Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp søges!!  (Læst 4033 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline charlotte winsløw

• Passiv bruger
Hjælp søges!!
« Dato: 16 Marts , 2011, 15:51 »
Den ene af mine silker er vist blevet skruk, hun er ikke gået ud fra rede kassen hele dagen...
Jeg vil jo gerne prøve at få kyllinger, men har ikke prøvet det før så hvad gør jeg nu???
Kan hun godt bare blive liggende i redekassen, der er halm i den, og kan jeg tage nogle af de æg de har lagt de sidste dage som ligger i køleskabet og ligge under hende, og løfter jeg hende bare og gør det?
Hvad skal hun ha og spise og vil de andre damer prøve at ligge æg i samme redekasse..?
Hilsner fra Charlotte
0,4,10 silker
2 børn en pige på 12 år og en dreng på 5 år
1,0 katte
0,2 løvehoved kaniner
Og dejlig dyre glad og handy kæreste
WWW.vilavilakulla.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Hjælp søges!!
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2011, 15:54 »
Hun kan sagtens blive liggende, hvis de andre ikke "driller" hende. Hun skal bare spise det hun hele tiden har gjort og du kan da godt prøve at tage nogen af æggene fra køleskabet...
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2011, 15:55 »
Jeg ville lige se om hun bliver liggende et par dage før hun får æg.
Man kan godt bruge æg der har været i køleskab, man skal dog ikke regne med så stor klække %.
Jeg ville tage nye æg de næste par dage, stille dem køligt og vende dem et par gange om dagen, og når så du er sikker på hun ligger fast, kan du lægge æggene under hende. Du behøves ikke at løfte hende bare stik hånden med æg ind under hende
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2011, 15:59 »
Erfaringen siger mig, at mine høns ALTID vil lægge æg, der hvor skrukken ligger. Det ender altid i et kaos af nye og gamle æg, så derfor ville jeg på sigt flytte hende. Måske om et par dage, når du er sikker på, hun ligger fast.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2011, 17:46 »
@Storm
min skruk ligger ALDRIG der hvor der bliver lagt æg fandens til tåbelig kræ ;D

@charlotte
hvis du har halm i kassen vil jeg anbefale at du sprayer lidt vand derned bare lidt til at holde fugtigheden oppe ellers er der for tørt det var vi udsadt for hele sidste år og fik først 1 kylle i september til trods for de fik lov til at ligge skruk på skift fra foråret til efteråret.
inden du lægger æggene under skrukken sørg lige for de er lune .. for hvem gider sidde på et koldt æg /o

my 5 cent
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 Marts , 2011, 17:59 »
Ja, hun skal da ikke fryse rumpeten af ;D ;D ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Marts , 2011, 19:36 »
Hvis du vælger at lade hønen ligge der, hvor hun nu engang har lagt sig, kan du mærke rugeæggene ved at tegne en streg hele vejen rundt på ægget. Så slipper du for at rumstere alt for meget rundt med hønen, når du skal tage friske æg fra :)

Jeg har nu som regel flyttet skrukken. Det gør det lidt mere sikkert for kyllingerne, når de endelig klækkes og mindre stressende for hønen  <L
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

pylle pylle

• Gæst
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2011, 19:56 »
Jeg tager æglægningspillerne fra skrukker. De får deres eget lille kaninbur, med en æggeramme i, en skål med vand og en skål med hvede. Jeg sprayer ikke halmen med vand. Jeg flytter skrukken når det er helt mørkt. og så syntes jeg du skal låne "Den store hønsebog" af Jørgen Liljensøe, den er rigtig god, og der er mange gode tips og tricks.

Offline charlotte winsløw

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2011, 21:44 »
Tak for de gode svar /o
Jeg vil straks i morgen gå på biblo og låne Liljensøe, har læst den før jeg fik silkerne, men der havde jeg ikke lige planer om kyllinger så det afsnit sprang jeg over....Men nu skal der læses... :)
Hilsner fra Charlotte
0,4,10 silker
2 børn en pige på 12 år og en dreng på 5 år
1,0 katte
0,2 løvehoved kaniner
Og dejlig dyre glad og handy kæreste
WWW.vilavilakulla.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2011, 07:51 »
Jeg har en skruk, der skulle komme med kyllinger først i næste uge, hun har ligget i hønsehuset sammen med de andre.
Jeg har fjernet de friske æg hver dag. Jeg lader som regel hønen blive sammen med de andre, og det har indtil videre aldrig givet problemer.
Mine skrukker spiser og drikker det sammen som de andre.
Held og lykke, det er så sjovt og hyggeligt med en skruk, og selvfølgelig især når kyllingerne kommer
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk