Tusind tak for svar Julie og Lene
Ja det skal være dværghøns "vores" race er sabelpoot, dvs. det er dem vi overvejende har og som vi vil lave nogle få kyllinger på hvert år - derfor vil jeg gerne at de andre få høns vi skal have er i nogenlunde samme størrelse (og så er vi bare generelt til små dværghøns). Vi ville bare så gerne have nogle få høns af andre racer der kunne ligge brune og blågrønne æg, for at have en fin "mixet" æggebakke.
Planen var at mht de to andre racer vi gerne vil have, der regner jeg med at købe nogle rugeæg og så få vores sabelpoot'er til at udruge dem naturligt, vi venter bare til det er en smule varmere (selvom at de selv syntes det skal være nu - jeg laver ikke andet end at "afskrukke" den ene efter den anden)
Nu vil jeg lige forsøge at blive lidt klogere på hvilken nuance brune æg de forskellige racer ligger, og så dernæst lære lidt mere om deres temperament, nu var det lige fordi vi syntes det kunne være sjovt med lidt forskellige æggefarver, men ellers så er vores høns først og fremmest valgt efter at det er flotte høns at have gående i haven og at de søde, dvs. rimelige tamme (vi har kun forholdsvis få og elsker at gå og hyggesnakke med dem).
Jeg er bare stadig rimelig forvirret over de racer som bliver nævnt (sådan er det jo når man stadig er lidt ny i det), er de æg som welsummer og barnevelder ligger nogen der "smitter af" hvis man kommer til at røre ved dem og skifter de også farve (dvs. bliver lysere) med årene jo ældre hønerne bliver - ligesom jeg har læst mig lidt til vedr. maran.
Og har jeg opfattet tingene som jeg har læst nogenlunde korrekt, hvis jeg siger at farven på æggene er mørkest på maran, dernæst barnevelder og til sidst welsummer - husk at vi snakker dværg varianten (kunne se bla. på welsummer at der var de knap så mørke i dværg konta stor).
Alle 3 racer ser iøvrigt rigtig flotte ud, dvs. jeg kan sagtens finde nogle farver som vi syntes er fine og de lyder umiddelbart også til at have et godt temperament.