Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kvaliteten af æg ?  (Læst 4923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Kvaliteten af æg ?
« Dato: 02 Marts , 2011, 13:00 »
Der skrives jo indimellem så meget om æg : buræg , skrabeæg , frilandsæg , økologiske æg og (uha) industriæg.
Dem vi kender som " kommer til at stjæle " lidt æg med hjem , kommenterer ofte på en helt helt anden smag end ved supermarkedsæg og da i særdeleshed også på f a r v e n af blommen , og dennes indvirken på udseendet af bagværket og diverse omeletter mm.
Det kan jo nærmest ikke diskuteres.
Men : er det undersøgt om der er en videnskabelig defineret forskel på ægget ? Altså fedt % , proteiner , mineraler osv osv ?
Nu kan det jo ikke bruges som et salgsargument , men det kunne da være fedt at prale med ved middagspausen  ;D

Nogen der har hørt / læst noget om kvalitets forskellene ?

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kvaliteten af æg ?
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2011, 12:03 »
Er der mon nogen der ligger inde med viden om dette? Jeg er nemlig også ret nysgerrig ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline bjk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2011, 12:40 »
Politiken har foretaget en blindtest, som vel knap nok kan kaldes videnskabelig, men konklusionen må være, at smagskvaliteten er afhængig af foderet.
Du kan se den her:

http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadtjek/tjektjekmad/ECE1198686/buraeg-slaar-oekoaegget-med-et-mulehaar/

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2011, 12:45 »
Jeg plejer gerne at sige det sådan, når folk får æg herfra...

At vores æg ikke egner sig til at bage hvidt brød med, hvis altså brødet skal være hvidt...

Selv syntes jeg da også, at der er langt kraftigere smag i vores æg, end dem fra stormagasinet... Også selv om vi her snakker Økologiske æg, og normale Frilands æg....

Og Okay, jeg vil da også godt begrunde det... Uanset om det er Øko, eller Frilands, er deres æg baseret på det foder hønsene får... Og derfor får du aldrig, disse kraftigt farvede Knaldgule blommer, i almindeligt tilgængelige købeæg...

For selv om hønsene jo for så vidt, sikkert har det godt nok, både som Øko & Friland... Så skal man jo påregne, at for at have interesse, så skal man have tusinder af høns, så altså 10 - 30.000 Høns, er absolut normalt, som skal fælle om et relativt lille stykke jord, når man ser på antallet af høns.... Så oftest er der ikke så meget som et græsstrå på den jord de har til rådighed.... Helt tosset med Øko høns, for den må jo ikke gå ind, på ikke Øko jord....

Modsat her, hvor der er nu 46 høns, der har sådan ca 25.000 Kvm, hvor de kan gå frit... Så her bliver foderet vi serverer, den reserve man kan trække på, hvis man ikke finder nok udenfor.

Og det er jo ude, de henter den ekstra farve og smag... Og 46 høns, kan altså ikke rippe jorden totalt, så der er altid nok grønt og insekter til alle....

Industri æg, er vel synonymt med Bur æg... De var borte fra butikkerne i adskillige år.... Og skal jeg sige min mening, er jeg somme tider lidt i tvivl... Hvad der er bedst for hønen... At være Burhøne, eller Skrabe høne... Okay, 3 høns i et lille bur... Men dog, for det meste, et rent bur... Frisk luft, derfor også koldt om vinteren....

Skrabe hønen, ser sjældent dagens lys, luften er varm, kvalm, og fyldt med ammoniak, og et strømsvigt til ventilationen, hvis nødgeneratoren svigter, vil meget hurtigt forårsage massedød... Oftest vader de rundt i deres eget møg, med syreskader på fødderne som følge, og altså op til adskillige tusinde høns i samme stald, gør at de piller hinanden, og det kan være meget groft...

Så helt ærligt, var jeg høne, og skulle vælge... Er jeg ikke helt sikker på, jeg ville være Skrabe høne.... Men de er resultatet af modstanden mod Burhønsene...

Men altså kan jeg jo se, at Finanskrisen har bragt Bur æggene tilbage til butikkerne....

Men jeg vil da så ikke gå glip af muligheden for lige at nævne min, nå ja jeg ved ikke om man kan kalde den for sjoveste oplevelse med æg.
Jeg var til rund fødselsdag, og et lille stykke foran mig, stod et mægtigt fad, med noget hvidt på.... Uheldigvis havde jeg glemt mine briller, nede i bilen, og jeg sad længe og undrede mig over, hvad det var, der var på dette fad... Så konen fik en albue i siden, og jeg spurgte hende... Hvad er dog dette.... ?????... Hun grinede og svarede..... Det er da æg.  Den situation, var aldrig opstået, hvis det havde været æg herfra... Det er vores blommer, alt for gule til  ;D  ;D  ;D

Men altså, om vores æg er af en bedre kvalitet, eller har mere fedt... Det første JA, så absolut... Det sidste, tvivler jeg på... Jeg vil snarere sige det sådan... At vores æg, er sådan som æg skal være... Det er ikke vores der er bedre... Det er de andre, der er ringere....

Og selvfølgelig, og nok det vigtigste... Du kan se på vores æg, at hønen lever et godt liv... Og det alene, gør jo at ens samvittighed får det meget bedre, ved at man spiser denne hønes æg, frem for et Supermarkeds æg.

gav det lidt svar ??

M.V.H....Benny..

Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2011, 12:49 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2011, 14:27 »
Da jeg var barn havde vi dværghøns, af og til fik vi lov til at lave en æggesnaps.
Så fik jeg høns for nogle år siden, og det var en skøn søndag morgen, hvor vi for første gang kunne spise et af vores egne blødkogte æg.
Da jeg fik første mundfuld, var jeg slet ikke i tvivl, det smagte fuldstændigt, som da jeg var barn, altså æggesmagen minus sukker.
Vores yngste søn har lige boet hjemme igen i nogle år, da han flyttede for sig selv, gik der kun en uge, før han klagede sin nød: selv om han købte økologiske æg, smagte de ikke godt nok, så ham har vi stadig på kost, i hvert fald hvad æg angår.
Han skal altid have en bakke æg med hjem, når han er her hver eller hver anden uge.
Det er ikke en videnskabelig test og der er heller ikke meget blindsmagning over det, men jeg er ikke i tvivl, "hjemmelavede" æg er bare bedst *h
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2011, 14:29 »
Da jeg var barn fik vi altid en æggesnaps med lidt kakaopulver i, når det var tordenvejr, og vi var i sommerhus...  ;D Nøj, det var godt! Så det var lige før vi glædede os til tordenvejr  :D
Mvh Marianne

thorleif

• Gæst
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2011, 00:49 »
Industri-hoens vil som oftest ha mindst lige god kvalitet paa sine aeg som i "vores" aeg. Topp kvalitet paa foderet, det svarer sig kun at bruge det bedste. Jeg husker ogsaa at de Tyske aeg havede meget sterk farve paa blommen, men den var jo selvfoelgelig kunstig. Erneringsmessig saa er det ingen forskel, men naar vi spiser aeg ifra hoener som vi ved med sikkerhed har et godt liv, saa sverger vi selfoelgelig paa at smagen er bedre, men det har nog endel med "feel-good" faktoren at goere. Mine hotel-gester spiser free-range egg ifra mine DEFRA (Department for Environment, Fisheries and Rural Affairs) godkendte Aeg, og de fleste synes de er utroligt dejlige, men af og til maa jeg koebe aeg for at faa nog, og de der spiser dem er helt enige, for de tror jo at de spiser "mine" aeg, saa "smagen" er nog psykologisk.
Koedet paa race-fjerkre smager derimod MEGET forskelligt, men hoved aarsagen er nog at renracede dyr vokser saa meget langsommere end dagens moderne hybrider, og alt der vokser langsomt smager saa meget bedre end det der vokser hurtigt. Exempel: Jordbaer. Baer plukket i haven 20.de Juli smager meget sterkere end industri-jordbaer 3 uger tidligere.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2011, 07:50 »
Du har selvfølgelig ret i at selvgjort er velgjort, Thorleif, så der ligger noget psykologi der.
MEN jeg kan stadig huske smagsoplevelsen af mit første æg for nogle år siden, det var virkelig en tur ned af memory lane. Nærmest som et stød i hjertekulen og en hel masse barndomsminder, der poppede op. Det var som et møde med en gammel ven. Og jeg havde jo ikke den forventning, da jeg spiste ægget. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk