Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lige til at få vådt øje  (Læst 6957 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Lige til at få vådt øje
« Dato: 17 Marts , 2011, 09:26 »
Jeg var næsten ved at tude igår jeg blev så rørt... :'(

Mit gåsepar har lagt ca 17 æg totalt nu, og jeg bestemte igår at gæssene skulde bytte plads med fårene, jeg har taget fra æg hver dag , kun de to første der blev lagt for lang tid siden har ligget i reden.

IOgår når de så skulde ha ny plads lagde jeg lidt halm og det sidste lagdte æg der jeg syntes det så bedst ud med at lave nyt rede.

Jeg gik så bag gæssene til de kom hen til ægget, de stod lidt og kigget på mig, så opdaget de ægget og de begge nusset til det.
Jeg gik så væk men kunde følge med, og så var det altså tårene kom, for gåsen la seg ned på ægget og bygget op reden igen mens gassefar holdt vagt....aj hvor er de bare søde.

så fik de fyldt op sin balje med vand og de var begge og fik et dejlig bad...

Hvor bliver man øm om hjertet af disse kønne fugle  *h *h
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Lige til at få vådt øje
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2011, 10:04 »
Ægte livskvalitet. *p
Ser det for mig og frydes med dig...*l

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2011, 11:10 »
Tillykke med oplevelsen. Dér kan man se, hvad et langvarigt, monogamt forhold kan tilbyde af omsorg, tryghed og - ja, kærlighed ;D.
For mange år siden havde vi vores gåsepar boende sammen med hønsene. Det gik fint indtil de byggede rede og gåsen begyndte at lægge æg. Så var gasen noget på dupperne med at holde hønsene væk mens mutter forøgede familien. Så hønerne måtte knibe sammen indtil gåseægget var lagt. Værre blev det, da gåsen begyndte at ruge. Om morgenen fik de rent vand i baljen samt hvad der var af køkkenaffald fra dagen før. Gasen blev helt perpleks og stormede rundt og holdt høns væk fra lækkerierne mens han højlydt kaldte på konen. Så snart hun viste sig i hønsehullet, styrtede han ind i huset og dækkede omhyggeligt æggene til med halm, hvorpå han genoptog sin jagt på hønsene mens konen spiste lækkerier og badede. Når hun var færdig med at spise, hjalp han hende med at afdække æggene og stod så og nussede lidt indtil han selv gik ud for at spise lækkerier - der var bare aldrig noget tilbage når han var færdig med sine opgaver. Så han måtte nøjes med et bad ::). Nå, efter nogle dage på den måde, gemte vi selvfølgelig lidt guf til ham.
Da gæslingerne kom, blev vi nødt til at flytte gåsefamilien. Gasen blev helt stresset af at holde 12 nysgerrige høns på afstand af de små. Han tillagde hønsene de usleste hensigter. Så den lille familie kom på græs. Gåsen virkede ret afslappet men gasen opførte sig som en bedre (eller værre?) spejderfører og insisterede på "flyveøvelser" flere gange dagligt, hvor han hersede med den lille flok dunbolde (som var blevet forøget med seks tilkøbte gæslinger). SÅÅÅÅE BAAAAAAASSSSKKKKER VI MED VIIIIINGERNE OG LØØØØØBER! Gåsen spillede døv og blind og fortsatte sin græsning. De små forsøgte sig med lidt basken men gik hurtigt i stå for at smage lidt på græsset igen. Så ændrede farmand taktik og blev VAGTGASE! Ingen kunne længere gå i sikkerhed på grunden - gasen kom pilende og snappede af såvel mennesker som hund og katte. Postbudet kom hurtigt ind i sin bil igen efter et forsøg på at aflevere en pakke til os. Han stønnede ud af sit vindue at han var meget glad for at han ikke længere var på cykel ;D. Og sådan gik den sommer - meget underholdende - så længe man opdagede gasen i tide og kunne styre ham ved at række den ene arm højt op i luften og skrige ad ham. Gad vide, hvad naboerne har tænkt ::).
Så nyd det, det er rigtig sjovt at have et gåsepar. Håber, vi hører nærmere.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2011, 11:37 »
Det som er med mine er at de er fra maj 2010 ;) så gamle er de ikke, men de er sååå søde sammen. Fru Gås får ikke opsøke noget han ikke har godkendt, så strekker han halsen foran hende for å be hende holde sig tilbage... han var blevet noget kjekk inden de blev flyttet, så skulde jeg få besked på at æggene ikke blev lagt for at min mand skulde få store spejlæg, men for at fornye fryseren til efteråret  /o

Men nu når de blev flyttet så har han faldet noget til ro, indtil han bliver kendt med sine nye omgivelser vil jeg tro. Han er en meget god gasseså de burde vel ha navn  ;D
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2011, 15:42 »
Jge kan nu konstatere at gæssene har godtaget mit valg af rede 100% og har kvitteret med og lægge et æg mere  /o Jubiii  *y
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2011, 08:44 »
.........
Så nyd det, det er rigtig sjovt at have et gåsepar.
Øv, Kirsten, nu bliver jeg jo nødt til at få et gåsepar, når du beskriver dem sådan *g
Men først har jeg lige en flytning, der skal klares, så vi kan få "det lille sted" på landet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2011, 09:51 »
Skal du flytte Marianne???
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2011, 10:27 »
Der er nu noget om det Kirsten fortæller.
vi har et par år i træk givet Mibbe og Korsørdamen nogle gæslinger, da de to damer jo ikke selv kan leverer dem.
Straks de har fået små,bliver de ellers tamme damer en del krigeriske, og især min datter,der har sin gang over gårdspladsen flere gange om dagen er udsat.
Under normale om stændigheder kan alle gå frit,og sammen uden problemer, men så snart der kommer gæslinger, forandre de to søde damer sig til en afdeling af AK81, og er således sommeren igennem matriklens tæskehold, ingen paserer uset, og alle bliver råbt efter, især altså min datter.
Ligeså snart gæslingerne er slagtet inden jul, er damerne igen tilbage til deres gode gamle hyggelige jeg. Fornøjelsen ved at se de to damer passe deres børn i fællesskab er fantastisk.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2011, 16:06 »
Jeps, Yngvild, Søren har fået andet arbejde, så når huset er solgt, damper vi af.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2011, 17:02 »
Hvor skal I så hen? og det lyder da dejlig at få mere plads  /o
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2011, 19:16 »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 Marts , 2011, 11:31 »
Nu har der kommet 4 æg i redet,  /o
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps