Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns  (Læst 9431 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mads og Ingeborg

• Passiv bruger
Nye høns
« Dato: 23 Marts , 2011, 23:01 »
Ja jeg var oppe hos Rixen og hente to høns igår, vi satte dem ind til de andre da det var mørkt, alt så ud til og være så godt.
Da vi lukkede op for hønsene i morges var alt fryd og gammen.    MEN da jeg så ved en 11 tiden lige skulle ud med noget frugt til hønsene så jeg den ene høne sad nærmest mast op af hegnet, og 2 af hønsene sad og huggede løs på den :(
Den havde et dyb hul og blødte , jeg fjernede den med det samme og satte den i en papkasse indtil min mand kom hjem.
De havde ikke rørt den anden høne. Men hvor er det altså synd for den lille trunte.
Har vi gjort noget forkert, og kan den nogensinde komme til og gå med de andre, eller skal den gå alene?

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
Sv: Nye høns
« Svar #1 Dato: 23 Marts , 2011, 23:16 »
Mit råd vil være at du skal vente, ihvertfald til din høne er hel igen, og så måske give det et forsøg mere. Virker det ikke, tror jeg ikke det er en god ide at blive ved med at prøve, så skal du nok finde en anden hønsegård til den. Og hold øje med den anden for en sikkerheds skyld :)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2011, 23:31 »
hvis jeg har haft stride høns så har jeg med held lukket alle ind i hønsehus og holdt det forholdsvis dunkelt i et par dage .... så har de åbenbart glemt stridighederne når de lukkes ud.
Med venlig hilsen Søs

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2011, 09:47 »
Det er næsten altid et problem når der skal lukkes nye høns/kyllinger sammen..

Jeg er bange for at den "kylling" du hentede her ikke kan begå sig mod de store høns..den bliver slagtet..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2011, 10:02 »
Det er en mulighed at lade de to nye bo for sig selv i en periode, men så alle kan se alle, hvis du har mulighed for det.

Du kan så sætte en af dine egen ind ad gangen, så det er den der er i mindre tal i starten, og de to nye der er på hjemmebane, det tager lidt tid, men lykkes som regel.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mads og Ingeborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2011, 22:23 »
Tak for jeres gode råd :)

Nu har vi haft den til og gå ude ved os i dag, den er ved og komme sig. Vi tog så en af de gamle damer ud, men så snart den der blev angrebet så den gamle. Så skyndte den sig langt væk, med det ville jge også gøre hvis jeg var blevet "angrebet" på den måde....

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2011, 22:29 »
Som Rikke også skriver, høres desværre alt for ofte om at yngre dyr nærmest bliver slagtet, når de lukkes ind til voksne høns, som tilmed er på deres hjemmebane.
Derfor er jeg tilhænger af masser masser af rum og gårde, så der altid er seperate rum til rådighed.
Se det er dyrevelfærden som vi jo alle gerne vil give vore dyr.

Offline Mads og Ingeborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Marts , 2011, 22:41 »
Vi har et lille hus hvor der er blevet lavet en lille hønsegård til, og vi er blevet enig med os selv om at hun kan gå og hygge sig der, for hun skal altså ikke udsættes for de "madammer" hun blev lukket ind til.

Vores dreng Emil han gik i dag og snakkede med den og fandt noget grønt til den. Det er ihvertfald hvad jeg ville kalde og være god ved dyrene :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 26 Marts , 2011, 23:07 »
Problemerne opstår nok oftest hvis der kommer 1-2 nye individer, der skal sluses ind. Jeg har ad flere omgange sluset 4-6 nye høns ind i eksisterende hønsesamfund og aldrig oplevet problemer.

Jeg ville umiddelbart tro at det skyldes at mine nye, de første dage, forbliver sammen, og derfor ikke ses som et let offer i hierakiet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 27 Marts , 2011, 08:28 »
Jeg sætter altid mindst to nye ind, så har der aldrig været alvorlige problemer ud over den sædvanlige genetablering af hakkeordenen, men altså intet blodigt /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mads og Ingeborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Marts , 2011, 22:02 »
Så opdager jeg så idag da jeg skulle kigge til såret at der vandrede nogle lysebrune "sataner" rundt i såret, der er ikke længere hul men sår på. Hvad er det for nogle små djævler? :o Det skal lige siges at hun stadig går for sig selv.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 27 Marts , 2011, 22:10 »
Det kræver nok et nærbillede.

Har ikke umiddelbart et bud på hvad 'lysebrune sataner' kan være.

Ved store sår med infektion kan der på større dyr forekomme maddiker, men det lyder ikke umiddelbart som det er det du ser.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 27 Marts , 2011, 22:12 »
Lus? :-\
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #13 Dato: 27 Marts , 2011, 22:12 »
Mon ikke at det er lus.... ?
Fang evt. nogen på et stykke tape så kan du nærstudere og evt. sammenligne med et billede.

Du nåede mig med et mulehår Tanja  ;)

Offline Mads og Ingeborg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Marts , 2011, 22:17 »
Hvis det nu er lus kan det så passe at det er nok med og behandle med stald chok? Synes jeg har læst det herinde et sted. Jeg HADER sådan nogen kravl, uha