Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad kan det være  (Læst 6111 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
Hvad kan det være
« Dato: 10 Marts , 2011, 10:58 »
Jeg har været ude og vaske og føntørre et par af hønsene i bagdelen idag.  :)
Ikke fordi det var absolut nødvendig men syntes bare at de var lidt nusset i bagdelen.
Der var to af dem der havde nogle små hvide kager ved roden af fjerene, det er ligesom små pyamider(det ligner kalk) men kun ved bagdelen og nedefter.
Tror ikke jeg kan fjerne det uden at fjerene også ryger ud. :-\
Er det gammel afføring der har sat sig der eller hvad kan det være.
Kan ikke forstå hvis det skulle være afføring, for de var jo næsten ikke beskidte.
Er det noget der skal gøres noget ved eller forsvinde det af sig selv igen.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Hvad kan det være
« Svar #1 Dato: 10 Marts , 2011, 11:01 »
Er det ikke hønsenes urin der er den hvide klat i afføringen??
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 10 Marts , 2011, 11:07 »
Det kan være luseæg  /d Tjek om der er aktivitet omkrink kloakken og nedad mod maven...små hvidlige/grålige kravlenede tingester...

Jeg havde en stor tur i sensommeren, og da sad der store kager af luseæg ved fjerroden, især på de ældre høns. Det er ikke umiddelbart noget jeg vil sige ligner luseæg når man ser det.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Marts , 2011, 11:54 »
Det er fra lus, det er jeg ret sikker på. Jeg har et par gange fået nogle høns med lus og de havde det hvide siddende på fjerene lige omkring gatåbningen. Jeg tog fat i fjerene og trak til eller klippede der hvor det lod sig gøre. Derefter en gang Chock-spray og så igen om et par dage. Derefter prøver du at se om ikke de er krible-krable-fri  ;)

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Marts , 2011, 12:26 »
Øv øv er det virkelig lus >:(
Ærgeligt, men nu har de alle fået en tur med Stald chok.
Jeg har kigget dem alle grundig igennem mellen fjererne og kun set en lille fyr skynde sig væk.
De går på sand i hønsehuset og det bliver renset hver dag. :)
Er der meget nødvendig at vaske og skure huset og skifte alt sandet.
Tænker på at det ikke lige er tiden at få fat i en trailer fuld tørt sand på denne årstid.
Har skiftet hø i rederne.
Inden jeg skiftede i rederne tog jeg hurtigt høet op og kiggede med en lup og der var ikke nogle små fyre der hverken sprang eller løb væk.
Kan jeg være heldig at det løser sig af sig selv hvis jeg forsætter med at spraye dem en over nogle gange.
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 10 Marts , 2011, 12:35 »
Du kan spraye siddepind og måske revner i hønsehuset. Så kan du altid give hønsehuset en større tur når vejret bliver til det.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 10 Marts , 2011, 15:51 »
Dem der springer og hopper væk i redekasserne er lopper... lus bor på dyrene! Så vidt jeg har forstået lægger lus desværre ikke kun æg på dyrene, men osse i revner i træ- og murværk. Derfor storvask  :-\

Men der er jo mange der har god erfaring med at sprøjte med staldchok for at gøre kål på levende dyr, gentage behandlingen en uge efter for at få kål på de nyklækkede og samtidig sprøjte der hvor det ligner der kunne bo luseæg.

Dernæst dryppe med drop-lop for at undgå evt. overlevende skulle få lyst at bo på dyrene bagefter.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 Marts , 2011, 16:03 »
Du kommer desværre ikke af med de hvide kager før efter næste fældning, med mindre du har tænkt dig at pille dem af hver enkelt fjer :-\ Og det er ærgeligt, for det ser ikke så charmerende ud :P

Jeg havde sådan en tur forrige år i november, hvor det heller ikke var til at gøre ordentligt rent. Men jeg klarede at få bugt med kriblekrablet ved at sprøjte dyr og hus/redekasser osv. 2 gange med en uges mellemrum. Køb noget stalosan du kan blande i sandet. Ydermere tændte jeg sådan en røgbombe man kan købe hos america (uden dyr i huset) og måske var det dobbeltkonfekt, men det skulle bare væk! Hvis du ikke kan finde lusene, så prøv at kigge under vingerne, der var der "mine" boede...

Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at gøre sådan og så vente med hovedrengøringen. Efterfølgende har jeg ikke haft hverken lus eller lopper. Hønsene bliver nu dryppet med drop-lop 2 gange årligt.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 10 Marts , 2011, 16:34 »
Hønsene bliver nu dryppet med drop-lop 2 gange årligt.

Taaak Tanja...jeg skulle faktisk have spurgt dig /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Marts , 2011, 16:36 »
Tanja@
Jeg vil gerne prøve med den røgbombe fra America, men kan ikke finde den, nogen der ved hvad den hedder?
Venlig hilsen
Charlotte

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 10 Marts , 2011, 20:03 »
Charlotte...hvis du skal bestille hos America, så har du måske lyst at slå dig sammen med mig så vi kan dele fragt? Jeg mangler drop-lop  ;)

Susanne

• Gæst
« Svar #11 Dato: 10 Marts , 2011, 21:00 »
Tanja@
Jeg vil gerne prøve med den røgbombe fra America, men kan ikke finde den, nogen der ved hvad den hedder?

De hedder ProSmoke røgtabletter. Jeg har også nogen liggende til hvis uheldet skulle være ude :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Mvh
Erik Andersen

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 10 Marts , 2011, 21:37 »
Ved røgtabletterne skal man jo gøre det igen da luseæg vil klække senere.
Mit råd og gode erfaringer er drop-lop, det virker hver gang  /o /o /o /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 Marts , 2011, 08:20 »
Citér
Charlotte...hvis du skal bestille hos America, så har du måske lyst at slå dig sammen med mig så vi kan dele fragt? Jeg mangler drop-lop 
Det var ærgeligt for jeg fandt dem selv i mit katalog og bestilte med det samme, kunne bare ikke skrive det på forum for jeg kunne ikke komme på pga "ny server". Når det er en anden gang kan vi lige snakke sammen. :)

<E for hjælpen.
Venlig hilsen
Charlotte