og skrabe det rent..

Sådan et hus med stor baglem har jeg (du kan se et par billeder i mit galleri) og det fungerer super godt. Men du skal tænke over hvordan dit tag/overdækning skærmer mod vind og vejr, for mine låsemekanismer frøs til i vinter, så jeg endte med at flytte beboerne ind i stalden i 3 måneder ::)
Nu har vi overdækket den del af hønsegården, så jeg regner med det fungerer fint til næste år ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 24 Marts , 2011, 22:35 »
Af racer tror jeg at det bliver noget hen af Sussex/Austalorps.

Måske røde amerikaner??? Da de er meget nemme at komme til!

Nu er det jo helt op til dig selv hvilke høns du vil have, men du efterspurgte racer.

Hybridhøns, som rød amerikaner, lohman, isa brown, isa warren, hellevad og hvad de nu ellers måtte blive solgt som, er hybrider, fremavlet med henblik på en kortvarig, men høj produktion af æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline larsnissen67

• Passiv bruger
    • Rundbjergvej4.dk
« Svar #10 Dato: 25 Marts , 2011, 21:52 »
Nu er det jo helt op til dig selv hvilke høns du vil have, men du efterspurgte racer.

Hybridhøns, som rød amerikaner, lohman, isa brown, isa warren, hellevad og hvad de nu ellers måtte blive solgt som, er hybrider, fremavlet med henblik på en kortvarig, men høj produktion af æg.

Okay se det viste jeg ikke engang... Men vi lærer jo hver dag!  ;)

Offline larsnissen67

• Passiv bruger
    • Rundbjergvej4.dk
« Svar #11 Dato: 26 Marts , 2011, 05:15 »
Hvad vil i foreslå af afslutning mod jorden i hønsegården?

Tagplader, fliser, bræder eller er den nok bare at fastgøre hønsetråden til jorden med "pløkker"?

Offline larsnissen67

• Passiv bruger
    • Rundbjergvej4.dk
« Svar #12 Dato: 28 Marts , 2011, 19:41 »
Jeg har bare "pløkket" mit. 0g efter 2 mdr. er det groet fast  /o

Men jeg er så heldig nu, at her kommer ikke ræve !

Kan desværre ikke helt udelukke ræve hos os. Så tror jeg må lave en form for afslutning mod jorden.

Offline larsnissen67

• Passiv bruger
    • Rundbjergvej4.dk
« Svar #13 Dato: 28 Marts , 2011, 19:44 »
Jeg har en rest vinylgulv til at ligge, som jeg overvejer at bruge til bunden i hønsehuset.

Nogen andre der har erfaringer med sådan et gulv?

frida

• Gæst
« Svar #14 Dato: 28 Marts , 2011, 19:51 »
Det havde jeg også i bunden af mit første hønsehus. Jeg ved ikke, om der er en eller anden grund til man ikke burde bruge det :-\. Jeg syntes det var genialt /o. Nemt at gøre rent osv. Så hvis du finder ud af at du ikke vil bruge det, så sender du det bare til mig ;).