Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsefortælling.  (Læst 1219 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie R

• Passiv bruger
Hønsefortælling.
« Dato: 12 Marts , 2011, 10:23 »
Her til morgen startede vi op med at skulle slagte tre af mine høns.  <W

Den ene dels fordi hun var en gammel dame, hun havde sporer, lagde ingen æg og havde kalkben som jeg forgæves har kæmpet med. Hold da helt op, hun var fed en cm gul fedt over det hele, plus hun havde rigtig meget fedt inden i. Altså en god suppehøne ;D hun vejede grydeklar 655 gr.

De andre to var også i god foderstand, dog slet ikke så fede . Der var lidt æggeblommer i den ene. Den anden overraskede med et helt æg og en overflod af æggeblommer. De blev begge slagtede pga kalkben. De vejede 490 gr og 460 gr.

Det var dværg wyandotter alle tre.

Hele familien var i gang, det var noget af en oplevelse. Jeg gik rundt og var håndlanger med gråd i halsen. Min søn fangede hønsene, min mand huggede hovedt af dem, flåede dem og tog indvolde ud, mens jeg kiggede på.... derefter var det bare mad og det gik fint for mig. Vender mig nok til det.

Nu har jeg så tre høns tilbage, fra sidste år. Det er en krydsning med wyandotter, de er meget tamme. De får lige en behandling for kalkben over nogle gange, bare for en sikkerhedsskyld.

Nu venter jeg på forår, så skal hele hønsehuset/ gården ende vendes. Og der skal flytte nye høns ind.
Næste gang køber jeg kun racehøns og de skal godt nok tjekkes en ekstra gang, for kalkben, inden de flytter ind her. To gange som nybegynder og uvidende, har jeg fået slæbt kalkben med hjem. Og fået købt en gammel høne med...... føler mig noget snydt.
 Men godt man bliver klogere med tiden. Havde jeg bare vidst, hvad jeg ved nu.. var jeg sparret for mange ærgelser.
 Nu er jeg blevet enig med mig selv om dværgwyandotter passer fint til mig, de er tilpas rolige og lægger godt med æg. Drømmer stadig om at prøve at have helt små kyllinger  <L
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hønsefortælling.
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2011, 10:28 »
Et godt råd, køb nogen med fast fodring og kig på ringen (årstallet), sidste år var den ringen sort, så er du nemlig 100 % sikker på alderen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2011, 10:33 »
Tak, Lene. Det er lige præsis det jeg vil gøre.
Slut med at de siger de er ikke så gamle og bla bla. Det skal bare være i orden nu.
Mvh. Julie

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2011, 11:40 »
Sådan nogle dværg dotter, lægger de sig ikke skruk ;D?

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2011, 12:36 »
Sådan nogle dværg dotter, lægger de sig ikke skruk ;D?

Jo, det gør de... en af mine lå næsten hele december.  Så selvom det er koldt, ingen hindring ;)
Mvh. Julie

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2011, 12:47 »
Jeg kender alt til de modsatsrettede holdinger mht. slagtning :-\. Det er stadig grænseoverskridende for mig. Mht. køb af dyr, er vi vist flere der har købt "udtjente" dyr, enten af uvidenhed eller af medlidenhed ::). Jeg tror, man bliver mere kritisk, når man har fået "lektioner på den hårde måde" ;)
Held og lykke i din fremtige jagt på høns /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2011, 06:05 »
Tak fordi du delte med os, Julie /o
Jeg tror, rigtig mange kan nikke genkendende, til det du skriver :D
Selvfølgelig skal du have kyllinger; nogen af dine nye høns kunne måske komme fra rugeæg, som en af dine damer selv ruger ud?
Jeg kan kun give dig ret i, at wyandotter er nogle særlig skønne høns *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2011, 09:26 »
Ja sikken en omgang at være tilskuer til... og ja, vi lærer det jo hen af vejen  ;)

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2011, 10:32 »
Takker for svar allesammen.  :)

Åh ja Marianne, det kunne jeg godt tænke mig.

Må se om de tre damer jeg har tilbage bliver skrukke.
De tager det helt stille og roligt at de andre er væk, faktisk kom de og spiste af min hånd i dag og det er bare længe siden de har gjort det sidst.

Mon der er forår i luften  8)
Mvh. Julie

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand