Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Korn  (Læst 17145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Korn
« Dato: 02 Marts , 2011, 09:46 »
Er der nogen herinde der kun bruger korn til sine høns???

Jeg har som sagt mine høns gående i hele laden hvor de sparker i halm og strøelse hvor fårene og hestene gik sidste vinter uden at der er muget ud.

De spænder rundt og roder i det hele, den ene høne der lægger æg lægger det fint ligemeget om hun får æglæggningspilller eller kun korn...

de har fået æglæggningspiller den sidste mnd, men der er stadig ikke flere  der er begynt at lægge. Så kan de så klare den fint med kun korn ? De er i fint hold.
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Korn
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2011, 09:54 »
Jeg bruger hovedsagelig korn i min foderplan. Kun 20% æglægningspiller + 20% byg + 60% hvede, og jeg får pænt med æg.
Dog skal siges at der tilsættes naturligvis levertran og vitaminer.

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2011, 10:01 »
Hvilke vitaminer giver du så? hvor får man købt det?
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2011, 10:07 »
Torskelevertran kan købes i foderstoffen samt hos America, hvor jeg også køber vitaminerne. Det er Huvasan.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2011, 10:10 »
Jeg bruger også levertran, men så bruger jeg vispumin istedet for huvasan.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Marts , 2011, 10:30 »
Hvor meget rekker 1 l levertran til?
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 02 Marts , 2011, 10:51 »
Jeg tilsætter min foderblanding ca. 1 ml. levertran pr. dyr/daglig.
Der er udfra at mink skal have 0,4 ml. daglig pr. kg. dyr.
Man skal nemlig passe på med at overdrive, da det så kan give afsmag i æg, og for den sags skyld i kød hvis der er tale om ungdyr.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2011, 11:41 »
Jeg tilsætter min foderblanding ca. 1 ml. levertran pr. dyr/daglig.
Der er udfra at mink skal have 0,4 ml. daglig pr. kg. dyr.
Man skal nemlig passe på med at overdrive, da det så kan give afsmag i æg, og for den sags skyld i kød hvis der er tale om ungdyr.

Det giver jeg dem hver 6 dag  :D Så kan jeg roligt give dem 2 gange i ugen i stedet for...

Det rækker i længe sådan en liter og jeg har jo ca 60 dyr. ca 3 mdr vil jeg tro
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 02 Marts , 2011, 12:07 »
@ Bettina        Jeg køber gerne en 5 liters Levertran. Der er ca. sparet 100 kr. ift. at købe 1 liter ad gangen. Og med så mange dyr du har Bettina, kan du hurtigt bruge det  ;D ret hurtigt, det kan jeg da  ;)
Jeg har det stående et mørkt og kølig sted i en af staldene, så tar det ingen skade at at så godt og vel 1 år.
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2011, 13:59 Fra RWA »

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 Marts , 2011, 12:33 »
Levertran - skriver flere af jer ! Øøhh hva godt skulle der være i levertran i forhold til vores små kræ ?
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 02 Marts , 2011, 12:36 »
Der er masser af A og E vitaminer. For at være helt nøjagtig: 2000A, 500D3, 2000 mcg E pr. gram.
E vitamin er rigtig godt for reproduktion, men også for muskulatur, samt livskraft iøvrigt.

Mango2705

• Gæst
« Svar #11 Dato: 02 Marts , 2011, 13:02 »
Jeg giver kun mine høns korn, frugt og grøntsager. /o Jeg har aldrig brugt æglægningspiller, Levertran eller vitaminer, og har kun mistede en hane og en høne en gang, for lang tid siden til forkølelse (de besluttede sig for at blive ude, i storm og regnvejr en nat :'(). Jeg har haft bedst erfaring med den naturlige måde at holde høns på, og så at vælge de bedste avlsdyr (bedste genetik), og de bedste æg til udrugning. ;D

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 02 Marts , 2011, 13:55 »
Som du beskriver, Andreas, sådan har jeg skam også foderet høns i omkring 20 år, så det kan sagtens fungere.
Men fandt så ud af, at dyrene blev signifikant stærkere/mere modstandsdygtige, samt der blev bedre befrugtning når jeg tildelte levertran/vitaminer. Så det har jeg tilladt mig de sidste ca. 25 år.  /o

Mango2705

• Gæst
« Svar #13 Dato: 02 Marts , 2011, 14:25 »
Jeg siger heller ikke at man gør det forkerte i at give dem det, ;D jeg har bare ikke haft nogen dårlige erfaringer med det jeg giver dem, og har god befrugtning på ca. 97%  /o

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #14 Dato: 02 Marts , 2011, 14:44 »
For os der næsten ikke/eller slet ikke gør brug af fabriksfremstillet foder, er det selvfølgelig rigtig vigtig når man udarbejder sin foderplan at beregne hvad de får via div. kornsorter mv., således at det af foderplanens sammentælling/bundlinien fremgår hvad hver f.e. (foderenhed) indeholder af proetin, mineraler og vitaminer.
Det fabriksfremstillede foder, er jo nøje afstemt mht. dyrenes behov for protein mv. når der KUN foderes med dette foder. Så med det i baghovedet kan man udarbejde sin egen foderplan for egen blanding.
Der findes udmærkede fodermidel-tabeller hvor det fremgår hvad der er af protein, mineraler og vitaminer i de enkelte fodermidler.

Andreas:  Det med befrugtnings-% kan vi ikke diskutere eller bruge til nogen form for sammenligning besætninger imellem, da forskellige racer har signifikant (statistisk påviselig) bedre eller dårligere befrugtnings-%. Begrundet allene i racen og ikke i pasning.
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2011, 17:18 Fra RWA »