Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål vedr. hvid italiener krydset med lys sussex  (Læst 3702 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nora05

• Passiv bruger
Spørgsmål vedr. hvid italiener krydset med lys sussex
« Dato: 28 Februar , 2011, 14:36 »
Er der nogen der ved hvordan resultatet af afkommet bliver, hvis man kryder hvid italiener med lys sussex.

Jeg kunne godt tænke mig at holde nogle hvide italiener høns til æglægning men samtidig også ruge lidt kyllinger ud til slagtning.
Da der ikke er specielt meget kød på en hvid italiener, tænkte jeg man kunne krydse denne med en lys sussex. Da lys sussex giver meget kød af en særdeles fin kvalitet.
Er der nogen der har erfaringer med denne krydsnings kombination?
Hvordan bliver slagte og spise kvaliteten af sådanne krydsningskyllinger?
Hvordan kommer afkommet til at se ud? Her tænker jeg på fjerfarve.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Spørgsmål vedr. hvid italiener krydset med lys sussex
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2011, 14:53 »
Slagtekyllingen bliver jo en mellemting. Ikke så spids brystet som Italieneren og også knap så kraftig/tung som Sussex.
Selvfølgelig pga. at det er en krydsning, vil nogle tage type lidt mere efter en eene race en den anden.
Mht. farven, så da begge er domineret af hvidt, vil dette også blive sådan det er hos afkom. Nogle meget hvide med kun lidt sort aftegn andre med mere sort aftegn.
Men prøv det, x-ninger at altid spændende (for dem der syntes om det) da der kommer en vis spredning i afkom.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2011, 00:34 »
Du kunne jo have 1.2 lyse sussex sammen med italienerne :) og så ruge sussex æggene ud til spisekyllinger :) lyder som et godt projekt ligemeget hvad. De vil blive meget lyse :) og hønerne vil sikkert lægge temmeligt godt med æg
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2011, 08:33 »
Når du krydser 2 rene racer med hinanden, så opstår der en krydsningsfrodighed (heterosis) som gør afkommet ganske godt.

Du skal så bare krydse disse krydsninger med en ren race igen, for at bevare heterosis, idet parring imellem krydningerne giver et meget større "udfald"

Eks. Jeg krydsede engang en Orpington hane med Brahma høner, disse høns som kom i første generation, blev store pæne ensartede dyr, som begyndte tidligt med at lægge store pæne æg.

Året efter lavede jeg et lille hold kyllinger fra 1,3 af disse blandinger, afkommet spaltede ud og blev både små og store.
Her skulle så være parret tilbage på en ren race.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

• Gæst
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2011, 10:26 »
Hvorfor mixe de to flotte racer? Hvids du haver mulighed for at holde de to racer adskildt vil ALLE overskuds-haner ifra dine Lyse Sussex blive udmerkede slagte-fugler, og ALLE dine hoener ifra Italienerene legge godt med aeg samt at hoenerne bliver ganske gode aeg-producenter, specielt hvids du haver mulighed til at kun avle paa dine bedste hoener (de de legger bedst). Hvids du gerne vil krydse, vil en RIR hane virke ganske godt, til baade aeg og koed. Specielt hvids han kommer ifra en stamme/linie af gode aeg-producenter. Men, husk hvids du har en hoene der legger daarligt, uanset race: IKKE avle videre paa henne, da det er meget arveligt. Den krydsning du foreslaar har egentlig ingen fordeler.