Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinge syg høne  (Læst 2072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Labaniet

• Passiv bruger
Kyllinge syg høne
« Dato: 19 Marts , 2011, 09:57 »
I går flyttede jeg mine 7 farvorolles kyllinger ud i hønsehuset med deres varmelampe, de er nu 5 uger gamle. Vi var lidt spændt på hvad hønseflokken sagde til dem, men jeg synes deres kyllingebur var ved at blive for lille til dem.

I går aftes da hønsene kom ind, gik de fint, ingen problemer der, hønsene gik bare ind på deres sædvanlige natte-plads. Men her til morgen sagde min mand at de små sad i et hjørne og når de gik derfra var den ene af Orperne efter dem. Jeg går selv ud til dem først på formiddagen, da der er en værre kaglen derude fra som jeg ikke har hørt før.
 Da jeg kommer ud er der kun min Sussex, én Orpehøne og min hane udenfor, og larmen kommer inde fra hønsehuset. Hurtigt ind og se til kyllingerne, og så jagede jeg hende som ikke sad på reden ud, så kyllingerne kunne få fred. Jeg går ind for at hente foder til de små, og da jeg kommer tilbage er hønen inde igen, og går og snakker på en måde som jeg ikke har hørt før. Jeg går ind og fodrer kyllingerne som kommer og spiser af min hånd som de plejer, og så skal jeg da ellers lige love for at hønen hæver stemmen.

Som jeg får studeret dem nærmere, lader det til at hun faktisk slet ikke er efter kyllingerne, men istedet kalder på dem, og kommandere lidt med dem, og hun lyder nærmere som en skruk der snakker til sine kyllinger, end en gal høne. (da hun havde fået dem hen i hjørnet igen, gik hun i reden til de to andre).

Er det virkelig muligt at en høne som ikke har været skruk, kan finde på at forsøge at blive hønemor for 5 uger gamle kyllinger? Og i så fald, er der så chance for at hun snart giver op, eller at kyllingerne begynder at følge hende?
Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllinge syg høne
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2011, 10:59 »
Det lyder da sandsynligt, men problemet kan være, at kyllingerne ikke fatter, hvad hun mener.
På et tidspunkt satte jeg nogle ca 2 uger gamle kyllinger sammen med nogle jævnaldrende hos en skruk. Disse kyllinger var maskinudrugede og havde gået under en varmelampe. De fattede ikke, hvad skrukken mente, men de søgte de andre kyllinger og fulgte dem, så derfor blev det en vellykket integration, da der var gået nogle uger kunne man ikke se, hvilke kyllinger det drejede sig om. Men i begyndelsen var jeg nødt til at holde dem på et lille område, for de fulgte jo ikke skrukkens kalden. Derfor havde de et lille område, så de hele tiden kunne se hinanden; senere kunne de få lov til at gå frit i haven.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2011, 11:02 »
Jeg er også ved at have mine små betænkeligheder ved ikke at have en høne til alle mine kyllinger og overvejer stærkt om jeg skal skaffe bare en enkelt høne hjem så som kan lære fra sig.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2011, 11:19 »
Det er netop også det der er min bekymring, da det jo er helt tydeligt at kyllingerne er bange for hønen, fordi de ikke ved hvad hun vil. Derfor håber jeg også meget at hun enten opgiver snart, eller at kyllingerne finder ud af det, for det stresser dem uden tvivl, og ellers må jeg jo have dem ud af hønsehuset igen...
Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever