Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Druknet i gylle...  (Læst 8240 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lyster

• Passiv bruger
Druknet i gylle...
« Dato: 16 Marts , 2011, 19:34 »
Hej alle.
Hele denne kolde vinter har vores 5 Moskus ænder gået inde i maskinlængen og hygget sig, der havde de tørt halm, vand foder og alt hvad de havde brug for, og ud det nægtede de totalt :)
Det er sådan set forståeligt nok for vi bor på Bornholm og vi har som bekendt haft umådelige mængder sne siden november måned.
Men nu her de sidste uger er vejret blevet lidt lunere og de sidste 2 nætter valgte de 4 ænder minus andrikken at overnatte på kanten af den gyllebeholder som står på grunden her. Vi benytter den ikke, men det er der en bonde som gør. Den er pt. næsten fyldt, gyllen står ca. 80 cm fra kanten.
Her til morgen var der så kun 2 ænder+andrikken at se, de 2 andre ænder var væk.
Ved en pludselig indskydelse fik jeg den ide at de måske svømmede rundt i gyllebeholderen, så jeg kravlede op så jeg kunne se ned i den og ganske rigtigt der svømmede en and rundt. Efter lidt kiggen kunne jeg så se at der også lå en død and :(
Jeg gik ind, hentede en stige og kravlede op for at kunne konstatere, at det var den pæneste og mest tillidsfulde and som var død, druknet i gylle...
Den sidste and var levende, men den var meget forkommen og virkede som om den havde opgivet håbet om redning. Jeg ville jo gerne hjælpe den op, så jeg gik ind efter et net som jeg også bruger når jeg er ude og fiske. Flyttede stigen hen til det sted hvor anden formodentlig skulle være og kravlede op. Anden var heldigvis nysgerrig og ikke skræmt, så den kom nærmest selv hen til mig og vupti så kunne jeg fiske den op med nettet. Vel nede på jorden igen, fik jeg anden ud af nettet hvorefter anden vaklede lidt rundt for så at lægge sig lidt ned i græsset.
Da den havde sundet sig lidt, begyndte den stille og roligt at gå hen imod det område hvor de plejer at holde til, den kunne formentlig høre de andre ænder.
Da den endelig kom hen til de andre begyndte en større "hilse på process," hvor den store andrik gik helt i selvsving :o
Den stakkels halvdøde and kunne dårligt slippe fra ham, og han begyndte uhæmmet at forsøge at parre hende, pga. hendes træthed blev hun jo helt mast og kunne ikke undslippe hans "tilnærmelser".
Min medlidenhed med den halvdruknede and tog overhånd og jeg isolerede hende i andehuset alene, sammen med et fad vand og noget mad.
Da jeg efter nogle timer kiggede til hende var hun næsten ren igen og havde spist godt af maden.
Her til aften var hun frisk igen, hun gik selv ud af andehuset og hen til de andre ænder i maskinlængen :)
Læren af det må så være at det da var hyggeligt at de kunne flyve, men jeg syntes det vat ret synd at den ene var druknet i gylle, så nu skal de have stækket vinger. Her er ikke nogen ræve over så det skulle ikke give problemer på det område, så nu kan de ikke komme op på kanten af gyllebeholderen mere og det er vidst bedst for alle parter :)

Hilsner fra
Søfryd-Bølshavn.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
Sv: Druknet i gylle...
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2011, 19:41 »
Åh nej, stakkels ænder  :( Godt du fik reddet den ene  /o
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2011, 19:44 »
Ved godt du ikke er helt ny-registreret her på forum men alligevel så lidt aktiv at jeg kan sige velkommen ;D

Sørgelig historie med dine stakkels ænder og heldigt du nåede at redde den ene /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2011, 19:48 »
Åhnej, de små pus....
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lyster

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2011, 19:57 »
Tak for velkomsten, syntes bare lige at andre skulle vide at når de stakkels moskus ænder landre i gylle, kan de ikke lette fra overfladen igen.
Ved ikke om de kan det fra vand, men gylle er nok for klæbrigt og tungt :(

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 Marts , 2011, 21:10 »
puha sikken en måde at dø på.  :'(
Godt at du fik reddet den ene.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #6 Dato: 16 Marts , 2011, 21:38 »
Stakkels ænder  :'(

[...] den gyllebeholder som står på grunden her. Vi benytter den ikke, men det er der en bonde som gør.

Det lyder altså lidt mystisk i mine ører  ??? Og skal sådan nogle (altså gyllebeholdere) ikke være overdækkede?
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2011, 21:41 »
Det var da ærgelig, at den lovpligtige flydelag ovenpå selve gyllen ikke kunne bære dine ænder.

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Marts , 2011, 08:11 »
Dyr i nød, er en frygtelig oplevelse.   *l *t
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 17 Marts , 2011, 12:48 »
Øv øv for den da...hvor var det godt du ikke mistede begge  :-[ De var jo bare glade for at det endelig var muligt at få lidt luft under vingerne...

Jeg har osse lukket mine ænder ud nu, de har ellers gået på stald hele vinteren pga den bornholmske sne. De vil bare være ude hele tiden nu, ikke om de vil ind i deres hus  :D så de er gennemblødte af regn/bad og står netop på det højeste sted de kan finde i hård blæst!  ???

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2011, 08:38 »
Sikke en trist historie, Jacob  <W
Jeg troede faktiske der skulle være sådan et "cirkustelt" over gylletanke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2011, 09:36 »
Hej med dig - og du er ikke den eneste....vi har også sådan en stor gyllebeholder, dog er den ikke i brug, men fuld af vand.

Den har kostet et par ænder i det første år vi boede her - jeg håber, at økonomien i år tillader en tømning og/eller nedrivning af den - eller måske få lavet et hul i den og overdække den.

Selvom der kun er vand i, kan en and godt drukne. Så sent som i søndags kom en nabo forbi og sagde, at han havde set noget hvidt flyve ned og op igen. Jeg var ikke så nervøs, for vandet har i de sidste par år stået så højt, så de har fløjet lystigt op, svømmet rundt og selv fløjet væk igen.

Nå, jeg kigger derom og for søren...det var godt...en and havde åbenbart ikke lige forstået, at en and ikke skal blive i vandet for længe, så bliver den for våd og kan ikke lette. Jeg henter stige, net, lang pind m.v. - hænger på kanten af gyllebeholderen og vupti, så svømmer anden direkte hen imod mig....jeg skynder mig at gribe fat i halsen (det eneste der var oven vande) og hiver anden op.

3 store badehåndklæder senere incl. varme-massage, er anden frisk igen og lidt mere tør. Så nu har jeg hængt et mindre stykke buet kraftigt rionet ned over kanten, så kan de ihvertfald sætte sig derpå og blive tørre, så de kan flyve op af gyllebeholderen igen.