Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Må spiret hvede lugte syrligt?  (Læst 7052 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fru Andersen

• Bruger
Må spiret hvede lugte syrligt?
« Dato: 06 Marts , 2011, 08:50 »
Jeg har lavet spiret hvede efter opskriften under "artikler om foder". Jeg har kun brugt hvede og ikke spireblanding.
Jeg synes det lugter syrligt/lidt gæret, når det er klar. Må det det?
Med venlig hilsen
Lene

Offline Lene J

• Passiv bruger
Sv: Må spiret hvede lugte syrligt?
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2011, 09:27 »
Følger lige med her,
jeg synes mit lugter lidt a la ymer. Har kigget det grundigt efter, der er intet (synligt) mug.

Lene
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2011, 09:36 »
Det problem får jeg også med mit så følger også med her  ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2011, 09:54 »
Her er det også sket nogle gange, at hvede spireblandingen er røget ud pga. sur/gæret lugt.
Jeg kan skrive hvorfor jeg tror det er sket hos mig, men det findes garanteret mange andre ting det kan give den sure/gærede lugt.
Jeg har bemærket, at det er altid når jeg har haft lidt for travlt, og altså ikke fået skyllet godtnok inden iblødsætning. Og/eller glemt eller ikke været grundig nok med skylningen efter iblødsætning.
Jeg har prøvet skylning i såvel kold som lunkent vand, og dette ser ikke ud til at gøre nogen forskel.
En enkelt gang kom jeg til at sætte blandingen alt for varmt og hvedens spireevne var ødelagt. Sådan en "død" hvede lugtede også.

Bare lidt om hvordan jeg har fået det til at mislykkedes.  ;D ;D men som jeg nævnte ovenfor, findes der helt sikkert mange andre måder.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2011, 10:15 »
Det lyder som om der er kommet noget vildgær ned i jeres blanding. Typisk vil det fremkomme ved manglende rengøring af beholder eller ingredienser.

Såfremt det er tilfældet, burde der også opstå en mindre tryk i beholderen - såfremt den er lufttæt.

Hvis jeg havde den mindste antag om mit stads var gæret ville jeg smide det ud af flere grunde:
- Muligheden for indhold af alkohol, alkohol er en gift.
- Mulighed for indhold af bakterien botulinum. Producere gift når den lever under forhold uden ilt(gæring).

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2011, 10:52 »
Jeg har virkelig skyllet hveden grundigt, både før iblødsætning og inden det sættes til spiring; jeg har også gjort bøtterne helt rene. Og der har været et løst låg over. Der står i vejledningen at det skal stå lunt, men jeg tror jeg prøver at stille det et køligere sted.

Jeg håber ikke hønsene tager skade, for de har spist det  <G

Beskrivelsen ymer-agtig lugt passer meget godt...
Med venlig hilsen
Lene

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2011, 11:10 »
Temperatur har ikke noget at skulle have sagt i forhold til at starte en gæring. Det er tilstedeværelsen af gærsvampe - uden dem, ingen gæring.

Det kan være du bor i et område med meget gær i luften, hvilket det dog ikke som sådan er sæson for helt endnu..

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2011, 11:15 »
Tak, Jesper  /o

Jeg vil så prøve at skylle ekstra-ekstra grundigt  :)
Med venlig hilsen
Lene

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2011, 11:19 »
Søren, du er da inde på noget rigtigt dér, tror jeg.
(Hvor er det sjove billede der plejer at følge med dine svar  ??? f.eks af høns der ligger underdrejet  :D)
Med venlig hilsen
Lene

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2011, 12:16 »
Mon høns kunne finde på at spise det hvis det var skadeligt ?

Og ja, helt bestemt.
Hvis det lugter rigtigt eller smager rigtigt, så kunne det være proppet med dioxin og de ville stadigt spise det.
Lidt ligesom vi gør når vi æder slik og alverdens andre dårlige former for føde...
Høns tager ikke stilling til om det er skadeligt eller ej, de tager stilling til om det passer de mønstre for føde de har i hovedet.