Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Akut hjælp ønskes  (Læst 4214 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Akut hjælp ønskes
« Dato: 02 Marts , 2011, 18:19 »
Jeg har en maran af ældre dato, som har ligget skruk og nu har 13 kyllinger.
Jeg har nogle problemer med hende !!

Pga. kulden har de fået lov at være inde på vores gæste-toilet, men hun er begyndt at angribe mig når jeg nærmer mig.
Først reagerede hun ved at hun for efter min arm hvis jeg tog en af kyllingerne, det kan jeg godt forstå, at hun forsvarer sit afkom.
Lige før ville jeg så give dem noget foder i deres silo. Både da jeg tog den tomme silo og da jeg kom tilbage med den fyldte fløj hun på mig med næb og kløer.
Nu har jeg smidt hende op i hønsehuset og har nu 13 små dunbolde der pipper som jeg ved ikke hvad ude på toilettet.
Hvad ville i gøre i min situation ??

Synes det er i orden at hun passer på sine unger, men jeg kan jo ikke engang komme med foder uden at hun angriber.....

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Akut hjælp ønskes
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2011, 18:23 »
Jeg har aldrig oplevet at være i din situation, men jeg ville helt sikkert "vaffe hende væk" og råbe "KA' DU SÅ LA' VÆR' DIN SURE HARPE!". Vær' lidt streng og vis damen at det er dig der bestemmer. ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2011, 18:32 »
Jeg ville lade hønen blive sammen med kyllingerne. Hun er den bedste til at passe de små (trods alt) ;) Hendes "mor(d)-instinkter" er da bare ekstremt veludviklede ;). Måske iblandet lidt angst over at være blive flyttet fra sin flok :)
Som sagt ville jeg lade høne og kyllinger blive sammen. Held og lykke med dem alle /o

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2011, 18:38 »
Jeg har lige talt med Marianne M.N. og vi er også, efter råd fra Marianne, blevet enige om, at hun bliver hos kyllingerne. Jeg var selv mest klar til huggeblokken  ;D

Det underlige er, at vi tog hende jo ind inden æggene klækkede og der var hun rimelig fredelig. Efter kyllingerne kom kunne jeg sagtens stadig komme til hende, ae hende og håndfodre hende og kyllingerne, men nu ....... Nu agerer hun fanden selv  ;D

Men nu er fodersiloen fyldt og vandsiloen står lige indenfor døren, så vi ikke skal strække så langt efter den og så er der ellers bare ingen kontakt ud til dem andet end lige skue om alle er levende når de skal have rent vand.

Hysteriske matrone... ::)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2011, 18:38 »
En skruk SKAL jo forsvare sit afkom. Ellers er hendes kyllinger ilde stedt, såfremt de kom væk fra dit beskyttede miljø.
Nogle skrukker er mere på mærkerne end andre, men det syntes jeg man må finde sig i.
Jeg syntes du selvfølgelig skal lade hende være hos sine kyllinger.
Hun kan jo ikke gøre for at hun er en rigtig skruk.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Marts , 2011, 18:45 »
En skruk SKAL jo forsvare sit afkom. Ellers er hendes kyllinger ilde stedt, såfremt de kom væk fra dit beskyttede miljø.
Nogle skrukker er mere på mærkerne end andre, men det syntes jeg man må finde sig i.
Jeg syntes du selvfølgelig skal lade hende være hos sine kyllinger.
Hun kan jo ikke gøre for at hun er en rigtig skruk.

Jeg synes også jeg pointerede, at jeg godt ved, at hun skal passe på sit afkom, men jeg har aldrig haft en skruk der skiftede sådan karakter som hun har gjort indenfor de seneste 2 dage og kyllingerne er godt 1 uge gamle nu.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 02 Marts , 2011, 18:48 »
Apropos skrukhøner, så er der åbenbart stor forskel på de forskellige individer. Min blandingshøne der fik kyllinger i efteråret, jog alle væk fra kyllingerne (haner og nysgerrige høns), mens jeg udløste en "kom her kyllinger, kom her kyllinger, der er mad" kalden fra hende :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

frida

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2011, 18:52 »
 <G Uhh, jeg synes nu også selv, jeg kunne få lyst til at reagere ligesådan da mine børn var små *r (f.eks ved lægebesøg, nysgerrige mennesker på gaden og bare hvis folk kiggede lidt for længe eller mærkeligt på os /1). Det måtte bestemt skyldtes nogle hormonelle forstyrrelser, da jeg normalt er meget blid og omgængelig *e
Jeg kan altså sagtens forstå din høne ;D Men bestemt også dig ;)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #8 Dato: 02 Marts , 2011, 20:06 »
Der er flere som omtaler maran skrukke som pittbulls /o jeg synes hun lyder som en dejlig dame :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #9 Dato: 02 Marts , 2011, 22:48 »
@Lisbeth  <I tillykke med dagen

Håber du kommer tilrette med din hidsige skruk det er godt at du har valgt at hun skal blive ved hindes kyllinger det er jo godt at hun viser at hun vil passe godt på dem selv om det måske er lidt for meget af det gode hun falder vel til ro igen.
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/