Hvor var det godt at du hurtigt fik fat i det og dejligt at ét sødt forumsmenneske hjalp. Jeg håber at de snart er friske igen (og også Jer to-benede)
Nu ved jeg jo ikke om der var en speciel grund til at dyrlægen ordinerede flubenol (dvs. om det var imod nogle helt specifikke orm hvor andre produkter ikke er nær så gode). Men jeg vil alligevel lige oplyse om at vi i sensommeren for en sikkerhedsskyld (da de store ny-indkøbte kyllinger blev ved med at "gabe" en del) valgte at behandle dem for "gabesyge"/luftrørsorm. Vi startede med at finde ud af (både igennem forum og på nettet) at panacur kunne gives til høns. Derefter ringede jeg til firmaet som står for produktet i DK (intervet) og de var super hjælpsomme og gav os nummeret på deres fjerkræ's ekspert som sidder i Sverige. Magen til skønt menneske skal man lede længe efter, han var simpelhen så flink at snakke med og hjalp med dosering, behandlingsmåde etc. det er vist ikke officielt godkendt til høns (pga. at det er for dyrt at få godkendt) men bruges alligevel rigtig meget til både høns, fasaner osv.
Og det jeg så vil frem til er at såfremt hønsene har orm hvor panacur kan tage det, så kan man købe én 50 ml flaske, hvor selve medicinen kun koster lidt over 100 kr (derudover kommer der jo så i de fleste tilfælde receptgebyr oveni).
Til orientering kan jeg fortælle at vi fik følgende vejledning
Panacur 10% (flydende) i 50 ml flaske (kan pt. også købes i 250 ml og 1000 ml)
Til brug ved feks luftrørsorm: 2,5 ml pr. 10 kg. høns, 3 dage i træk - gentages ca. 2-3 uger efter.
Tilbageholdelse imellem hver endt behandling lidt over 1 uge (vi ventede omkring 10 dage før vi igen brugte æggene). Vi vejede hver enkel høne og gav dem én ad gangen med en lille sprøjte i munden
Alt i alt har vi til laaaang tid i sådan en flaske (og kommer måske slet ikke til at bruge mere af den), da vores dværghøns kun skulle have max 0,2 ml til de største.
Mange Hilsner fra Majbritt