Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: gmo ok?  (Læst 17380 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: gmo ok?
« Svar #15 Dato: 02 Marts , 2011, 08:07 »
tak for alle jeres input.
jeg har skiftet mening efter hvert indlæg  ::)
men det endte med da jeg skulle blande det hele sammen kunne jeg ikke få mig selv til at åbne æglægningspillerne. istedet kørte jeg ned til brian i lynge mølle og han var så sød at bytte dem.
jeg fordømmer ingen, men personligt har jeg bare en bedre mavefornemmelse ved ikke at bruge dem. og når nu hønsene giver mig så mange gode oplevelser, så må jeg bare oppe mig og lave noget proteinrigt kost til dem :)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: gmo ok?
« Svar #16 Dato: 02 Marts , 2011, 08:20 »
Jeg bruger ikke øko foder, for det er også et spørgsmål om pris, og det bliver til rigtig mange penge, når man ligeledes har mange høns.

Det er jo ikke kun det færdiglavede foder fra foderstofforretningerne, men også kornet fra den lokale bonde, som skal være økologisk for at det hele skal gå op i højere enhed.

Om GMO er farligere end så meget andet, vi også propper os med, det ved jeg såmænd ikke. Alting har jo en bagside og vi dør alligevel på et eller andet tidspunkt, uanset hvad vi gør.

Mennesket lever tit efter "learning by mistake" princippet.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: gmo ok?
« Svar #17 Dato: 02 Marts , 2011, 08:39 »
Jeg tror slet ikke genmodificerede produkter er farlige at fodre med eller spise selv, for den sags skyld, for vi optager jo ikke generne i os selv, det er mere det med, at man ikke rigtigt ved konsekvenserne af at støtte disse produkter ved at købe dem!
Mvh Marianne

Mango2705

  • Gæst
Sv: gmo ok?
« Svar #18 Dato: 02 Marts , 2011, 13:16 »
GM Evolution? Synes nok at jeg så nogen dyr parrer sig med afgrøderne den anden dag. ;D

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: gmo ok?
« Svar #19 Dato: 02 Marts , 2011, 21:36 »
Jeg er ikke uenig med dig Finn i noget af det du skriver. Som du så af mit tidligere indlæg er jeg klar over (ihvertfald nogle af) de negative sider.

Jeg må her indrømme at jeg ikke var vidende om at det er samme firmaer der producerer både sprøjtegifte og GMO såsæd. Det er vist at sætte ræven til at vogte gæs, og det burde der helt sikkert gøres noget ved. Over hele verden, for ellers mangler den effektive kontrol med overholdelse af rimelige sikkerhedsnormer.

Men kun at se på bagsiden af medaljen, går bare ikke i længden. Der er så mange andre i denne verden der er for fokuserede på forsiden af samme medalje til at vi kan lade som om den ikke findes. Og ofte er de der er fokuserede på forsiden både kapitalstærke og har lobbyister inde i de politiske systemer. Så bekæmpe dem kan man næppe, højst få etableret nogle kontrollerende foranstaltninger. Og det bør vel i grunden også være tilstrækkeligt, hvis de virker.

Tilbage til hvor det hele vist nok startede. Det er meget usandsynligt at der skulle være nogen helbredsmæssig risiko ved at indtage GMO producerede produkter eller kød, æg, mælk etc fra dyr der er fodret med GMO produkter.

Så kan man have en holdning til om man selv vil bruge eller indtage noget der er eller har indtaget GMO.

Jeg ville aldrig give mine dyr GMOs, eller for den sags skyld spise det selv.

Tag ikke min kommentar her ilde op, men det er lidt naivt udtrykt. Det du mener er formentlig, at du, hvis du har valget, så vil fravælge GMO. Og det er fair nok, men.
Hvis du indtager måltider udenfor hjemmet får du måske ikke valget. Du kan spørge ind til om maden er uden GMO og måske kan du få et ærligt svar. Ihvertfald i nord Europa er der en chance for et ærligt svar (forudsat dem der laver/serverer maden ved det), men kommer du længere væk (feks en charterferie) har du ingen jordisk chance for at sikre dig at maden ikke indeholder GMO. Dette er den barske virkelighed.     
Mvh
Erik Andersen

Mango2705

  • Gæst
Sv: gmo ok?
« Svar #20 Dato: 02 Marts , 2011, 22:20 »
Hvis du indtager måltider udenfor hjemmet får du måske ikke valget. Du kan spørge ind til om maden er uden GMO og måske kan du få et ærligt svar. Ihvertfald i nord Europa er der en chance for et ærligt svar (forudsat dem der laver/serverer maden ved det), men kommer du længere væk (feks en charterferie) har du ingen jordisk chance for at sikre dig at maden ikke indeholder GMO. Dette er den barske virkelighed.     

Den del er jeg enig med dig i Erik, /o men jeg mente det jeg skrev jeg spiser ikke GMOs, så jeg tjekker indhold i madvarer. ;D Jeg siger ikke til nogen hvad de skal gøre, eller at det de gør er rigtigt eller forkert, jeg elsker forskellighed blandt mennesker og dyr, /o jeg gav bare min mening, så kan man jo træffe signe egne beslutninger. ;D /o

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: gmo ok?
« Svar #21 Dato: 04 Marts , 2011, 22:49 »
Og jeg respekterer fuldt ud mennesker der har meninger om hvad de ønsker at spise eller ikke spise.  :) Det må være det enkelte individs ret selv at vælge/fravælge.

Den holdning er jeg iøvrigt nødt til at indtage, da jeg har en datter der er rendyrket veganer. Og formentlig også modstander af MGO. Det har jeg aldrig spurgt ind til, men det kunne jeg levende forestille mig, da hun er lidt fanatisk.

Mvh
Erik Andersen

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: gmo ok?
« Svar #22 Dato: 04 Marts , 2011, 23:05 »
Jeg ser absolut ingen grund til vi skal begynde at lege med GMO.
Jeg er sikker på at modernatur faktisk har udviklet tingene bedre over de par millioner år hun har haft gang i kedlen. At vi så ikke forstår at benytte os af tingene, eller sætte dem i det rette perspektiv er helt klart vores klare mangel på forståelse for alting, mere end det skyldes vores evne til at opfinde ting..

Vores eksistens hænger virkeligt ikke sammen med hvad vi opfinder, men hvad vi forstår. Og det er helt klart noget som rigtigt mange mennesker burde bruge langt mere tid på - at forstå. Om det er danseloppers vandring over overfladen eller jordens tyngdekraft handler bare om hvem du er som person.


Så vidt det er muligt, Nej tak :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: gmo ok?
« Svar #23 Dato: 04 Marts , 2011, 23:17 »
Jeg ser absolut ingen grund til vi skal begynde at lege med GMO.

Det er nok lidt for sent at bringe dette op. Jeg ved ikke hvor mange år der har været leget med GMO, men begyndelsen ligger bag os og den kan vi ikke ændre på.
« Senest Redigeret: 04 Marts , 2011, 23:18 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: gmo ok?
« Svar #24 Dato: 05 Marts , 2011, 01:33 »
Åh, hvor ville jeg ønske at vi ikke havde så travlt . /d

Fostre der har risiko for at dø hvis den gravide spiser lykkepiller, sig mig hvor er forskningen henne,  hvorfor er tingene ikke undersøgt tilstrækkeligt før nye midler tages i brug ????

Ang Gmo :
http://epn.dk/landbrug/article2357701.ece

mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: gmo ok?
« Svar #26 Dato: 05 Marts , 2011, 21:04 »
Åh, hvor ville jeg ønske at vi ikke havde så travlt . /d
Ang Gmo :
http://epn.dk/landbrug/article2357701.ece

Her er det så at sikkerheds- og kontrolforanstaltninger skal være i orden. Hvis der er hold i den pensionerede professors bekymringer og oplysninger, så skal de rette myndigheder naturligvis stoppe for videre godkendelser samt efter al sandsynlighed sætte hold på, eller ihvertfald begrænse, anvendelsen af pågældende GMO afgrøder, indtil det er afklaret om der er de risici forbundet med GMO som professoren gør opmærksom på.

Det er selvfølgelig 'bad luck' for producenter af GMO såsæd og avlere af GMO afgrøder, men sådan må det nødvendigvis være. Sikkerheden først.

Åh, hvor ville jeg ønske at vi ikke havde så travlt . /d
Fostre der har risiko for at dø hvis den gravide spiser lykkepiller, sig mig hvor er forskningen henne,  hvorfor er tingene ikke undersøgt tilstrækkeligt før nye midler tages i brug ????

Nu er det desværre nok engang sådan at man aldrig kan vide med sikkerhed hvilke bivirkninger medicinske præparater kan/vil have på mennesker før de faktisk er taget i brug af mennesker.

Så hvis vi ikke havde så travlt som vi har, med de svipsere det afstedkommer, ville mange af de præparater og behandlingsmetoder der anvendes i dag slet ikke være tilgængelige. Men det er selvfølgelig altid trist for dem som bliver ramt af bivirkningerne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: gmo ok?
« Svar #27 Dato: 06 Marts , 2011, 13:57 »
Ja, når man surfer rundt og ser hvor lemfældig og målrettet Monzantos forskning har været udført, de har ikke lavet forsøg med mindst 3 forskellige dyr, ikke kørt en forsøgsrække i længere tid osv , så lyder det ikke særlig videnskabeligt, for ikke at tale om deres forretningsmetoder.
De har ejerskab til alle planter der har optaget "deres" gen, det gør agerkål f.eks, ejerskab til al udsæd, også de efterfølgende års, det virker ikke tillidsvækkende.
Og det ser ikke ud til at der er fordele på længere sigt for hverken producenter eller fødevaremængden i verden, det er altså ikke svaret på hvordan vi løser verdens sultproblem.

http://www.biolsci.org/v05p0438.htm

Og når den forskning, der er udført af Russiske-Østrigske- franske-canadiske forskere, viser at der er noget der ikke er i orden, de finder skader på rotters indre organer, deres forplantningsevne, deres vægt osv,
når den forskning bliver mistænkeliggjort, så er der noget der siger mig at Monzanto har en meget stærk lobbyvirksomhed.
En uvildig og fair forskning tak  /o, der løber over den tid det tager at konstatere om produkterne er sikre eller ej, om det så skal strække sig over mange år, vi - jorden er for vigtig til den slags lege, vi ser her.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: gmo ok?
« Svar #28 Dato: 08 Marts , 2011, 10:51 »
Til alle jer som er gmo forskrækkede, tænk på at alt kød som ikke er økologisk, der har dyrene helt sikkert fået foder med gmo i.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline trem

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: gmo ok?
« Svar #29 Dato: 15 Marts , 2011, 20:55 »
Nu er ikke alt GMO farligt og på nogen måde noget der ødelægger os. Intet er sort/ hvidt. :o
Siden tidernes morgen har GMO fundet sted i naturen på egen hånd.  Tilbage i tiden havde mennesket svære betingelser for overlevelse. Det første korn som blev dyrket var emmer-hveden. De første bønder begyndte også et forædlingsarbejde, som har stået på lige siden. Ved konsekvent at vælge de kornplanter, som havde flere og større kerner til at udplante år efter år, blev udbyttet større og større.

Det er ikke alene på landbrugsområder, den genteknologiske teknik anvendes. Insulinen f.eks. fremstilles i dag genteknologisk.
Menneskeheden har siden artens oprindelse brugt udvælgelse.
F.eks. har de køer, vi avler i dag, deres oprindelse i den vilde okse.

Ændringer i generne forekommer altså naturligt: Darwins teori om arternes udvikling taler for sig selv. Ved små genetiske ændringer i løbet af hundrede af tusinder af år skabtes den verden, vi har i dag.
Ved genteknologi er ændringer i generne menneskeskabte, og det foregår meget hurtig.

Men som sagt intet er sort/ hvidt.
Når vi mennesker begynder at rode og tro at vi kan kopiere Gud, sker der gerne ting og sager vi ikke helt fatter. Problemet er bare, at et gen kan kode for én kendt egenskab, men også andre som er os ukendte. Da hunderacen boxer med det karakteristiske udseende blev skabt, fik man samtidig en hund, der har højere tendens til at få kræft end nogen anden hunderace.

Udover fjerkræ har jeg også et par bistader. Her er lovgivningen helt klar. Hvis bierne trækker på GMO-afgrøder må honningen ikke bruges til menneskeføde.
I Tyskland kører der er en sag, hvor en biavler fik sin honning stemplet som ikke egnet til levnedsmiddel, fordi honningen indeholdt pollen fra GMO-majs. Køerne må altså godt spise GMO-majs, men bierne må ikke samle pollen fra GMO-majs!

Det er svært at blive klog på dette GMO ???

Visse ting ved det er jo meget positivt, mens andet er uforståeligt. :P