Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Korn  (Læst 17144 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mango2705

• Gæst
Sv: Korn
« Svar #15 Dato: 02 Marts , 2011, 14:58 »
Som du beskriver, Andreas, sådan har jeg skam også foderet høns i omkring 20 år, så det kan sagtens fungere.
Men fandt så ud af, at dyrene blev signifikant stærkere/mere modstandsdygtige, [samt der blev bedre befrugtning når jeg tildelte levertran/vitaminer.] Så det har jeg tilladt mig de sidste ca. 25 år.  /o

Det var kun fordi at du brugte befrugtningen som målestok. ;D

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #16 Dato: 02 Marts , 2011, 15:09 »
Neej det var det skam ikke  /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 02 Marts , 2011, 15:57 »
Jeg tror heller ikke at man helt kan regne med og sammenligne befrugtningen, når der er tale om forskellige racer.

F.eks kan man ruge 100 brune Italiener æg og få 98 kyllinger og så kan man ruge 100 gul Orpington æg og få 30 kyllinger.

Men man kan prøve og så se om befrugtningen bliver bedre.

Jeg bruger også vispumin og levertran.

Jeg havde forøvrigt et par høner, som var begyndt at snotte lidt, det gik over igen, et par dage efter de havde fået levertran og vispumin.

Så mon ikke der kan forebygges meget med at give vitaminer osv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #18 Dato: 02 Marts , 2011, 16:54 »
@ Lene.   Jeg deler da i den grad din opfattelse mht. befrugtning og vitaminer/levertran  /o /o

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #19 Dato: 02 Marts , 2011, 19:38 »
Jeg har fodret med 25 % hvede, 25 % byg, 25 % havre og 25 % æglægningsfoder i truget de sidste 2 mdr og får rigeligt med æg. Udover det får de et par skovlfulde havre eller madrester i hønsegården og spiret korn 2 - 3 gange om ugen.
Jeg skal også i gang med at lave hønseguf til dem for det elsker de  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 02 Marts , 2011, 20:14 »
Loppe: Man kan godt udelukkende fodre med korn men, teoretisk set, burde der komme flere æg hvis de får noget tilskudsfoder også.
Ikke fordi at der er noget hokus pokus i tilskudsfoder men fordi at de skal have en vis mængde protein for at producere et æg.
I et stort æg er der 7-8 gram protein. I byg og hvede er der mellem 8 og 12% protein (ca.)
Nu ved jeg jo selfølgelig ikke hvor meget protein de finder udover kornet men hvis de kun skulle producere æg udfra det korn du giver dem så skulle de spise i nærheden at 1 kg. korn pr. høne pr. dag for at lægge et æg om dagen. Og den mængde kan de ihvertfald ikke spise ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #21 Dato: 02 Marts , 2011, 21:34 »
Ja, Ja men hvis der tages udgangspunkt i 1 kg byg som anføres, så tildeles der også protein til produkiton ca. 10 store æg. Så er der endog rigtig meget til alm. vedligehold. Vi taler om dyr/høns der er udvoksede  ;D

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #22 Dato: 03 Marts , 2011, 10:15 »
Jeg gidder bare ikke give dem andet end korn når de likevel ikke lægger æg...nu har de fået ægleggningspiller i 2 mnd og det spiste de kun når der var kun lidt korn. Og der er kun en høne udaf 4 der lægger æg.  :-\ :-\

Så nu får de bevise noget inden de fortjener bedre, hehe, de får alt de kan finde både udendørs og indendørs på 1350 kvm... /o
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 03 Marts , 2011, 20:12 »
Ja, Ja men hvis der tages udgangspunkt i 1 kg byg som anføres, så tildeles der også protein til produkiton ca. 10 store æg. Så er der endog rigtig meget til alm. vedligehold. Vi taler om dyr/høns der er udvoksede  ;D

Nåå ja, det var vist mig der regnede lidt forkert i farten ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!