Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Japanske vagtler. Jeg er nybegynder  (Læst 9812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Erik.F

• Passiv bruger
Japanske vagtler. Jeg er nybegynder
« Dato: 08 Marts , 2011, 11:44 »
Hej. Jeg har før haft dværghøns. Dem måtte vi af med pga klager fra naboerne. Fordi kokken galede meget tidligt.

Så nu har vores voliere stået tom i 5år. Så faldt jeg over de japanske vagtler der var meget produktive. Så de må gøre det ud for høns.

Volieren er lukket i 3 sider og der er tag på. Så der kommer ikke meget lys ind så jeg har indtaleret kunstigt lys der lyser det meste af morgenen og eftermiddagen. Så det har lys i 16 timer. Men de er ikke begyndt at lægge æg endnu. Og jeg har haft dem i en uge. Volieren er 3 x 4 og 2 meter høj så der er masser af plads til dem.

De for en vildtfugle blanding med startfoder til høns. Jeg har ikke kunne finde noget æglægningsfoder til vagtler. Her i nærheden af Kolding. De har noget fuld af pep som skulle være et tilskudfoder til æglægning. Hos foderlageret. Kan det bruges ind til jeg finder noget bedre. Jeg har kikket efter FAV æggefoder men det kan jeg ikke finde. Uden der skal bestilles 10 sække af 25 kilo. Og det er rigeligt til 8 vagtler. Og er det nødvendigt for at de begynder at lægge æg.

En anden ting er om der skal være varme for at de begynder at lægge æg. Jeg har 4 store redekasser fra jeg havde høns. Som jeg overvejer at sætte varme i. For at sætte lidt skub i produktionen. Eller hvad skal der til for at de begynder at lægge æg.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: Japanske vagtler. Jeg er nybegynder
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2011, 11:46 »
Ro? :)

Hvor længe har du haft dem?

Det kan tage jævnt lang tid før nye fugle begynder at føle sig trykke nok til at ligge æg..

Offline Erik.F

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2011, 11:56 »
Jeg har haft dem i en lille uge nu.

Men er der nogen ting der skal være i orden før de begynder at lægge æg. Feks varme lys miljø ro foder ovs.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2011, 12:32 »
Alle dem du nævner der har en indflydelse:
Varme = ingen ide at ligge æg når det er for koldt.
Føden = Tilstrækkelig føde til at understøtte en kuld, samt indhold af kalk og proteiner til selve æglægningen.
Ro = Ro før de ligger æg, således de er trygge ved de omgivelser de er ved at sætte nye unger i verdenen.
Lys = I forhold til årets gang, det er mest optimalt at få unger når der er mest lys. (mest føde typisk)

Der kan snildt gå op til en måned før de finder sig til rette...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2011, 16:55 »
Velkommen på forum, Erik :D
Jeg har bobwhite vagtler, dem fodrer jeg med FAV (fasan, agerhøns, vagtel) foder, fra februar får de æglægningsfoder med en kornblanding i, og om vinteren får de voksefoder også med en kornblanding i.
Det har været en god blanding. Foderet er fra Danish Agro, og mange foderstofforhandlere kan bestille det hjem, hvis de ellers forhandler foder fra Danish Agro.
Mine bobwhite lagde æg umiddelbart efter jeg fik dem. Men måske er det lige vel tidligt for dine vagtler endnu.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2011, 17:19 »
Det er kun lyset der bestemer om vagtler skal lægge æg.
Varme har ingen indflydelse på dette.
Hvis de mangler protein og mineraler mm. i foderet er grunden ofte til at de ikke lægger æg at de er for svage.

Hvis de starter med at lægge æg og de ikke får de vitaminer proteiner og mineraler de har behov for vil de i løbet af et stykke tid holde op med at lægge æg eller dø af overbelastning.

Så uanset hvor godt man fodre og hvor varmt der er hos vagtlerne vil dette ikke påvirke tidspunktet hvor de starter æglægningen, hvis der ikke er tildtrækkekelig med lys.
Hvorimod lys i lang tid uden varme og godt foder vil starte æglægningen. 

Offline Erik.F

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2011, 22:46 »
Godt. Jeg skal ud og have fat i noget bedre foder (FAV) Jeg må lige en tur rundt og snakke imorgen.

Og så giver jeg dem nok lidt mere ro her de næste dage. Jeg kan jo ikke lade være med gå og kikke til dem stort set alle de timer jeg er hjemme og ikke sover.

Jeg har fået fat i en rugemaskine. Og jeg kan næsten ikke vente med at få kyllinger. Der er jo ikke noget der siger forår som en stak små søde kyllinger.

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2011, 02:09 »
Mølleren laver også FAV blandinger, men det bedste er det Danish Agro laver.

Jeg tror ikke at franske og Japanske vagtler er sarte hvad angår ro i deres omgivelser.
Begge vagtelarter er produktions vagtler der lægger et æg for hver 18 time hvis lysforholdene er til det. Dette næsten uanset de øvrige omgivelser.

Hvis vi taler om Toppet bjergvagtel Dougles vagtel eller Hjelm vagtel er det nødvendig at de får ro hvis de selv skal ruge selv. Forstyrelser i deres omgivelser kan også påvirke at de ikke føler sig trykke og hermed påvirker også æglægningen da de modsat Franske og Japanske vagtler stadig har deres naturlige instinkter i behold.

Uanset hvilke vagtler man opdrætter er det nødvendig med et godt foder der dækker deres behov.
Mange har den fejlagtige opfattelse at vagtler kan gå i bunden og spise det foder de øvrige fugle ikke gider spise og derfor er der få der får noget ud af deres vagtler