Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Se hvad jeg har fået i dag  (Læst 2246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
Se hvad jeg har fået i dag
« Dato: 27 Juni , 2008, 18:07 »

Jeg er ved at gøre min flok mere 'ren' og har derfor ruget æg ud fra en dygtig avler. Der er desværre rigeligt med haner, så i går kontaktede jeg en anden af de 'tunge drenge', med forstand på orpington og var ufattelig heldig - han havde lige 4 hønniker jeg kunne hente og det skulle også helst være nu før ferien.

Så her er de, nyhentede og stadig lidt forskrækkede. Det er de største som står bag mine egne små der ses i forgrunden.
(Fik desværre ikke slået blitzen fra så billederne er lidt overbelyste)

Sammenføringen foregik uden problemer. Sjovt nok var det de mikndste der sprang på de større hvis de kom for tæt og ikke omvendt.

Det var sjovt at se hvor underligt det var for de nye at gå rundt på naturunderlag og pinde og grene som bevægede sig, for de mistede ofte balancen.

Pilegrene kendte de heller ikke til, men de små viste dem vej, så det fik de også lært.

Nu krydser jeg bare fingre for at de kan finde vej ind i (og får lov til) kyllingehuset. Ellers blir det koldt og vådt for disse indehøns i nat  :(

.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
Sv: Se hvad jeg har fået i dag
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2008, 19:07 »
Tillykke Hanne - de ser vel nok fine ud  :) Uha - det kan blive en våd fornøjelse, hvis de ikke finder ind i nat, mon ikke du bliver nødt til at hjælpe dem lidt  ;)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #2 Dato: 27 Juni , 2008, 19:19 »
 <I Tillykke med dine nye damer, de er da flotte. Jeg plejer ellers at have dem inde 1 til 2 døgn inden jeg lukker ud, for så er der ingen problemer med at gå ind til natten  ;D men som Annette skriver må du jo hjælpe dem.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Juni , 2008, 19:25 »
Ja det kan du tro jeg gør Anette, om muligt sover jeg hos dem <.

De kan ikke være inde for øjeblikket, ellers havde jeg også startet der. De kom lidt pludseligt og uforberedt, men mon ikke det går.... ;)

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #4 Dato: 27 Juni , 2008, 19:42 »
Ja jeg kan jo lære at læse hvad der står, og jeg ved jo godt at du ville havde ladt dem gå inde et par døgn først,  <G
Hilsen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 27 Juni , 2008, 20:49 »
Hvor er de flotte, det bliver spændende at se hvor hurtigt de får farve på benene. Jeg oplevede det samme med de to høner jeg hentede forleden, de syntes også græs var noget mærkeligt noget, men de kan sandelig godt finde ud af at spise det nu!
Kunne du ikke fortælle lidt mere om pil? Er det en god måde at give grønt, hvis man ikke lader dem komme ud?
Held og lykke med Sengetid  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Juni , 2008, 21:13 »
Jeg har masser af pil i min have. Den type der hedder energipil, som vokser flere cm om ugen, jeg kan plukke og plukke og den skyder mere og mere - kaninen elsker det også.

Midt i hønsegården voksede en stikling sig op og den fik lov til at blive til et træ og den er nu hønsenes elskede siddetræ. Grenene er ganske bløde og lette at forme og arrangere så de bliver vandrette og siddevenlige for høns. Træet er for tiden godnat træ for kyllingerne, hvor hele trætoppen er helt gul fordi de sidder over det hele - samtidig kan de jo guffe i sig.

Jeg er ikke klar over om pil indeholder noget der ikke er godt for høns. Jeg ved barken indeholder salisylsyre der af det latinske navn salix - som man bruger i Aspirintabletter. Læs evt mere om det her:

http://www.dsgnet.dk/Sites/jacart/Pil_som_hovedpinetabletter.asp

http://da.wikipedia.org/wiki/Salicylsyre

Hønsene elsker pilen og holder fest når de får det og jeg tror godt de selv ved hvad de må spise. Feks har jeg ligeledes en kæmpe taks i hønsegården og dyrene rører den aldrig ;)

Pilen er blød og nem og plukke.

Man kan naturligvis ikke udelukkende give pil som grønt, jo flere grønne ting de tilbydes jo bedre, men et super godt supplement, det synes jeg det er :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 27 Juni , 2008, 21:50 »
Tak Hanne, så blev jeg lidt klogere på pil til høns. Mine egne er nu også gode til at spise meget varieret, de spiser af man slags grønt ude, og det er sjovt at se hvordan favoritterne skifter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #8 Dato: 27 Juni , 2008, 22:04 »
Ja, og selv om de fester er der ingen fare for hovedpine ;) ;)
Tillykke med dem
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Juni , 2008, 22:23 »
Ha ha nej det er rigtigt Patricia  ;D

Nu skal du se Marianne her er piletræet og som sidebemærkning til ovenstående, så kan kyllinger der er ude for første gang godt flyve i træer - jeg tror de har tænkt sig at sove der i nat. Men det får de ikke lov til. Når det er mørkt, og hvis de ikke er gået med de små i selg, bliver de puttet ind i mit hus i en intermistisk indrettet minivoliere - på størelse med den de boede i da jeg købte dem. Så starter vi der, skønt jeg hader når dyr er indelukket på lidt plads.

Lad os håbe de fantaserer om at sidde i træet til de bliver lukket ud igen ;)

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #10 Dato: 27 Juni , 2008, 22:48 »
Skønne høns Hanne og skønne billeder  :-*
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #11 Dato: 28 Juni , 2008, 08:26 »
Ja det er da ren hygge, jeg må lave et piletræ til mine høns, jeg har jo nok af pil her, og er der nogen der har lyst så må de gerne hente pil hos mig  ;D
Hilsen

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Juni , 2008, 09:54 »
Tillykke med de nye fjer Hanne  <I
Hilsen Susanne

Offline Cirkeline Kyndesen

• Passiv bruger
  • begynder kylling...
« Svar #13 Dato: 28 Juni , 2008, 14:51 »
Hej Hanne og tillykke med de 4 nye. Dejlige det er de jo. Jeg venter selv spændt på 20 kyllinger der bliver leveret på adressen her tirsdag. Det er dog lidt blandet farver. Har bestemt at satse på de dejlige gule og de fantastiske sorte.

Nåå nu til et spørgsmål: Bør jeg instalere en siddepind ? Da jeg købte damerne fik jeg af vide at de ikke sad på pind da de er så tunge og derfor har vi ingen siddepind til dem. Men du har jo både træ og andet godt til dem. Det er jo værd at overveje om høntellet burde højne standarden og instalere siddepinde.

Knus Cirk ;D
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 Juni , 2008, 16:36 »
Hej Cirkeline.

ja du skal helt klart have siddepinde til dem - det er som du ser deres natur at sove på pind. Det sidder dybt i dem og mine er beviset. De har aldrig mærket solen eller jorden, alligevel ved de at de skal sove på pind :)

Jeg har pinde i flere højder og høns elsker dem, især kyllingerne. Når de kender pindene ude fra hønsegåeden er de hurtige at få der op inde også.

Pinde udendørs, er desuden god motion, adspredelse og en god flugtvej hvis man bliver jaget af en lidenskabelig hane ;)

Har du store høns så sæt de nederste pinde 40 cm over gulvet. Dem kan de sagtens komme op på + evt nogle flere højere oppe.

Høns siddende på gulvet er jeg ikke tilhænger af, her får de let træk, kulde og evt fugt op nede fra gulvet.

Firkantede lægter er bedst, for så er der en flade som de kan hvile fødderne på. Runde er ikke egnede.