Mine kyllinger har gået og nyst de sidste 3-4 uger, først troede jeg de var blevet forkølet, men kunne ikke få det at passe, for de går tørt og varmt og de får ikke træk.
Nu tror jeg de måske har halsrørsorm, de nyser, tørre næbet af på jorden, kradser sig lidt i hovedet, har måske lidt tung vejrtrækning men de gaber ikke.
I sidste uge ringede jeg til dyrlægen, for at få stillet en diagnose. Han var ikke særligt forstående, han skulle bruge et dyr til obduktion, og det ville koste ca 2000kr + behandlingen. Jeg fortalte at jeg ingen døde dyr havde, og jeg mente han kunne nøjes med en gødnings prøve. Det afviste han blankt, han skulle bruge et dyr, som han kunne sende til undersøgelse. Efter min samtale med dyrlægen var jeg ikke kommet nærmere en løsning på problemet.
I mandags fik jeg noget Panacur vet. 4% pulver fra en landmand. Det er kun godkendt til grise, men jeg har hørt at det også kan bruges til fjerkræ.
Kyllingerne har fået drysset pulveret i deres hønseguf mandag og tirsdag og deres nysen er næsten væk.
Jeg har rengjort kyllingehuset og jeg vil give dem en gang ormekur igen i næste uge.
Problemet er at jeg bruger et orme middel som ikke er godkendt til fjerkræ, og at jeg ikke ved om jeg bruger det rigtigt.
Jeg ville hellere have brugt et godkendt middel som Flubenol vet, men det er ikke let når min dyrlægen ikke har forstand på fjerkræ.
Er der nogen som kender en god dyrlæge her på fyn, som har forstand på fugle og fjerkræ ?