Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: dumme, dumme hane!  (Læst 6396 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
dumme, dumme hane!
« Dato: 21 Marts , 2011, 19:48 »
Så sker det også hos mig, min ellers meget god og menneskevenlig orp. hane er hård ved 2 damer. Han går med 2 orp og røde amerikaner damer(af og til smutter der 2 maran damer over og hilser på også) i aften  var jeg ude og putte alle "på pinden", mystisk synes jeg at begge orp. damer er plukket ved halen, vil ikke berøres som nu plejer...
Efter kort undersøgelse ser jeg på hø side af hver høne er der blødende sår(kun på højre side men på hver orp. høne, på ryggen, lige under vingen)
Den er placeret lige der hvor hanen plejer at træde dem :'(
Hvad gør jeg, damerne er nu isoleret fra den monster. Men hvorfor er det kun de 2 der er så hårdt medtaget? de røde fejler intet...Skal han væk?
Han er ellers så god, og flot, har haft ham fra kylling så han kender både matriklen,  hundene og kommer når man kalder...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: dumme, dumme hane!
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2011, 19:51 »
Kan det ikke være fordi han skal have klippet sporer?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2011, 19:56 »
kan man nøjes med det så vil jeg være glad, men hvorfor kun de 2
Hvor meget klipper man dem , det har jeg aldrig prøvet(nogle billeder, en saks eller noget andet til det?)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2011, 19:58 »
Det kender jeg kun for godt, min kære gamle faverolles hane gjorde det samme ved et par høner, fandt dog ud af at det var hønerne der var skrøbelige i stedet for.  >:(
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2011, 20:18 »
De fleste haner har altid nogen få "yndlings koner" og det går værst udover disse. Det er nok forklaringen på at de andre ikke har disse skader.
Jeg har iøvrigt haft et par høner der er døde af samme årsag. Sandsynligvis fordi at der går infektion i såret inden at jeg har opdaget det så sørg for at rense sårene, specielt hvis de er dybe.

Det er sjældent sporen der laver skaden men derimod kanten af neglene. De kan nærmest være lige så skarpe som en kniv.
Det er en god idé at fjerne hønerne indtil de er nogenlunde helet op. Hvis man har tid og overskud til det så kan man "sagtens" klippe negle og spore og efterfølgende gå igang med neglefilen. Det hjælper altså rigtig meget.

Godt man er blandt ligesindede... Hvis ens omgangskreds fandt ud af at man gav sine haner manicure/pedicure (kan ikke huske hvad der er hvad) så skulle man nok høre for det i lang tid fremover ::)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2011, 20:21 »
så har jeg været forbi for at dele med jer og håbe på respons, er de nu så store de sporer? negle... ja de er lidt skarpe, men kan ikke klippes de skal nok files  har lige prøvet at klippe... for dårlige redskaber

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2011, 20:28 »
Sporerne ser ikke specielt lange ud. De er i hvert tilfælde meget kortere end min 2-årige barnevelderhanes. Men de kunne måske files med en grov fil. (Sådan en til hård hud på hælene). Til neglene ville jeg nok gå i mandens værktøjskasse og finde en eller anden skarp tang.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2011, 20:37 »
Det sådan set ligemeget hvor lange negle eller sporer er ... bare de ikke er skarpe. Husk at nyklippede negle er meget skarpe !
derfor bruger vi her den elektriske drimmel eller lign sliberedskab. Den ene holder kræ den anden udfører pedicure  /o
Med drimmelen går det hurtigt og man kan snildt lave fine runde negle.
Desuden er der ingen fare for at gå for langt med feks sorte kløer hvor man ikke kan se nerven fordi man stille filer sig af sted.

Det eneste der bliver såret er hanens stolthed  ;)

Men den heler hurtigt igen  :D

Hønsene skal i isolation indtil de er helet op igen ... prop godt med aloevera direkte fra planten i sårene så går det kvikt.

Som sagt før har det en rolle mht hvilke høns hanen har som yndlings.. og så hvor god (fast?) fjerdragten er.
Med venlig hilsen Søs

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2011, 20:44 »
Godt man er blandt ligesindede... Hvis ens omgangskreds fandt ud af at man gav sine haner manicure/pedicure (kan ikke huske hvad der er hvad) så skulle man nok høre for det i lang tid fremover

;)
ja først så skulle jeg klippe hans fjer for sikre befrugtningen(bare lidt) nu pedicure, hvad er det næste? Nu ved hele familen man er skør(med beviser)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2011, 20:47 »
;)
ja først så skulle jeg klippe hans fjer for sikre befrugtningen(bare lidt) nu pedicure, hvad er det næste? Nu ved hele familen man er skør(med beviser)

Hvis du skal "køre den helt ud" så strikker du lige et par frakker til hønerne så de ikke fryser og som beskyttelse, fra den forårs-kåde hane.

Danny
Himlen bør altid være blå!