Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Esbetré til kyllinger  (Læst 10116 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
Esbetré til kyllinger
« Dato: 01 Marts , 2011, 20:46 »
Da jeg i sommers havde et tilfælde af Coccidiose, som tog livet af 1/3 af mine kyllinger, inden jeg fik fat i noget Esbetré, er jeg nu panisk for et udbrud igen.
Da jeg her til aften ville se til mine 1 uge gamle kyllinger (som bor indendørs på toilettet), gik der lidt panik i mig da jeg kunne ane den lidt syrlige lugt (som var meget karakteristisk ved sidste udbrud).

De får i forvejen Møllerens Kyllingestart som skulle indeholde et cociodiostat, så er det nødvendigt at give dem Esbetré behandling oveni? og hvor tidligt må man give det til kyllinger (der står intet på indlægssedlen).

Alle kyllingerne spiser og er livlige, og ingen står og hænger, men sommerens angreb slog også til med kun 1 - 1 1/2 døgns varsel, så jeg er lidt bekymret.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Esbetré til kyllinger
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2011, 20:51 »
Jeg ville give en kur, da foder ikke mere må indeholde medicin
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2011, 20:52 »
Er syrlig lugt et karakteristikum for coccidiose? Det har jeg aldrig hørt om... Tror du ikke det er en kyllingelugt du forbinder med angrebet fordi det var en ubehagelig oplevelse, snarere end noget der faktisk har med sygdommen at gøre?
Hvis du ikke kan se blod i afføringen og der er coccidiostat i dit kyllingefoder, så synes jeg ikke du skal give dem medicin...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2011, 20:54 »
Jeg ville give en kur, da foder ikke mere må indeholde medicin

Jeg har lige i weekenden købt foder med medicin hos den lokale hønsepusher! Jeg tror de køber det hos erhvervsavlere og sk.... på loven :-\
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2011, 20:54 »
Jeg syntes du skal giv Esbetré, især når du har haft så masive problemer tidligere. Coccidiose er i miløjet, selv om man er aldrig så omhyggelig med desinfektion.
Også pga. at det der påståes af være i startfoderet slet ikke kan hamle op med et evt. masivt udbrud.
Jeg har kun enkelte gange brugt Esbetré til kyllinger (i ca. 45 år), dog hver gang med succes.
Også tidligere - i 80´erne - da det stadig var lovlig at opdrætte harer i farm, brugte jeg Esbetré i større stil til ungdyrene, som vi eksporterde til Frankrig. Også til denne dyreart virkede det rigtig godt.
« Senest Redigeret: 01 Marts , 2011, 20:56 Fra RWA »

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2011, 21:20 »
Er syrlig lugt et karakteristikum for coccidiose? Det har jeg aldrig hørt om... Tror du ikke det er en kyllingelugt du forbinder med angrebet fordi det var en ubehagelig oplevelse, snarere end noget der faktisk har med sygdommen at gøre?
Hvis du ikke kan se blod i afføringen og der er coccidiostat i dit kyllingefoder, så synes jeg ikke du skal give dem medicin...

Jeg oplevede ved udbruddet på det første hold kyllinger i sommer, at der lugtede anderledes hos kyllingerne. 1 mdr. efter da det næste hold blev angrebet, var den samme lugt der igen (og få dage efter dødede de som fluer). Jeg tænker at det må være noget de udskiller i afføringen, under sygeforløbet, men uanset hvad, så jeg er stensikker på at jeg kan lugte det. Jeg skal dog ikke afvise, at det denne gang kan være indbildning, men jeg tør næsten ikke at lade det komme an på en prøve, så jeg tror jeg giver dem en 3 dages behandling.

1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2011, 21:21 »
Esbetre er godt både til kyllinger og kaniner.

Jeg må mener at kunne huske at man kan forbygge med en mindre dosis.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2011, 21:32 »
Esbetre`  er det ikke på recept?
Er det nemt at få fat i uden at der skal dyrlæge ud og se?
Vil gerne have det stående hvis det nu sker en dum fredag.
Kan alm penicillin ikke tage det?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2011, 21:41 »
Joo, til Esbetré skal dere en dyrlæge ind over. Der er forøvrigt ikke meget der ikke kræver en dyrlæge nu om dage når man har med dyr at gøre.
Dog har jeg fået lov til selv af vaccinere og efterbehandle uden medicinhåndteringskursus. Jeg fandt nemlig en § hvor der stod at hvis dyrlægen vurderer at man kan give injektion, så har man lov.
Og samme dyrlæge havde tidligere givet mig lov, altså inden lovstramningen, så bordet fangde for ham, og ham havde bare at udlevere vaccince til mig.
Selv ormemidler (til får-kvæg-geder) er på recept. Tidligere gav man det forebyggende hen over sommeren. Det kunne sågar blot købes på Foderstoffen.
Nej dyrlægen skal ind over alting. Min månedsregning til dyrlæge er monster stor visse måneder. Dog ser han aldrig på høns.
Nå jeg kom lidt vidt omkring - kun det første i indlæg blev vedr. Esbetré.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2011, 21:49 »
Dog har jeg fået lov til selv af vaccinere og efterbehandle uden medicinhåndteringskursus. Jeg fandt nemlig en § hvor der stod at hvis dyrlægen vurderer at man kan give injektion, så har man lov.

Kan det nu passe ?? og har du et link til den paragraf.?

Jeg har nemlig taget et medicinhånteringskursus, for at være sikker på at jeg lovligt kan behandle mine dyr  med ormekur og medicin.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2011, 21:51 »
Jeg skriver ikke noget som ikke passer Lene

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2011, 21:56 »

Jeg har nemlig taget et medicinhånteringskursus, for at være sikker på at jeg lovligt kan behandle mine dyr  med ormekur og medicin.

Hvad koster det, hvor tages sådan et kursus henne af i landet? og hvor læser jeg mere om det henne?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 01 Marts , 2011, 22:12 »
Jeg har givet 750 kr. for mit og det var blevet lavet igennem BID (Boergeder i Danmark) .

Det starter som selvstudie over internettet, hvor man logger på et program med en kode, derefter tager man nogle lektioner om de forskellige landbrugsdyr (svin, kvæg, pelsdyr, fjerkræ, hest og får og geder) som hver afslutter med en prøve, som skal bestås.

Når alle lektioner og prøver er gennemgået og bestået indenfor en deadline, så mødes man en aften med en dyrlæge, hvor man snakker praktiske ting og til sidst får kursus beviset.

Så er der gået tid og penge med det....

Læs mere på http://www.foedevarestyrelsen.dk/NR/exeres/F64607A7-9963-4EE8-9789-20838B20CBA5.htm

@ RWA
Så er det fordi du har arbejdet med produktions dyr før loven om medicinhånteringskurser trådte i kraft.
« Senest Redigeret: 01 Marts , 2011, 22:19 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 01 Marts , 2011, 22:31 »
@ Lene    Og det er netop det, at jeg må vaccinere også nu efter loven om medicinhåndteringkurser er kommet der er fint for mig.
Faktisk vaccinerer vi/jeg her på Schæferholm alle fårene mod Bløde Nyrer (Clostridium perfringens) flere gange årligt.
Endvidere vaccinerede jeg selv såvel vores Skotske Højlands Kvæg + fårene mod BlueTounqe i 2008 og 2009, og attesterede selv papirerne og sendte dem til Fødevarestyrelsen. De kom ikke efter mig  ;D  det kunne de også bare prøve på, da jeg har haft så mange dyr i så mange år, at de skal sidestille det med kravet til 6 mdr. fuldtids erhvervserfaring fra landbrug, herunder med indgivelse af lægemidler til dyr, påpeger min dyrlæge.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 01 Marts , 2011, 22:36 »
Jepper og det havde jeg desværre lige svedt ud, SORRY.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: