Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orm  (Læst 10867 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Orm
« Svar #15 Dato: 08 Juli , 2011, 18:09 »
Forskellige midler :

Panacur - doseres i vand (nemt) flydende kan bruges, men er ikke godkendt til fjerkræ  ???

Flubenol - pulver doseres ovenpå foderet, fåes kun i 2 kgs. bøtte til 2500-3000 kr. Skulle være ret effektivt.

Er der nogen som kender andre midler ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mayo

• Bruger
« Svar #16 Dato: 09 Juli , 2011, 08:17 »
Mine kyllinger har gået og nyst de sidste 3-4 uger, først troede jeg de var blevet forkølet, men kunne ikke få det at passe, for de går tørt og varmt og de får ikke træk.

Nu tror jeg de måske har halsrørsorm, de nyser, tørre næbet af på jorden, kradser sig lidt i hovedet, har måske lidt tung vejrtrækning men de gaber ikke.

I sidste uge ringede jeg til dyrlægen, for at få stillet en diagnose. Han var ikke særligt forstående, han skulle bruge et dyr til obduktion, og det ville koste ca 2000kr + behandlingen. Jeg fortalte at jeg ingen døde dyr havde, og jeg mente han kunne nøjes med en gødnings prøve. Det afviste han blankt, han skulle bruge et dyr, som han kunne sende til undersøgelse. Efter min samtale med dyrlægen var jeg ikke kommet nærmere en løsning på problemet.

I mandags fik jeg noget Panacur vet. 4% pulver fra en landmand. Det er kun godkendt til grise, men jeg har hørt at det også kan bruges til fjerkræ.

Kyllingerne har fået drysset pulveret i deres hønseguf mandag og tirsdag og deres nysen er næsten væk.
Jeg har rengjort kyllingehuset og jeg vil give dem en gang ormekur igen i næste uge.

Problemet er at jeg bruger et orme middel som ikke er godkendt til fjerkræ, og at jeg ikke ved om jeg bruger det rigtigt.
Jeg ville hellere have brugt et godkendt middel som Flubenol vet, men det er ikke let når min dyrlægen ikke har forstand på fjerkræ.
Er der nogen som kender en god dyrlæge her på fyn, som har forstand på fugle og fjerkræ ?
MVH. Ole Justesen.
1,8 Sølvgrå Dorking.
1,2 Sortbroget Moskusand.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 09 Juli , 2011, 09:01 »
Du kan prøve at ringe til Michael Wadstrøm, Hesselager. 62 25 25 20. Det er vores dyrlæge, og han er måske ikke fjerkræ-ekspert, men en flink mand, som gerne vil hjælpe.

Mvh Marianne

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
« Svar #18 Dato: 09 Juli , 2011, 10:11 »
for lidt mere end en måned siden havde mine høns også luftvejsorm.
min dyrelæge vidste heller ikke så meget om det, men jeg fik noget ecomectin vet. til dem.
det var heller ikke beregnet til høns, men til andre dyr, måtte man ikke drikke mælken, slagte dyret i 60 dage efter behandlingen...så hun ville anbefale mig det samme med mine æg.
så nu går jeg bare rundt og samler æg, men har ikke mod på at spise dem eller fodre hønsene med dem...egenligt tror jeg ikke der vil ske mig noget, men er mest bange for at hvis jeg gør, vil jeg bidrage til at skabe resistens. kan godt være at det lyder helt dumt, men det er bare sådan en følelse jeg har...
samtidig er det jo helt hen i vejret, når jeg nu fik høns for at øge selvforsyningen...og så smide alle de fine æg ud. ::)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Mayo

• Bruger
« Svar #19 Dato: 09 Juli , 2011, 11:16 »
Tak for navn og telefonnummer på din dyrlæge Marianne.
Han bor godt nok en times kørsel fra mig af, men det er da bedre end min egen dyrlæge, som ikke rigtigt gider tage sig af en hobby avler som mig.
MVH. Ole Justesen.
1,8 Sølvgrå Dorking.
1,2 Sortbroget Moskusand.