Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Må man have haner i villakvatere  (Læst 3819 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pernille go

• Passiv bruger
Må man have haner i villakvatere
« Dato: 08 Marts , 2011, 20:41 »
Håber der er en der kan gøre mig klogere.
jeg troede ikke man måtte have haner i villakvatere mere. Jeg bor i silkeborg kommune og vil gerne have høns men det er jo lettere at få flere selv med en hane. Kan man evt. købe kyllinger og sætte sammen med ens høns eller vil de så slå dem ihjel? ved slet intet om høns så er ved at læse mig til alt hvad jeg kan inden jeg får nogle. Det er jo trods alt et levende væsen som man skal passe ordentligt

frida

• Gæst
Sv: Må man have haner i villakvatere
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2011, 21:09 »
Velkommen til dette forum. Håber du bliver glad for din nye hobby, den kommer til at tage meget af din tid ;)
Jeg mener, der er forskellige regler mht. haner i villakvarterer. Der kan både være regler i den enkelte kommune, og også i en evt. grundejer-forening :-\. Du skal nok undersøge det i din kommune i miljø- og teknikafd. Og i en evt. grundejerfornings regler.
Hvis du vælger at have høns uden hane, kan du også vælge høns der hellere end gerne skrukker. Og så købe rugeæg, at lægge under dem når de er skruk. Så får du oplevelsen ved at følge "æggets udvikling" /o Og slipper for bekymringer for om kyllingerne bliver jagtet/mobbet ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2011, 07:29 »
Pernille, du finder Silkeborg Kommunes anbefalinger her:
Høns og det gode naboskab
Jeg kan også varmt anbefale dig at kontakte Silkeborg Fjerkræforening, de hjælper gerne med råd og dåd, også selvom du ikke er medlem. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2011, 12:59 »
Hej Pernille

Og da velkommen...

Jamen om du må have en hane... Kommer meget an på dine naboer. Nogle ser rødt, bare de ser en hane... Andre nyder den friske morgenlyd fra en sådan....

Og da du formodentligt næppe behøver mere end den samme, så ser jeg kun et problem... Nemlig at du skulle være uheldig nok, at få en hane der galer hele dagen... Galer han kun om morgenen, kan det jo reguleres med, at lukke hønsene ud lidt senere....

Lad være med at have medlidenhed med dem, for at de skal sidde índe en time mere eller mindre... De fleste høns i DK kommer slet ikke ud.

Bor du i et område, hvor de fleste arbejder, vil du næppe opleve problemer... For når du lukker hønsene ud, er de jo gået på arbejde  ;)

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))