Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønse etik??  (Læst 6369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline foxy2004

• Passiv bruger
Hønse etik??
« Dato: 04 Marts , 2011, 10:35 »
Jeg var ude og købe nye høns i går, og sidder desværre med en dårlig smag i munden i dag.
Jeg manglede en Orpington hane + høne, og havde udset mig et par via den gul og gratis, på billedet kan man se hanen gå uden for. Jeg laver en aftale med ejeren, og kørte omkring 60 km hen til ham.
Han havde hans dyr (som også talte gæs, ænder og mange mange mange høns) i en nedlagt svinestald, der var en larm uden lige. Henne i hjørnet i en boks gik de haner der var tilsalg med 20 stk ca Isa Brown, og hønsene var mere eller mindre plukket. Sagde til manden at de da havde for lidt plads, når de plukkede hinnanden. Han sagde han fulgte loven med 7 høns pr kvm, og de var bare generalt krigeriske Isa Brownen?? Spurgte også hvorfor de ikke gik ude som de gjorde på billedet, han sagde at det var det for koldt til endnu, undre mig over dette, da mine høns da har haft adgang til at komme ud hele vinteren, og de har ikke været syge.
Egentlig skulle jeg havde sagt, "jeg syntes ikke du behandler dine dyr godt, og jeg ville ikke handle med dig". Men det gjorde jeg ikke, tilgengæld købte jeg 4 Isa brown, hanen og en opington høne.
Det vidste sig at Orpington høne har øjenbetændelse, så hun står i en kasse for sig selv, og jeg bader øjet med kamillethe.
Ville i mene han behandlede hans dyr dårlig eller følger han bare dyrevælfærdloven ( Som jeg syntes er latterlig på mange måder) ??
1,9 Orpington
1,1 hvid italiener
0,3 katte
0,1 hunde
1 dejlig datter
1 skøn mand

Offline Kaffka

• Bruger
Sv: Hønse etik??
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2011, 10:44 »
Hvordan var forholdene ellers? Havde de rent vand og foder til rådighed? Var der rent og pænt?

At han følger loven er da muligvis rigtigt - men han kunne jo også have valgt at have færre dyr så de havde mere plads og dermed bedre forhold.

Lyder til at han har samler mani - og at det så går ud over dyrene - sørgeligt!
Mvh

Claus

Offline foxy2004

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2011, 10:47 »
De havde vand og foder. Men det var ikke rent, det vel også umuligt med så mange dyr på samme sted.
Ja han led i den grad af samle mani.
1,9 Orpington
1,1 hvid italiener
0,3 katte
0,1 hunde
1 dejlig datter
1 skøn mand

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2011, 10:53 »
Vi solgte en hund til en med aftale om at vi skulde have mulighed for at udstille ham og anvende ham i avl om han blev godkendt...

Efter nogle måneder ville vi gerne se hundenfor så at tilmelde ham til en udstilling. Manden kom hjem til os og vi blev enige om at tilmelde hunden.

Når det nærmet sig så tog jeg kontakt med ham, men ikke noget svar, jeg forsøgte over flere dage men null svar. Så tog jeg hen til vedkommende, der gik der to hunde i haven, og de kunde gå ind i bryggers. Jeg gik over til hans nabo som kunde fortælle mig at nogen snart måtte hente disse hundene for de gik der alene hele døgnet, hans postkasse var og fyldt med post så jeg begynte å undres over om noget var skedt manden. Jeg lagde en seddel i hans postkasse om og kontagte mig.
Det skedte ikke, så ringet jeg til hans nabo og spurte om han kunde kigge bort og se om postkassen stadig var fyldt, det var den ikke.

Men når jeg kontagtet dyrevernet fik jeg besked på at bare de havde tilgang på vand og fik mad en gang i døgnet så kunde de ikke gøre noget.  :-\ :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2011, 14:28 »
Jeg havde sgu taget min hund !
Hvor er det trist at der er nogle mennesker der kun tænker på sig selv.
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2011, 15:01 »
Nei når hunden ikke står i mit navn kunde jeg ikke det, men tanken var der, men så ville jeg blive straffet...
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2011, 17:10 »
Æv hvor en trist historie.
Nu er der jo så kun 16 Isaer på den lille plads og dem der kom med dig hjem er heldige.
Ja du burde nok ha sagt din mening, men jeg kender det godt at man bagefter lige ved hvad man burde ha sagt.
Hvis loven siger 7 pr.m2 så holder han jo loven.
Os der har vores høns som en dejlig hobby har det naturligvis svært med at forstå at det er lovligt, med så lille en plads.
Hvis du mener der var for mange dyr i stalden og at det hele var for dårligt, så kan du evt kontakte dyreværnet og tale med dem om der bør gribes ind. Så har du gjort noget og kan slippe den dårlige samvittighed, over ikke at ha påtalt forholdene.
Håber hønens øje kommer sig.
Venlig hilsen
Eva

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2011, 20:55 »
Der er ingen lov, der siger 7 høns per m2, så det er noget ævl..

Der er nogle regler, hvis man sælger æg, hvad man må kalde æggene og her indgår pladsen.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Fakta_om_aeg/Fakta_om_aeg.htm

Men nogen lov om det findes ikke.

Derimod så er det ulovligt at have høns og svømmefugle til at gå sammen.

Og hvis han har flere end 100 stk fjerkræ (inklusive kyllinger..) så skal han have taget blodprøver hver 3. måned, når han sælger af dem.

Men det lyder ikke til at de har haft særligt gode forhold. Lidt af et dilemma at  købe dyr der, for så støtter man ham jo så han kan fortsætte...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2011, 21:26 »

Derimod så er det ulovligt at have høns og svømmefugle til at gå sammen.

Så er der noget (Dansk fjerkræavler forening) skal have revideret i de pjecer de sender ud

(citat fra pjece fjerkræ til nytte og fornøjelse)
Det er ikke en god ide at blande høns og svømmefugle i samme anlæg.Svømmefugle gør området vådt og usundt for hønsene.

Det kan man da ikke skrive fra deres side hvis det er ulovlig de burde da at kende reglerne. de burde da skrive det er ulovlig i stedet for

opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 05 Marts , 2011, 21:48 »
Det lyder lidt som om fyren har sit fjerkræ med det ene formål at sælge og tjene lidt (formentlig sorte) penge.

Det i sig selv bliver jeg ikke synderligt forarget over, selvom det ikke er helt efter reglerne.
Men jeg bliver MEGA forarget og noget gal, når folk holder/avler dyr under uacceptable forhold for at tjene penge.

Den eneste måde at komme den slags aktiviteter til livs er nok at folk lader være at købe fra sådanne steder (ja ja, jeg ved godt at det er en naiv tankegang, fordi der altid vil være et andet fjols til at købe hønsene, ænderne osv)

foxy2004 - havde du prøvet at efterlyse de dyr du søgte herinde, inden du handlede på det 'grå marked'?
Mvh
Erik Andersen

Offline foxy2004

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Marts , 2011, 12:07 »
De fire isa browner og hanen trives godt her. Men Opington hønen har det ikke godt, øjenbetændelsen har spredt sig til begge øjne. Ville ringe til min dyrelæge i morgen og høre.
Meldt i efteråret en heste ejere, som havde tre så ponyer der gik i mudder i en fold på 20 X 40 meter, de kom aldrig ind. Men da politiet kom via dyreværnet, kunne han bare konstantere at de havde et læskur, og mad og vand og det var det. Så må indrømme jeg giver ikke så meget for politiet mht til dyresager.
men ville da fraråde jer at købe fjerkræ ved løgstrup ( Omkring viborg)

Pilegaarden: Havde kigget efter en Orpington hane her inde først, men der var ikke nogen:-(
1,9 Orpington
1,1 hvid italiener
0,3 katte
0,1 hunde
1 dejlig datter
1 skøn mand