Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hov&klov dyr  (Læst 7852 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Hov&klov dyr
« Dato: 02 Marts , 2011, 22:13 »
Hejsa,

Nu er det jo ikke lige det rigtige forum, men tænker der er så mange kloge mennesker så det kunne være der var et svar alligevel :)

Er der nogle regler for hvad man må sætte sammen på en mark? - jeg tænker her i forhold hovdyr eller klovdyr og sådan...
Så vidt jeg kan forstå er der god mening i at sætte får og heste sammen... Men må man f.eks. sætte heste og køer sammen? - eller heste og geder?

På forhånd tak

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hov&klov dyr
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2011, 22:23 »
Skulle ikke være nogen hindring i lovgivning i at lade nævnte dyr samgræsse. Dog er det mest optimale at gøre brug af foldskifte.
Først kommer topgræsserne og dernæst andre dyr for så til sidst at lukke den dyreart som græsser helt i bund ind på folden (kunne så være får).
Her på Schæferholm har vi både får og kvæg. Vi har dog ikke de 2 arter gående sammen. F.eks. kommer får med lam på en "ren" græsmark fra foråret. En "ren" græsmark, er f.eks. en mark kun afgræsse af kvæg hele året forinden, så den er ren for fåre-parasitter.
Derudover er det et større antal folde, så flokkene altid kan lukkes på en fold med "fri bid" = ca. 5-7 cm græs.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2011, 22:38 »
Super! - Tusind Tak! :D

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2011, 09:13 »
Jeg ved ikke med regler og sådan men har dårlige erfaringer med at sætte heste og køer sammen...

Køerne åd hestenes haler ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Lene Lestat

• Moderator
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2011, 09:26 »
@ Bullstar

Nu skal der jo også være græs til dem  ;)

Jeg har på et foredrag om heste hørt, at det var en fordel at samgræsse køer og heste, for køerne æder det vraggræs som hestene ikke æder.

Og de kan ikke dele parasitter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2011, 11:04 »
Vi har haft køer og heste gående sammen i et par år - helt uden problemer!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2011, 20:05 »
Vores heste, specielt den ene, både sparker og tramper efter de store lam hvis de slipper ud af indhegningen. Så hvis eks. heste skal gå sammen med andre, mindre dyr, så skal man måske holde øje det første stykke tid.
Det er ikke sikkert at det generelt er sådan men et "fuldtræffer heste spark" er nok ikke helt uden konsekvenser...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2011, 21:33 »
Tusind tak alle!

Nabo har lånt lidt græs en tid, så de hegner det ind.. Så kunne det jo være nice at have noget kvæg gående samtidigt/bagefter :)

Offline Lene Lestat

• Moderator
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 04 Marts , 2011, 08:25 »
Min sidste hest, Fiesta, kunne heller ikke fordrage gederne, hvis de ved et tilfælde løb ind i folden til hestene, så var hun efter dem med det samme.
Med ørerne ned ad nakken og meget blottede tænder, og hun løb efter dem og slog med forbenene og sikke hurtigt geder kan løbe og finde ud af folden igen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub