Jeg var ude og købe nye høns i går, og sidder desværre med en dårlig smag i munden i dag.
Jeg manglede en Orpington hane + høne, og havde udset mig et par via den gul og gratis, på billedet kan man se hanen gå uden for. Jeg laver en aftale med ejeren, og kørte omkring 60 km hen til ham.
Han havde hans dyr (som også talte gæs, ænder og mange mange mange høns) i en nedlagt svinestald, der var en larm uden lige. Henne i hjørnet i en boks gik de haner der var tilsalg med 20 stk ca Isa Brown, og hønsene var mere eller mindre plukket. Sagde til manden at de da havde for lidt plads, når de plukkede hinnanden. Han sagde han fulgte loven med 7 høns pr kvm, og de var bare generalt krigeriske Isa Brownen?? Spurgte også hvorfor de ikke gik ude som de gjorde på billedet, han sagde at det var det for koldt til endnu, undre mig over dette, da mine høns da har haft adgang til at komme ud hele vinteren, og de har ikke været syge.
Egentlig skulle jeg havde sagt, "jeg syntes ikke du behandler dine dyr godt, og jeg ville ikke handle med dig". Men det gjorde jeg ikke, tilgengæld købte jeg 4 Isa brown, hanen og en opington høne.
Det vidste sig at Orpington høne har øjenbetændelse, så hun står i en kasse for sig selv, og jeg bader øjet med kamillethe.
Ville i mene han behandlede hans dyr dårlig eller følger han bare dyrevælfærdloven ( Som jeg syntes er latterlig på mange måder) ??