Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vitaminer SKAL spises!  (Læst 7381 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Vitaminer SKAL spises!
« Dato: 01 Marts , 2011, 16:52 »
Hvordan får jeg hønsene til at spise vispumin? ???

Jeg ved at der er en del tråde ang. vitamin til vores høns. Men hvordan vil de æde det? /1
Mine får vispumin, - men de får for lidt.
Jeg kan kun få dem til at æde det, hvis det iblandes hønseguf. Og selv her er de forbeholdne, hvis de så meget som kan lugte vitaminpulveret.  <R
Mine høns får IKKE hønseguf hver dag! Det er der ikke tid og ressourcer til i hverdagen. Det bliver til 1 eller 2 gange om ugen. Er det synd og skam :-\ ?
De vil heller ikke finde sig i at få det drysset på æglægningsfoder. Phyy nej, det sørger de for at ramme udenom.
Og hvad med ekstra hvidløg? Kan det puttes i vandet? Bliver det fordærvet og vil de drikke det?
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2011, 16:59 »
Når jeg giver rester fra køkkenet til hønsene blender jeg det med hvidløg, lidt olie og deres vispumin (et par gange i ugen). Hvis ikke der er væske nok i fødevarene til at blende det tilsætter jeg evt lidt vand og spæder så efterfølgende op med havregryn el. lign. for at det ikke skal være for vådt. Det gør at vispuminen bliver blandet op i en større masse også ikke lugter igennem. Her hos mig ELSKER de blandingen.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2011, 17:19 »
Jeg hælder levertran på hønsenes foder og hælder så vispumin på så det automatisk sidder fast på foderet.
Det gør jeg en gang hver 6 dag. Har dog også brugt alm olie med hvidløg i og det er de vilde med.  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2011, 17:27 »
Jeg har blandet en teskefuld vispumin i min korn/æglægningspille-blanding hver dag siden LU - så satser jeg på at det ryger med ned. Håber i hvert fald ikke det var penge ud af vinduet...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2011, 18:53 »
Er det så ok, at de kun får ekstra vitaminer en gang ugentligt?
Det kunne være rart, hvis det f.eks. kunne komme i vandet.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2011, 19:03 »
Jeg giver alt (vitaminer) i drikkevandet. Kun lige torskelevertran, da det ikke blander sig i vandet, så det får de tilsat foderet.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2011, 19:55 »
Hvis du køber Huvasan i stedet, så skal du blande det i drikkevandet. Det fungerer fint her og det skal kun gøre en gang pr. uge /o

Jeg var heller ikke venner med vispumin, jeg synes det er svært at afgøre hvor meget de får...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2011, 20:05 »
Jeg har en lille forstøverflaske som jeg bruger til at fugte overfladen af pillefoderet med, så drysser jeg lidt vispumin ud på det i stedet, og der ryger det med ned :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2011, 22:14 »
Mine høns får IKKE hønseguf hver dag! Det er der ikke tid og ressourcer til i hverdagen. Det bliver til 1 eller 2 gange om ugen. Er det synd og skam :-\ ?

Ehm...jeg har ALDRIG givet mine hønseguf ;D Eller vitaminer ;) Men til gengæld får de så meget andet, så nej, jeg synes ikke det er synd og skam :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2011, 22:23 »
Mine får altså heller ikke hverken vitaminer eller hønseguf. Til gengæld får de en masse gode madrester, og der er tit hvidløg i.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2011, 22:54 »
Tak til de dejlige damer *p Der forsvandt min dårlige samvittighed.
Ideen med forstøverflasken, så det sidder fast  <A . . . Den er faktisk ret fiks, Mikkel. /o
Ellers har jeg tænkt på huvasan.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Erik holst Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2011, 23:35 »
Hej Ingrid.
Jeg ville også bruge Huvasan i stedet. Jeg kommer 3 ml. Huvasan til 6 liter vand. Det passer ca. med en gang i ugen. Jeg har også hvidløg i mit drikkevand. Jeg skære hvidløg i stykker, og kommer 3-4 små stykker i vandet hver gang, jeg skifter vand. Jeg gemmer hvidløget i en dåse, som er i en plastikpose i fryseren.  Jeg syntes det virker helt fint på denne måde-

Hilsen Erik. /o
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #12 Dato: 02 Marts , 2011, 12:27 »
Mine duer og høns får Huvasan på foderet midt på ugen (kun lige så meget at foderet bliver let fugtigt) og hvidløgsolie og Vispumin på foderet i weekenden. Fordelen ved at komme det hele på foderet er, at der intet går til spilde. Hvorimod kan det være svært at doseret vandmængden rigtigt, så man ikke skal hælde for meget vand væk med vitaminer i. De er jo ikke gratis. Og har man nogle dyr, der er halvsløje, sikrer man at de får de vitaminer de skal bruge. Halv- eller helsløje dyr drikker ikke nok vand - og slet ikke hvis der er blandet noget i.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #13 Dato: 02 Marts , 2011, 12:30 »
Ja sådan er der heldigvis mange måder på det. Jeg giver nu vitaminer i vand og levertran i foder.
Jeg har stort set aldrig syge/sløve høns, og de sprøjter æg ud.
Og det er altså ikke kun 15-20 dyr. Avlsdyr noget mere, og i ungdyr sæson flere hundrede  ;D

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Vitaminer SKAL spises!
« Svar #14 Dato: 02 Marts , 2011, 12:50 »
Her har vi en stor plastic skål til "køkkenrester" , deri kommer kogte skræller af kartofler , gulerødder og al mulig anden skræl. Det youghurt vi ikke kan klemme ud , få en skvæt vand i kartonen og står så på hovedet ned i skålen indtil vi mener alt er løbet ud. Pasta , sovserester osv oveni skålen og så tilsætter vi vispumin og hvidløgspulver fra DLG (egentligt et produkt til heste) - røre rundt - og vupti : de fatter aldrig der er vitaminer i rigelige mængder i foderet  :D
De levner intet  :D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?