Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er R-Com lidt opreklameret  (Læst 10951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Er R-Com lidt opreklameret
« Dato: 17 Marts , 2011, 17:37 »
Eller er det mig og mit manglende engelsk kunskaber.

Jeg købte en via nette fra england (det gør jeg så aldrig mere) Tændte for den og vupti stod det 37,5 grader konstant på displayet, og det troede jeg på, men jeg rugede på 60 seramaæg med 29 - 30 grader, øv.

Så så jeg via en ordbog at man skal calibrerer = justerer.

Jeg har nu lagt et af "americas" rugetermometer ind i rugemaskinen, og der svinger temperaturen fra 37,2 til 38,2 uanset hvor meget jeg justerer, og på displayet står der stadig konstant de 37,8 som jeg nu har indstillet den til.

Er der andre der har tjekket den faktiske temperatur i deres ?
Gør jeg noget forkert ?
Er maskinen i udu ? I så fald havde det været nemmere hvis den havde været købt i Thisted.

Hilsen
Peter

Offline Kaffka

• Bruger
Sv: Er R-Com lidt opreklameret
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2011, 18:04 »
Synes maskinerne er udmærkede har ikke haft problemer. Mine svinger ikke en hel grad nærmere noget der ligner +/- 0,2 grad. Er det det lille gule Check Up LCD termometer du har? Husk du skal putte hele termometret ned i maskinen, hvis du kun ligger føleren i er låget jo ikke ordentlig lukket og det har stor indflydelse.

Men jeg tester altid maskinerne et døgns tid eller to før jeg putter æg i, så jeg er sikker på at de virker - men der har ikke været noget galt med dem indtil nu.

Men det er da rigtig - man lader sig tit forblænde af et LCD display og er tilbøjelig til at tro at det er mere nøjagtigt end alm. termometre. Men det er jo ikke altid tilfældet.
Mvh

Claus

pylle pylle

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2011, 18:09 »
Jeg har lige målt temp i min. Jeg måtte bruge et digitalt "numsetermometer" (Lækkert.. Krydskontaminering!) Da jeg ikke har andet.  Jeg målte 2 gange. Første gang sagde den 37.82 anden gang sagde den 37.77. Maskinen sigter efter 37.5
Har det den store betydning for æggene?

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2011, 18:20 »
Hej Peter,

Jeg er ked af at høre at du har problemer med rugemaskinen  /d
Jeg har ikke kalibreret min R-Com, men krydstjekkede den på kryds og tværs da jeg rugede første gang - og den kørte totalt stabilt. Jeg har netop startet den igen til årets første rugning, og den kører stadig stabilt.
Gad vide om du har været uheldig og fået en "mandagsmodel"?
Under alle omstændigheder er dine rettigheder som forbruger de samme om du køber maskinen i Danmark eller England. Var der ikke lige en tråd med en som havde haft maskinen til reparation i England?

@Pylle - jeg tror ikke så små udsving har betydning...
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2011, 18:21 »
Samme som Louise. Min kører upåklageligt, nu på andet år. Den er også købt i England. Den er godt nok ikke helt så fancy som de nyeste modeller, men jeg har fine rugeresultater i den.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

pylle pylle

• Gæst
« Svar #5 Dato: 17 Marts , 2011, 18:25 »
nej det har jeg også lige fået opfattelsen af.. efter jeg læste lidt gamle tråde. Så.. må sige at min umiddelbart køre fint.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #6 Dato: 17 Marts , 2011, 18:46 »
Jeg har også fine resultater når min maskine ruger - og den er også købt over nettet i England  /o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 17 Marts , 2011, 20:49 »
Peter, se denne tråd:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15831.0;topicseen

Det lyder som der også var problemer med temperaturen... Sikke noget øv for dig!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline mineunger

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Marts , 2011, 21:11 »
Ja det er så min r-com 20 der har været en tur i England.
Da temperaturen steg i maskinen tjekkede jeg med et digitalt termometer (som er det eneste jeg har at måle med) og det sagde  39,9 grader hvor maskinen sagde 40,0. Så det passede fint sammen. (selvom det jo slet ikke skulle være så varmt!)

Jeg tjekkede med to digitale termometre i går hvor den kom retur. Rugemaskinens display sagde 37,5. Det ene termometer sagde 37,8 det andet 37,4. Så jeg går ud fra at jeg kan stole på rugemaskinen....

Jeg håber at du får den til at virke. Hvis det kniber med oversættelsen så prøv med Google translate.

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Marts , 2011, 21:36 »
Jeg ved ikke hvilket af Americas termometer du har benyttet, men jeg købte deres dyreste digital termometer sidste år, og den viste sig at være en slem skuffelse. I bedste fald svinger temperaturen ml. 0,5 og 0,8 grader, og helt galt går det, når man lige har åbnet til maskinen, her går der timer før den retter sig, hvis den da overhovedet når op på tidl. Temp.

Jeg har altid 2 ekstra numse termometre med 4 decimaler i, disse to viser gudskelov næsten det samme, og afviger kun ca 0,2 grader.

...så måske det ikke er maskinen, der er noget galt med.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #10 Dato: 17 Marts , 2011, 22:23 »
Nej, hvor er det bare bittert, Peter :( Og så lige 60(!!) serama(!!) æg :(

Mange tanker til dig, min ven *l

thorleif

• Gæst
« Svar #11 Dato: 17 Marts , 2011, 23:34 »
Du MAA lese brugsanvisningen. Det digitale disiplayet har flere funktioner, du  kan baade se aktuell temperatur, og oensked temperatur, saa du maa goere dig kendt med brugen af det.
Jeg har nogle vanlige extra termometere som jeg bedst kalibrerer  med min egen kropsvarme, naar jeg IKKE har temperatur. Disse bruger jeg som kontrold. Det kan ikke slaa fejl. Jeg koerer saa maskinen i 24 timer inden jeg legger ind aeg. Naar du koeber en R-com er den instillet (og kalibreret) ifra fabrikken, saa man skal IKKE begynde aa lege (unskyld, det heder "fin-justere") med al den elektronik naar man ikke rigtig ved hvad man goer. R-com er flot, naar man forstaar hvordan en skal bruges, men selv saa foretrekker jeg enklere maskiner.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2011, 09:15 »
Er det det lille gule Check Up LCD termometer du har? Husk du skal putte hele termometret ned i maskinen, hvis du kun ligger føleren i er låget jo ikke ordentlig lukket og det har stor indflydelse.
Det er den lille gule Chek Up termometer, og jeg har boret et lille hul i maskinen ved luftspjældet så føleren kan komme derind.
Gad vide om du har været uheldig og fået en "mandagsmodel"?
Det tror jeg faktisk og skal man til at sende frem og tilbage til england bliver den hurtig dyrere end hvis man havde købt en i Thisted.

Jeg har altid 2 ekstra numse termometre med 4 decimaler i, disse to viser gudskelov næsten det samme, og afviger kun ca 0,2 grader.

...så måske det ikke er maskinen, der er noget galt med.

Den mulighed må jeg også lige prøve

Naar du koeber en R-com er den instillet (og kalibreret) ifra fabrikken, saa man skal IKKE begynde aa lege (unskyld, det heder "fin-justere") med al den elektronik naar man ikke rigtig ved hvad man goer. R-com er flot, naar man forstaar hvordan en skal bruges, men selv saa foretrekker jeg enklere maskiner.
Det kan da godt være jeg i min desperation har fået pillet for meget, men derfor skal den vel ikke svinge 1 hel grad uden man har rørt den

Oven i købet må jeg overlade alle problemerne til andre hele næste uge hvor jeg er på ferie.
Hilsen
Peter

thorleif

• Gæst
« Svar #13 Dato: 18 Marts , 2011, 10:05 »
Maaske har du ret, den er lidt opreklameret. Det lyder jo fantastisk enkelt, saa enkel at selv "far" kan klare det? Jeg er selv lit skeptisk til al denne elektronik, jeg elsker mine 2 Covatutto halv-automatiske rugemaskine, og jeg oensker meg en bil med noegler og karburator og stifte og det hele slig det var dengang i "gamle" dage, du ved, dengang man kunde reparere det der gik galt?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #14 Dato: 18 Marts , 2011, 10:10 »
En af de ting jeg har lært med r-com er at man skal hælde destilleret vand på den. Det vidste jeg ikke, og da vi har meget okker i vandet havde det sat sig i systemet. Det måtte så lige skrabes af igen. Det var derfor jeg havde problemer med fugtigheden da jeg startede min anden rugning i år. Det er selvfølgelig ikke alle der har egen brønd som os, men der er jo også steder hvor der er rigtig meget kalk i vandet, og de kan nok få samme problem. Men nu kører maskinen jo som sagt fint igen, og det problem var jo totalt selvforskyldt. Jeg havde bare ikke tænkt mig om. (Dumt, når man tænker over hvor meget krudt jeg ellers bruger på at skrubbe okker af toilet, brusekabine og håndvaske!)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)