Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor højt skal mit hegn være?  (Læst 1041 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Hvor højt skal mit hegn være?
« Dato: 15 Marts , 2011, 22:22 »
Så nu skal jeg altså snart til at bygge en ny hønsegård ved siden af den gamle. Tænk en gang....jeg har fået lov til at bygge en ny gård på over 50 m2  :D Fantastisk!
Nå men jeg må kun lave den hvis det ikke kommer til at være højt hegn på siderne men lavt så man kan stå og kigge ind over det. (Min mor vil ikke have at det skal se så voldsomt ud  ;D)

Jeg skal kun have silker gående i det hele, så mit spørgsmål er bare hvor højt mit hegn skal være for at jeg kan være siker på at de ikke flyver over. Det er dværgsilker så de flyver vel ikke lige så højt som de store eller hvad? Tror i at 90 cm er ok. Vi har en hund på den anden side af hegnet som vil være meget interesseret i dem, så de skal helst ikke kunne komme ud over.

Mine forbefjerede dværge må jeg så desværre skille mig af med da de er meget flyvske, men jeg kan da næsten ikke lade være med at udvidde endnu en gang når jeg nu har chancen  :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvor højt skal mit hegn være?
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2011, 22:35 »
Tror 90 cm er nok til at holde hønsene indenfor. Men er det nok til at holde hunden udenfor?
Mvh
Erik Andersen

johan10

• Gæst
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2011, 22:39 »
Ja det er en dansk/svensk gårdhund vi har, og godt nok kan hun hoppe højt, men hun kan ikke komme over 90 cm. Desuden er hun jo også vant til at se hønsene, så hun vil ikke en gang prøve. Men dejligt hvis du mener at 90 cm er nok  :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2011, 22:46 »
Det vil jeg bestemt mene er nok. Jeg har 1,10 m rundt om min gård som jo også indeholder større høns. Og jeg har ikke nogen der forsøger at komme over hegnet. Jeg har én enkelt silke der flyver på pind i ca 90 cm's højde, men det er jo kun for at sætte sig til at sove. Tror ikke den ville forsøge at forcere et hegn af samme højde.
Mvh
Erik Andersen

johan10

• Gæst
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2011, 23:01 »
Nej og slet ikke når de ikke kan se noget at lande på. Jeg lader nemlig være med at sætte pinde i toppen. Så håber jeg bare ikke at hanerne finder på at flyve op på pælene for at gale  :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2011, 23:03 »
Det tror jeg ikke du skal være bange for. Men ellers kan du jo lade pælene være højere end hegnet. Det spærrer ikke for udsynet  :D.
Mvh
Erik Andersen

johan10

• Gæst
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2011, 23:03 »
Ja det var måske en god ide  /o

Offline jsk007

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2011, 23:43 »
Hvis man vil være sikker på at mår, ræv og andre røvere ikke tager sig af hønsene er der efter min mening kun én udvej.

Lav en støbt sokkel der kan være fundament for selve hegnet. Mit er lavet af blokke der er gravet ned i 60 cm dybde.
Oven på det et skelet af lægter der kan bære et lukket tag. Evt af trapez plader.
Selv har jeg brugt finmasket volier hegn for at lukke det så godt som muligt.

Det har holdt mikkel ude, også selv om jeg i mange år måtte fylde de huller op som han havde gravet for at komme under soklen, men det holdt op sidste år, hvor han blev kørt ned. (men mon ikke en ny finder vej)

Mange af mine naboer har haft mår på besøg, men den er aldrig nået ind til mine høns.

Det var et stort arbejde, men det har været det hele værd  /o

/Johnnie

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2011, 00:55 »
Hvis det bare er hegn - og hønsene lukkes ind om natten - er det ikke nødvendigt med sådan et kæmpehegn. :)
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

johan10

• Gæst
« Svar #9 Dato: 16 Marts , 2011, 06:52 »
Der burde ikke kunne komme en ræv ind i vores have i det hele taget, for der er hegn hele vejen rundt så vores hund ikke løber ud. Så hvis ræven skal ind og have fat i hønsene skal den først grave under det og bagefter under hønsegården  :D Det tror jeg ikke at den gør. Jeg lukker også altid hønsene ind om natten, så da har den ikke en chance.